Byggahus.se

infästning av väggskåp/ överskåp

1. G
    Medlem Nivå 7
    Dum fråga kanske , men räcker det verkligen med skruvarna och vinkeljärnen överkant på väggskåp ?

Borde man inte fästa fast skåpen i underkant också ?

2. G
    Medlem Nivå 7
    Det beror på vad väggen du fäster är gjord av, vilka skruv/plugg du använder samt hur tunga grejer du ska ha i skåpet, lex "Hur långt är ett snöre?"

Själv har jag nyligen monterat köksstommar och en av väggarna var byggd av slaggsten med gammal puts på, konsistens som maräng om man hårdrar det. Min lösning blev att använda Ikeas väggskena till överskåpet där så att jag kunde fästa det med fem rejäla skruvar istället för två, dessutom får tallrikarna stå i ett annat skåp för att det inte ska bli överdrivet tungt.

Övriga väggar i mitt kök har visserligen samma porösa puts, men rejält tegel istället för slaggsten så där behövdes inte skenan utan det räcker nog gott och väll med långa skruv och plugg fästa djupt i teglet.

Förut var det annars vanligt att folk hade en trälist som fästes i väggen under skåpen som de så att säga stod på, men det ser man inte lika ofta längre.

3. G
    Medlem Nivå 7
    Okej så det är lite från fall till fall så att säga ? Nu har jag osb med reglar bakom. Tänker mer att om man tar tag i nederkant så kanske skåpen glappar mot väggen ? Hänger å fladdrar

4. J
    Medlem Nivå 8
    Jag har "bara" vinkeljärnen men dessa är skruvade i horisontella kottlingar som går mellan de stående reglarna. Jag hade inte vågat lita på osb/gips och träskruv utan hade pluggat med expander. Skåpen kommer inte att glappa. Om väggen inte är rak så får du använda board eller något annat för skåpen skall hamna kant i kant med varandra och ligga emot i underkant.

5. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Det finns ingen risk för att skåpen dinglar på väggen med några kg porslin i. Dessutom sitter ju skruvfästena ofta en bit ned i stommen så delen ovanför skruven håller emot om inte väggen är extremt ojämn. Vid flera skåp sida vid sida skruvas alla ihop till en enhet som ytterligare fixerar allt. Om man bygger en reglad gipsvägg och vet vilka skåp man skall ha kan man lägga in en horisontell regel bakom gipset där skruvarna till skåpen kommer att hamna, så behöver man inte oroa sig för att det inte ska hålla.