Byggahus.se

Infästning av mellanbjälklag i h-balkar

1. R
    Medlem · Nivå 4
    Hej alla!

Nu börjar det närma sig det sista inför bygget och som lite kuriosa skulle det vara intressant att höra hur ni andra tycker att det skall göras.

Huset har ett antal stålbalkar infällda i mellanbjälklaget för att undvika bärande konstruktioner under.
    I dessa balkar (tror det är HEA-balkar) så skall mellanbjälklaget sättas in enligt bilderna nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bild1.PNG

Bild2.PNG

De infällda stålbalkarna ser ut så här:
    Bild3.PNG

Finns det någon lösning för att fästa mellanbjälklaget i stålet på H-balken?
    Eftersom balkarna kommer på plats före reglarna så kommer man få vika in dem och då kan man kanske inte ha fästen för varje regel. Tänker mig att egenvikten på mellanbjälklaget löser det mesta och att reglarna håller sig på plats med kottlingar + skruv / lim i spånskivorna på golvet samt bärläkten i taket nedan.

Med vänlig hälsning Richard

2. V
    Medlem · Nivå 13
    Svetsa eller skruva med självborrande skruv fast BMF vinklar.

3. R
    Medlem · Nivå 4
    Oki doki. En annan variant jag tänkte var att borra hål igenom stålbalken och skruva uppifrån / nerifrån.

/ Richard

4. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Kottla i varje ände så sitter de fast och de kan inte vika sig.

5. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Redigerat 14 dec 2014 21:36
  6. J
    Medlem · Nivå 11
    Vad har du för HEA balk?
    I mitt fall hade jag HEA 180 och 45x220 bjäklag vilket medgav efter urjackning att jag kunde skruvlimma 45+40 mm träregel ovanför stålbalken. En på var sida om varje bjälke, ca 60cm in på varje bjälke.

• Laddar…
  7. R
    Medlem · Nivå 4
    @Fahlis - det hade jag faktiskt inte sett förrut. Det skall jag kolla upp!

@JOW - HEA 220, det hade förståss vart trevligt att få till något sådant men jag är rädd att det hade byggt för mycket.

Med vänlig hälsning Richard

8. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Skjut fast vinklar med en bultpistol.

9. J
    Medlem · Nivå 11
    Ja, din stålbalk är ju lika hög som bjälklaget så mitt förslag är inget alternativ för dig.

Slipa bort galvet om du ska svetsa byggvinklar.

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    När mitt hus byggdes var det planerat för balkstroppar enligt fahlis skiss.
    Men byggaren struntade i dessa.
    Han skruvlimmade en 45x70 regel ovanpå underramarna/golvreglerna i stället.

Reglarna var 220 och blev alltså 290 mm, HEA-balken var 200 mm.
    Oinredd vindsvåning ovanpå 290 mm bjälklaget.

11. S
    Medlem Nivå 5
    Vi sökte också runt på forumet för att se hur man kunde lösa det. I vårt fall var det 2 pelare av vkr 70x70x4 som blev till kkr, ca 2,5m höga. Med en HEA200 ovanpå a ca 5m. Ifall någon letar svar precis som jag gjorde...

12. F
    Medlem Nivå 4
    @Smillan1000 Hur fäste ni balken på pelarna?
    Vi kommer ha ganska exakt samma lösning som ni, vill gärna se förslag på hur man gör. :)

13. S
    Medlem Nivå 5
    Det svetsades. Jag var lite orolig iom brandrisken med trä osv som torkat under 45 år, men det gick bra. Hade blöta handdukar omkring samt brandsläckare. Nedre delen avpelsrna svetsades på en platta på ca 15x30cm för avlastning, som i sin tur står på grundmuren och hålla med expanderbultar.

• Laddar…
  14. F
    Medlem Nivå 4
    Tack! Får se hur vi löser det, men misstänker att det blir nåt liknande.