Byggahus.se

Infästning kablar köksskåp

1. B
    Medlem · 14 inlägg

BrunoS

Medlem
    Vad är favoritmetoden att fästa kablar mot hårda underlag modell köksskåp?

Hittar tex ingen bra skruv (kort som inte går igenom skivan och självborrande..), så funderade på om någon hade tips på bra skruv eller ännu hellre bättre metod? Någon form av självhäftande (permanenta) klamrar kanske?

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 637 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Back in the days hade vi korta plåtskruv och vitlackade små plåtklammer typ JR, men de hette något annat.
    Plåtskruven kräver att man borrar, men att fästa något under ett köksskåp tillverkat av spånskiva kräver också att man borrar.

3. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 130 inlägg

falkn

Byggveteran
    Du behöver ingen självborrande skruv till ett köksskåp.

• Laddar…
  4. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 426 inlägg

Demmpa

Husägare
  5. B
    Medlem · 14 inlägg

BrunoS

Medlem
    Kalla det vad du vill men jag upplever att de skruvar jag testat lider av en eller två problem när man fäster mot hårda skivor: Materialet spricker/reser sig när man drar i skruven och/eller jag kommer inte igenom ytan. Så jag har fått borra så här långt? Det är när jag använt JR klammer som jag velat skruva.
    Men jag kände bara att ett sånt vardagsproblem borde haft en enkel lösning vid det här laget..?

6. B
    Medlem · 14 inlägg

BrunoS

Medlem
    Klammer eller något hade jag tänkt.
    Jag testade vanliga spikklamrar (plast+spik) först men när jag spikar undersidan av skåp kom ibland IKEA skåpet nedfarande så jag gick över till skruv.

7. E
    Medlem · 2 001 inlägg

Emil_K

Medlem
    Spikklammer av typen TC eller TKK är allra vanligast för att fästa kablar i och under skåp. Om skåpet kommer nedfarande så är nog infästningen av skåpet bristfällig

8. Z
    Medlem · 30 inlägg

Zharz

Medlem
    JRklammer o 13mm montageskruv funkar väl alltid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.