Byggahus.se

Infästning av stolpar till spaljé ovan låg stenmur

765 läst  0 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har tänkt bygga en spaljé med liggande ribbor i min tomtgräns. Rabatten ut mot gränsen sluttar dock en del ut mot en allmänning och jag har därför tänkt att i samband med bygget även bygga en stödmur på ca 200 mm som ska löpa under spaljén, och höja upp rabatten. Muren har jag tänkt bygga av två våningar murblock i betong á B400xD200xH140 mm typ http://www.steriks.se/ImageVault/Images/unsharpMask_1/height_850/id_3966/ImageVaultHandler.aspx där ca 1½ block ligger ovan mark.

Frågan är hur jag ska göra med infästning av 95x95 stolpar till spaljén. Jag vill ju att stolparna börjar i höjd med stödmurens ovansida, vilket innebär att om jag använder färdiga plintar måste dessa sticka upp ca 200 mm ovan mark för att ligga i nivå med stödmurens ovankant. Jag är rädd att vanliga 700 mm plintar därför inte kommer räcka till och efterlyser råd om bästa lösning. Först tänkte jag att plintarna kunde stå lägre, och att stolparna får sticka ner mellan murblocken, men eftersom jag höjer upp rabatten med stödmuren så vill jag ju inte ha jord stående mot stolparna.

Jag har hittat 900 mm plintar på ett fåtal ställen, dock verkar de vara väldigt dyra och 125 kg styck gör att de är rätt otympliga att jobba med... Dessutom blir ju inga färdiga plintar exakt lika stora som murblocken och kanske därmed stör symmetrin, men det spelar kanske mindre roll. Använder jag färdiga plintar hade jag tänkt att de får stå med 3-4 murblock emellan.
    Ett alternativ är kanske att gjuta egna plintar, och med hjälp av en form få dessa att exakt passa in i omgivande murblocks dimensioner? Eller såga ut hål i murblocken och föra ner gjutrör i dessa.

Tips?

Oavsett lösning funderar jag också på hur djupa plintarna måste vara, om de sticker upp 200 mm ovan jord, för att det ska bli stabilt. Jag har ingen lös sandjord el dyl utan rejält tung lerjord.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka