Byggahus.se

Infästning bärlina eller ...?

1. N
    Medlem · 167 inlägg
    Hej
    Jag ska bygga ett trädäck som binder ihop garaget med huset. Det är två meter brett och ca 10 meter långt, men hur fäster jag bärlinan?
    Det är gjuten platta på båda byggnaderna. Garaget har kantelement med 50 mm isolering och huset har kantelement med 100mm isolering. Frigolit i båda fallen givetvis.
    Det blir ju väldigt långa skruvar kan jag tänka mig men hur långa måste jag ha?
    Måste jag fästa med skruv?
    Kan jag ha bärlinan på terassfot?
    Dvs att trädäcket blir (nästan) fristående.
    Alla funderingar är välkomna och jag hoppas jag förklarat tillräckligt.

2. C
    Medlem · västernorrland · 112 inlägg

carrera86

Medlem
    Fäst inte bärlinnan i plattan utan ställ den löst på betongplattor, den kommer ju ingenstans i vilket fall. Eventuellt använder du en ställbar terassfot så blir det väldigt enkelt att få det i våg.

• Laddar…
  3. N
    Medlem · 167 inlägg
    Jo har funderat i den banan också. Plint eller terrassfötter för att få bärlinan i våg och sen typ klämma fast bärlinorna med kortlingar. Terrassfot verkar vara en smaklig lösning.

4. C
    Medlem · västernorrland · 112 inlägg

carrera86

Medlem
    Ja man ska inte krångla till saker i onödan

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 686 inlägg

ToRy

Medlem
    En generell reflektion och naturligtvis inget som är riktat mot dig TS:
    Jag har över huvud taget svårt att förstå meningen med att fästa ett trädäck i huset. I alla fall utom det allra bästa fall är risken att huset och altanen rör sig olika mycket, vilket ofelbart leder till nivåskillnader i däckets inre och yttre kant. Oftast kanske inte så mycket. Å andra sidan, vad är poängen med att fästa i huset? Förutom latheten att slippa några plintar då... Däcket kommer ju liksom knappast traska iväg några längre sträckor om det inte är fäst i huset...

Ställ du däcket fristående, det kommer funkar utmärkt. (y)

6. N
    Medlem · 167 inlägg
    Nog kan jag hålla med dig om infästning i huskropp. Antar att det är legio just för att det är enkelt (lathet). En av mina funderingar är (var) att jag inte ”kan” gräva ner plint pga dräneringsrör men terrasfötter på marksten kommer nog funka hur bra som helst.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.