Hej,

Jag håller på att gipsa taket i vårt nybyggda garage. Innan jag gipsar klart vill jag såklart stärka upp med extra glespanel där jag ska skruva upp saker i taket.

Tanken är att montera dit en takboxhiss från Thule (som jag inte köpt än) men jag lyckas inte hitta några mått på/mellan infästningspunkterna för att veta vilka ytor som behöver stärkas upp.

Min tanke är att gipsa klart i helgen så vågar inte lita på respons från supporten.

Finns det någon vänlig själ som har en sådan hiss hemma och skulle kunna göra några snabba mätningar?

Tack!

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Är det inte bättre att sätta OSB eller plywood bakom gipset i hela taket? Man vet aldrig vad man behöver skruva upp i farmtiden.

/M

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D Denka87 skrev:
Hej,

Jag håller på att gipsa taket i vårt nybyggda garage. Innan jag gipsar klart vill jag såklart stärka upp med extra glespanel där jag ska skruva upp saker i taket.

Tanken är att montera dit en takboxhiss från Thule (som jag inte köpt än) men jag lyckas inte hitta några mått på/mellan infästningspunkterna för att veta vilka ytor som behöver stärkas upp.

Min tanke är att gipsa klart i helgen så vågar inte lita på respons från supporten.

Finns det någon vänlig själ som har en sådan hiss hemma och skulle kunna göra några snabba mätningar?

Tack!
Jag kan mäta om en stund, har för mig det var på det berömda håret med cc60 mellan skruvhålen.

M mgranbom skrev:
Är det inte bättre att sätta OSB eller plywood bakom gipset i hela taket? Man vet aldrig vad man behöver skruva upp i farmtiden.

/M
M mgranbom skrev:

/M
Tanken har slagit mig men stängde det spåret tidigare då jag i princip har en färdig plan för taket. Priset för OSB/plywood lockar inte heller (garaget är ca 75 kvadrat).

Det är också lite för sent för det, har redan börjat gipsa delar av taket.

FredrikR FredrikR skrev:
Jag kan mäta om en stund, har för mig det var på det berömda håret med cc60 mellan skruvhålen.
Vore superschyst!

D Denka87 skrev:
Vore superschyst!
Mätband visar cc-mått på hängskenor i ett garage, med virke staplat i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar avstånd mellan monteringspunkter på hängande räls i en verkstad.
Skapa konto
Mätmätning av avstånd mellan gardinskenor med tumstock som visar cc60 och cc61.
Skapa konto

Hoppas det syns på fotona, det är cc60 mellan bortre och mittre, cc61 mellan mittre och det åt höger.
Det kan mycket väl vara jag som monterat det lite tokigt för cc60 är ju en standard.

Löphjulen har har satt upp cc60 åt vardera håll från centrum.

Bästa svaret

Monteringsmallen hade jag kvar.
Montage mall på betonggolv, markerade hål för löphjul, texten CC90 synlig.
Skapa konto

Monteringsmall med märkta hål och mätsticka ovanpå som visar CC90 avstånd på en betongyta.
Skapa konto

Monteringsmall med hål för löphjul och mätsticka som visar avstånd CC90.
Skapa konto

Måttband ligger över två träplattor med förborrade hål markerade för montering, ligger på en betongyta. CC90 avstånd mellan hålen.
Skapa konto

Även hålen för löphjulen är med.
Monteringsmall i trä med markerade hål för löphjul, upplagd på ett betonggolv. CC90 angivet.
Skapa konto

CC90.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Monteringsmallen hade jag kvar.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Även hålen för löphjulen är med.
[bild]
CC90.
Vilken hjälte, stort tack!

Har läst oändliga trådar på detta forum men det här var min första tråd. Har verkligen bevisat vilken guldkälla till snabb information och kunskap detta är.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.