Byggahus.se
Hej,

Vi ska bygga ett altantak och jag undrar hur man bör göra infästning av bärlinan i fasaden för att inte riskera att förstöra putsen. Jag tänker dels på risk för sprickbildning vid själva infästningen (dvs när man drar åt skruvarna) och dels eventuella framtida problem (t ex fukt) med att ha trä infäst direkt mot putsen. Vår putsare sa att det är bra att ha t ex metall mellan puts och trä men har inte hittat något bra beslag/balksko som minimerar antalet hål i putsen. Har också funderat på att ha annat material (plastlist etc) mellan trä och puts..

Någon som vet hur man ska göra för att undvika problem med putsfasaden?

Tacksam för snabba svar, tänkte börja i helgen.. :)

Det beror inte så lite på vad som finns under putsen och på vad det är för typ av puts.

vet inte om du har börjat än som du skriver men ett altantak mot putsen kommer innebära problem.
Jag brukar rekommendera att ha plåt minst 15-20cm ovanför liknande installationer pga regn, snö med mera kommer ansätta putsen väldigt hårt just där annars. Det kommer medföra köldsprängningar och liknande saker.

För att undvika det hade jag sågat upp putsen från underkant på bärlinan till överkant bärlina +20cm med vinkelslip och fällt in bärlinan så den ligger halvvägs in i putsen med kortlingar bakom och sedan tagit dit en plåtslagare som gör en plåt som går från putsens underkant ner till bärlinan och omsluter även den.

Alternativt så tar du en plåt när du är klar som du fäller in 20cm upp från taket i putsen och i nederkant så har du ett utvik ut på taket som en vindskiveplåt ungefär.
Men i det fallet så har du fortfarande problemet med kortlingar till bärlinan i putsen. Har du inte kortlingar så kommer det att spricka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.