Hej,
Har tänkt att sänka taket i hallen, köket och vardagsrummet och fälla in spottar (se förslag i bifogat dokument). Nu har dock ett antal frågor dykt upp såväl kring placering av spottar som kring själva installationen. Tar tacksamt emot synpunkter innan jag börjar mitt projekt.

Den teoretiska rumsytan är ~53m2. Köksskåpen borträknat blir det ~48m2. Totalt är 43st halogenspotlights inritade i mitt förslag. De olika färgerna i det bifogade dokumentet ger de olika påtänkta slingorna. Alla slingor kommer att bli dimbara. Har tänkt använda 12V, 20W och har tänkt ansluta transformatorerna till befintliga lamputtag i taket. Har tänkt dra värmetålig kabel i rör.

- Är det tillräckligt?
- Räcker det med 20W (för att få en bra allmänbelysning) eller behöver jag ha 35W?
- Behöver jag pottor? Idag har jag gipstak som kommer att få vara kvar. Har tänkt använda armatur som endast kräver 10cm inbyggnadsdjup (http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=126). Hittar inga pottor som är så grunda.
- Har tänkt att ha 38gr spridning på alla spottar förutom gröna som jag funderar på att ha 24gr (eller 12gr) spridning på för att kunna riktas mot väggarna. Verkar det vettigt?

Utan att veta mycket om ditt hus eller om övrig belysning så hade jag nog dragit ner lite på antalet spottar och satsat på några upligths på väggarna. Några spotar på väggarn i variernade bredd. Lite variation skadar nog inte. Jag gillar spotlights i taket de ger både mysbelysning och allmänbelysning om de är dimbara. Välj definitivt 35 w och dra ner på antalet som sagt.

Många spottar blir de.. Om jag vore du så skulle jag ha någon annan typ av belysning som allmänljus.. iaf i vardagsrummet, tex någon stor snygg takplafond i mitten av rummet, en hängande lampa ovan bordet, sedan spottar bara vid väggarna som ger snyggt släpljus.

På tok för många spottar för min del, dra ner antalet och satsa på lite annan belysning med. En spott per m2 är väldig mycket, hemma hos oss så har vi 1 per ca 3m2, 35w.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.