Byggahus.se
20191124_213713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är två fastigheter som ligger bredvid varandra ute på landet med stort avstånd till andra fastigheterna.
Dessa två har sedan 1932 haft en gemensam infartsväg på ca 70 meter. Då gick vägsamfällighetensväg in till huset på grannens hus se foto. De kunde gå in i sin grind men infarten var på höger sida, bredvid deras skjul.
2012 gjorde Lantmäteriet en ändring dödade vägen som inte funnits på 30 år och ni kan se på bilden. Grannen har fått en meter utanför gång grinden och får sen parkera sina bilar utan för vars mark till hör en annan granne. (de andra fritidshus) De kan köra in en bil till sin hustrappa. De kallar detta för sin nya infarts väg.
Huset köptes av dottern 2012. Då hade en granntvist på gått i 4 år. Då modern hade nekat mig att använda infarten mm. För ett par år sedan talade jag med ägarens karl och vi talade om att vägen behövde fyllas på med grus i Våras kontaktade jag honom och sa att det var hög tid och att jag nu skulle beställa jobbet.
Sen var de ganska osynliga, jag fick ett snack med ägarinnan men han bara fråga om de tänkte behålla Fastighetstillbehöret som modern hade bortfört från min tomt (6 st 250 kg granitstenar som varit skiljestenar mellan fastigheterna men 60% helt på min tomt)
Nu vill de inte betala de 2000:- som är 50% av kostnaden. De är rika jag är lusfattig i jämförelse. De menar att de inte behöver vägen. Men den går de 48 meter som är deras tomt gräns och 25 meter av min tomtgräns. De använde vägen med släpkärra när de skulle lasta ut moderns gamla keramikugn i somras och spolbilen kör in en bit för att slammsuga deras brunn. (jag har ingen på den vägen) De blev överraskade när jag sa att deras syrenhäck behövde ansas då grenarna var 1 meter över vägen. "Va ska vi göra något utanför vår tomt!?"
Det skrevs inte som servitut utan det står på vart av fastigheterna - att vi har rätt att använda nämnda väg -
2012 fick jag det skrivet som servitut. Vad som skrevs på grannen vet jag inte men modern hade ju lagt in om bygglov av garage mitt på vägen. Ja hon blev galnare och galnare =o)

Redigerat:
U i CAR U i CAR skrev:
Det är två fastigheter som ligger bredvid varandra ute på landet med stort avstånd till andra fastigheterna.
Dessa två har sedan 1932 haft en gemensam infartsväg på ca 70 meter. Då gick vägsamfällighetensväg in till huset på grannens hus se foto. De kunde gå in i sin grind men infarten var på höger sida, bredvid deras skjul.
2012 gjorde Lantmäteriet en ändring dödade vägen som inte funnits på 30 år och ni kan se på bilden. Grannen har fått en meter utanför gång grinden och får sen parkera sina bilar utan för vars mark till hör en annan granne. (de andra fritidshus) De kan köra in en bil till sin hustrappa. De kallar detta för sin nya infarts väg.
Huset köptes av dottern 2012. Då hade en granntvist på gått i 4 år. Då modern hade nekat mig att använda infarten mm. För ett par år sedan talade jag med ägarens karl och vi talade om att vägen behövde fyllas på med grus i Våras kontaktade jag honom och sa att det var hög tid och att jag nu skulle beställa jobbet.
Sen var de ganska osynliga, jag fick ett snack med ägarinnan men han bara fråga om de tänkte behålla Fastighetstillbehöret som modern hade bortfört från min tomt (6 st 250 kg granitstenar som varit skiljestenar mellan fastigheterna men 60% helt på min tomt)
Nu vill de inte betala de 2000:- som är 50% av kostnaden. De är rika jag är lusfattig i jämförelse. De menar att de inte behöver vägen. Men den går de 48 meter som är deras tomt gräns och 25 meter av min tomtgräns. De använde vägen med släpkärra när de skulle lasta ut moderns gamla keramikugn i somras och spolbilen kör in en bit för att slammsuga deras brunn. (jag har ingen på den vägen) De blev överraskade när jag sa att deras syrenhäck behövde ansas då grenarna var 1 meter över vägen. "Va ska vi göra något utanför vår tomt!?"
Det skrevs inte som servitut utan det står på vart av fastigheterna - att vi har rätt att använda nämnda väg -
2012 fick jag det skrivet som servitut. Vad som skrevs på grannen vet jag inte men modern hade ju lagt in om bygglov av garage mitt på vägen. Ja hon blev galnare och galnare =o)[bild]
Är det något att bråk om, 2000 kr?
Låter mer som att ni vill grusa vägen i hopp om att det ska bli bråk. Hade dem betalat dessa 2000:- så hade ni hittat något annat att vara oense om?

Inte helt lätt att hänga med i vad du vill och vad ni har för rättigheter, därtill kan jag inte se bilden.

Oavsett det, har ni inte en samfällighetsförening (vilket jag inte tror att ni har) kan du inte tvinga grannen att betala.

Och glöm gränsstenarna. Det var nog brottsligt att ta bort dem, men det var ju mamman och inte dottern som gjorde det.

Tack för respons Nötegårdsgubb! Trist att inte Lantmäteriets markkarta går att se. Jag skrev lite mycket men det brukas ju nästan alltid frågas efter mer uppgifter =o) Vi har vägsamfällighet på den större vägen inte på infartsvägen. Ja stenarna är nog, skadade av hanteringen. Det var en kulturskatt för mig som har dem runt hela min fastighet och eftersom dotter 57 års åldern är en seriös människa hoppades jag att hon inte ville ha stöldgodset på sin mark.

P Pappa1986 skrev:
Är det något att bråk om, 2000 kr?
Låter mer som att ni vill grusa vägen i hopp om att det ska bli bråk. Hade dem betalat dessa 2000:- så hade ni hittat något annat att vara oense om?
Jag försöker klara mig på en hushållsbudget på 3000:-/månad för att spara 7000:- så jag kan dra in vatten till min lilla stuga och utedass är kallt på den kalla årstiden. Så 2000:- är mycket för mig. Lånebilen jag brukade, skrapad i vägens mitt. Jag kan garantera dig, att vi kommer ha oerhört svårt att hitta något att bråka om framledes. Vi har haft en mycket bra kommunikation, hjälpt varandra och samarbetat i med mycket gott resultat i vägsamfälligheten. När karl i familjen säger att det är inga problem pengar finns, inget händer, jag informerar att nu behöver det göras och sen inte bidrar med sin del! I Sverige kallas det muntligt avtal och sådana gäller. Tack för din respons Mvh

Bästa svaret

Nu syns en karta, så lite lättare att göra sig en bild av det. (y)

Finns stenarna kvar på grannens tomt är det förstås lättare att återställa dem. Jag tolkade det som att de bara var borta.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Finns stenarna kvar på grannens tomt är det förstås lättare att återställa dem. Jag tolkade det som att de bara var borta.
Ja stenarna lades som kantsten till plantering för 10 år sedan och killen som var behjälplig kilade dem så de är lite kortare. men det går ann. (Har du lust att gå in på min fråga på "Klädsel på stuga" du har alltid så vettiga svar =o)
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.