Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Infälld normcentral i fasad?

1. ElCandy
    Medlem · 6 inlägg

ElCandy

Medlem
    Jag har placerat en infälld hager volta elcentral i fasaden, bygget är långtifrån färdigt men jag började tänka ifall det finns risk för kondens? Ska jag flytta den till väggen brevid? (Innervägg) Eller är det okej att den sitter på fasaden. Det jobbiga är att allt i centralen dock är redan färdig kopplat så de vore tråkigt att behöva koppla den på nytt.

Jag la sjukt mycket tid på att få allt o se snyggt ut. Även använt kabelmarkörer och crimphylsor på allt. Den är 3 radig med styrningar för fasadbelysning. Många säkringar och dragningar.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 553 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Elcentralen och alla slangar hamna väl på den varma sidan? Då är det inga problem. Kondensproblem kan uppstå om en slang går uppåt från varmt till kallt utrymme.

3. ElCandy
    Medlem · 6 inlägg

ElCandy

Medlem
    En av slangarna går till fasadbelysning men jag kommer täta den på utsidan så det kommer inte röra sig luft igenom den. Jag tänkte att framsidan på centralen är mot varma insidan men baksidan på centralen är mot ytterväggen. Så de kanske skulle ske något där.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 331 inlägg
    Det är väl isolering även bakom centralen?

5. ElCandy
    Medlem · 6 inlägg

ElCandy

Medlem
    Ja

6. Bästa svaret

useless
    Lök. · Gävleborg · 26 331 inlägg
    I så fall ser jag inga problem så länge man hindrar luftflöde i rören som passerar kallare utrymmen.

• Laddar…
  7. ElCandy
    Medlem · 6 inlägg

ElCandy

Medlem
    Tack för snabbt svar!

8. D
    Besserwisser · E · 21 225 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag gissar att du med ”fasad” inte menar fasad utan yttervägg. Stämmer det?

9. ElCandy
    Medlem · 6 inlägg

ElCandy

Medlem
    Yes

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.