Byggahus.se

Infästning av stolpar till skärmtak mot asfalt

1. C
    Medlem · Västra Götaland · 7 inlägg

cgskipper

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem aug 2013
    • 7 inlägg
    Planerar att bygga ett skärmtak 3x5 m mot en befintlig garagevägg. Bygget dimensioneras så att tre tryckimpregnerade stolpar kommer att bära upp konstruktionen. Underlaget är asfalt som inte visar några tecken på sättningar eller andra deformationer efter många år.
    Hur hade ni gjort med infästningen av stolparna till asfalten? Jag kan naturligtvis skära upp hål för plintar men risken är stor att att jag stöter på sprängsten under asfalten vilket skulle göra det hela besvärligt.

Det lutar därför åt att jag på något sätt fäster stolparna mot asfalten men frågan är hur? Ska jag använda vanliga byggbeslag och borra/plugga/bulta fast dessa i asfalten eller finns det bättre förslag är ute?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Villa med asfalt , ingen stor vält som tryckt till det
    Det med att fästa i asfalten är tveksamt , det blir en liten yta som det kommer att stå på .
    Sen i sommar kommer värmen och solen , asfalten mjuknar och har du då otur så sjunker benen ner i den , hela härligheten börjar bli sned och vind inget kull med att göra om
    Gör hål gräv ur 30 - 40 cm 20 cm i fyrkant eller runt , forma ovanför asfalten ca 10 cm upp och gjut in stolpskor

3. C

cgskipper

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem aug 2013
    • 7 inlägg
    Hej och tack för svar.
    Jo jag misstänker att det är det bästa alternativet. Bara lite orolig att jag stöter på massa bråte under asfalten som gör det svårt att gräva ut.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Försök då att få bort en hel del på sidorna under asfalten och ta skedar om det är dåligt med plats för större verktyg , du behöver nog ca 10 cm in och cirka 15 cm djupt .
    Är det hålrum mellan stenar under så blandar du sluring ( väldigt tunn betong och häller ned .)
    ovanpå den så lägger en kaka ca 5 cm betong med lite järn , kan vara korta pinnar , med ett järn upp i mitten låter det brinna , järnet rakt upp blir ett avhåll för stolpen , den kan inte flytta sig i sidled
    Sen formar du upp ovanför asfalten och gjuter , peta ner i hålet med en pinne upp och ner så går det under i kanterna ordentligt , gunga som vi säger så flyter det ut
    Det blir en fot under på cirka 30 cm som står på underlaget och bär bra

5. C

cgskipper

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem aug 2013
    • 7 inlägg
    På tal om att göra hål i asfalt om det nu skulle bli aktuellt, funkar det med en rejäl vinkelslip och diamantskiva?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det går nog bra , om du tar det försiktigt ,men tror att den värme som blir smälter asfalten och klibbar så din maskin brinner upp p-g-a överbelastning , du får prova , bäst kanske att borra ett flertal hål 20mm i linje så du får ur en kaka och sedan hugger jämt med en gammal yxa eller huggmejsel
    När du ska hugga kan du sätta en värmefläkt på max , tar kanske ett par timmar för det , så mjuknar allt

7. C

cgskipper

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem aug 2013
    • 7 inlägg
    Tack så mycket för dina tips. Då har jag några alternativ att fundera på:)

8. R
    Medlem · 97 inlägg
    men använd en bilmaskin,voila,glöm rondell o diamantskiva,dom tidigare skrev,Den kommer klibba igen av asfalten,o maskin kommer skära ihop.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.