Byggahus.se

Infälld hylla - övergång gips till mdf

1. V
    Medlem · 26 inlägg

Vredet

Medlem
    Hej,

Är på gång att bygga en infälld hylla i väggen (se bifogad bild).
    Har tänkt att bygga själva "lådan" i MDF för att sedan sänka in den i liv med väggen.

Vill helst inte ha några lister runt omkring utan istället en snygg övergång mellan gips och mdf.
    Dock är jag lite osäker på hur jag göra detta bäst.

Kan jag köra på vanliga hörskydd för ytterhörn som jag spacklar in? Vad ska jag i så fall köra på för spackel?
    Samma mot både gips- och mdf-ytan?

Vh

2. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 127 inlägg

Mazen

Inredare
    MDF lådan sätter du i liv med gipset och spacklar in med snickerispackel , även råkanten på MDF'n.. behöver inget hörnskydd.
    Alt är en tunn list för inramning...

• Laddar…
  3. N
    Medlem · 765 inlägg
    Mycket intressant tycker jag då jag planerar för ett liknande projekt. Jag vill att hyllan ska ha samma färg som den målade gipsväggen, gissar att det är din tanke också? Sen funderar jag på hur jag ska bygga och fästs hyllplanen. Har du några tankar där?

Blev tyvärr bara frågor, inga svar...

4. Mazen

Mazen

Inredare
    Råkanter på MDF suger oftast bra med färg därför alltid bra att spackla dessa .. kan även använda sprutspackel.

5. V
    Medlem · 26 inlägg

Vredet

Medlem
    Hej,

För att undvika missförstånd. Gissar att det du förklarar är alternativ två (se bifogad bild)? Är det då snickerispackel jag använder för att få en osynlig övergång mellan gips och mdf? För att få till en snygg övergång och jämna ut antar jag att jag behöver gå ut ett par cm på gipset med spacklet?

Vh

6. Mazen

Mazen

Inredare
    Jepp..

7. V
    Medlem · 26 inlägg

Vredet

Medlem
    Då får det bli så :)
    Tack för hjälpen!

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Kalmar · 191 inlägg

mackan_kal

Medlem
    Jag har infällda hyllplan i vår entre, jag körde gips på alla sidor utom botten, där är det en lackad stavlimmad ekplanka (samma stil som fönstersmygarna, gips på sidorna och ek i botten).

9. I
    Medlem · 297 inlägg
    Hade spacklat in hörnlister, annars e risken att de spricker mellan mdf o gips

• Laddar…
  10. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 446 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Hade också tagit det säkra före det osäkra och låtit gipsen gå förbi råkanten på mdfen och satt hörnlister. Inte snyggt att få en spricka runt hela hyllan. Hade också kört med rems och skarvspackel på gipssidan och snickerispackel på Mdf-sidan

11. N
    Medlem · 765 inlägg
    Bilder!?

12. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 418 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan
    Visserligen mot alla dina drömmar om ljust och fräscht men...
    Varför inte rama in de inbyggda hyllorna med en list:
    Så blir det inga problem med sprickor i färg mm, och samtidigt får du ett litet stopp, som gör att inte smågrejor rullar/välter ner från hyllorna och går sönder.

13. Bästa svaret

Mazen

Mazen

Inredare
    Dra en limsträng med tex Pl600 el Tec7 mellan MDF och gips, sedan ett bra snickeri spackel alt latex spackel så kommer det inte spricka.

14. M
    Medlem · Kalmar · 191 inlägg

mackan_kal

Medlem

Jag är tyvärr inte hemma förrän början på december och hade inga bra bilder.
    Hittade en där man lite suddigt kan se själva hyllorna och en när jag byggde dem (satt 15mm plyfa bakom), samt en bild på fönsterbrädan i köket och sovrum där man bättre ser gipssmygen och fönsterbrädan. Men principen för hyllan är precis som för fönsterbrädan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hyllor.jpg

20190511_002114.jpg

76972164_605748106863893_2525012999895252992_n.jpg

20190521_145803.jpg

15. N
    Medlem · 765 inlägg
    Tack så mycket, väldig tjusigt. Vår hylla skiljer sig genom att den är högre och att hyllplanen ska vara målade i samma färg som väggen. Jag funderar på vad jag ska bygga hyllplanen av för att de ska bli stryktåliga och smälta in med väggen. Bredden blir ca 110 cm vilket antagligen kräver en tjockare skiva för att planen inte ska hänga på mitten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.