Hej,
Är det någon som har någon åsikt gällande hur min takstol till ett rygg ås tak på 27grader borde sågas.
Jag försöker jaga cm i takhöjden för ett loft och vill fälla in den genomgående limträbalken så mycket som det bara går utan att påverka bärigheten i takåsarna.
Min konstruktör gjorde en infällning på endast 50 mm i original ritningen men jag var inte nöjd med den då limträbalken är 115x630. Jag fick information att "ja" du kan fälla in det men då måste du sätta en balksko som sitter på 75% av den infälda delen.
Det är inget problem att sätta en balksko som matchar dimensionen på takåsen. Men det är ju en vinkel och inte 90grader. Hur bör jag göra här
1. Haka in i takåsen så att hela inhakningen vilar mot balkskon.
2. Såga till en kloss som matchar vikeln och limma och spika, där kan balkskon också vila.
3. Gör ingenting, låt takåsen endas vila på den yttersta spetsen av valkskon.
Givetvis är spikar jag ankarspik eller skuvar ankarskruv också.
Vore taksam för lite input.
//Magnus
Är det någon som har någon åsikt gällande hur min takstol till ett rygg ås tak på 27grader borde sågas.
Jag försöker jaga cm i takhöjden för ett loft och vill fälla in den genomgående limträbalken så mycket som det bara går utan att påverka bärigheten i takåsarna.
Min konstruktör gjorde en infällning på endast 50 mm i original ritningen men jag var inte nöjd med den då limträbalken är 115x630. Jag fick information att "ja" du kan fälla in det men då måste du sätta en balksko som sitter på 75% av den infälda delen.
Det är inget problem att sätta en balksko som matchar dimensionen på takåsen. Men det är ju en vinkel och inte 90grader. Hur bör jag göra här
1. Haka in i takåsen så att hela inhakningen vilar mot balkskon.
2. Såga till en kloss som matchar vikeln och limma och spika, där kan balkskon också vila.
3. Gör ingenting, låt takåsen endas vila på den yttersta spetsen av valkskon.
Givetvis är spikar jag ankarspik eller skuvar ankarskruv också.

Vore taksam för lite input.
//Magnus
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"

Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Tack 
Jag har skickat frågan till min konstruktör då jag behöver ett offecielt svar.
Jag har skickat frågan till min konstruktör då jag behöver ett offecielt svar.
Den kan jag göra men min fråga var ställd för jag ville gömma så mycket av limträbalken upp i nock för att få mer takhöjd i loft delen. 
Men jag har fått informationen från min kontruktör nu precis att det är "OK" att göra enligt mitt förslag 1 alt 2.
Men jag har fått informationen från min kontruktör nu precis att det är "OK" att göra enligt mitt förslag 1 alt 2.
Aha, jag nu förstår jag hur du menade. Ja det kan också vara ett alternativ.
Men det kan kanske vara ett problem med luftspalten
Tack för feedbacken.

Men det kan kanske vara ett problem med luftspalten
Tack för feedbacken.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärka bjälklag med tvärgående limträbalkar
Byggmaterial & Byggteknik -
Limträbalk i stället för pelare
Byggmaterial & Byggteknik -
Stål istället för limträ för att stötta mellanbjälklag