Hej!
Jag har köpt 2x av dessa:
https://www.bauhaus.se/torkstallning-vagg-combi-100
Hängde upp med medföljande plugg och skruv, men en av de fyra skruvarna har redan gett vika.
Hade tänk använda molly men bakom pärlsponten är det en luftspalt och därefter gips, så det bygger mer än 26mm vilket är vad de molly jag har är avsedda för.
Vilken typ av plugg skall man gå på? Finns det andra alternativ till infästning?
Stort tack på förhand!
Jag har köpt 2x av dessa:
https://www.bauhaus.se/torkstallning-vagg-combi-100
Hängde upp med medföljande plugg och skruv, men en av de fyra skruvarna har redan gett vika.
Hade tänk använda molly men bakom pärlsponten är det en luftspalt och därefter gips, så det bygger mer än 26mm vilket är vad de molly jag har är avsedda för.
Vilken typ av plugg skall man gå på? Finns det andra alternativ till infästning?
Stort tack på förhand!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Har du pärlspont av trä ska du inte använda plugg, bara träskruv.
Sedan kan man undra hur stadigt pärlsponten sitter? Syns inte på bilderna.
Protte
Sedan kan man undra hur stadigt pärlsponten sitter? Syns inte på bilderna.
Protte
Så här ser vägen ut, men det säger ju inget om hur det ser ut bakom.När jag borrade hål så kom jag först igenom pärlsponten (av trä), sedan var det ett hålrum och sedan gips. Antar att pärlsponten är uppsatt på tvärgående regel eller så? Den borde isf sitta stabilt? Några speciella träskruv att rekommendera?prototypen skrev:
Tack!
välj träskruv ca 5 mm tjock och en längd så att den är minst 5 mm längre än pärlsponten och det du ska fästa in tillsammans. Gör inte om det är ytterligare längre.
Om huvudet på skruven syns väljer du ett som du tycker passar utseendemässigt. Beror helt på hur det du ska fästa in ser ut tycker jag. Är det försänkta hål tar du en träskruv med försänkt skalle. Annars platt skalle eller montageskruv.
Om huvudet på skruven syns väljer du ett som du tycker passar utseendemässigt. Beror helt på hur det du ska fästa in ser ut tycker jag. Är det försänkta hål tar du en träskruv med försänkt skalle. Annars platt skalle eller montageskruv.
Jag har redan tagit upp 8mm hål för pluggen som satt/sitter där nu. Är det en bra idé att köpa 10mm och skruva i 8mm-hålen?T Tosse skrev:välj träskruv ca 5 mm tjock och en längd så att den är minst 5 mm längre än pärlsponten och det du ska fästa in tillsammans. Gör inte om det är ytterligare längre.
Liknande trådar
-
Ni som kan det där med infästningar
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips om ny infästning ledstång, hål i gipsvägg efter gammal infästning
Panelskiva / Pärlspont på gipsvägg
Pärlspont på gipsvägg
Pärlspont på gipsvägg
Byggmaterial & Byggteknik