12 318 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Induktionshäll IKEA
Sida 1 av 2
Hur är kvaliteten på IKEAs induktionshällar? Någon som har hällen MATMÄSSIG eller SMAKLIG som vill dela med sig av sin erfarenhet? Läst om induktionshällar som ”smäller” och bara värmer upp mitten på kärlen och funderar på om det är konsekvensen med billigare vitvaror eller om det bara gäller äldre hällar?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Tror att jag har en högklassig sedan ett och ett halvt år. Fungerar rätt ok. Har inte tänkt på att den skulle låta mycket. Kan bero på att jag oftast kör fläkten samtidigt och den låter mer. Reglagen har jag inte heller upplevt några problem med.
Däremot värmer den inte särskilt jämt. Blir betydligt varmare i mitten. Hittade en tråd på forumet som handlade om detta problem generellt, inte specifikt Ikea, och väldigt många verkar ha samma bekymmer. Jag köpte en rejäl stekpanna enligt tipps i den tråden. Pannan har tjock botten och tar lite längre tid att värma. På uppsidan jämnar den ut värmen och beläggningen i pannan har hållit perfekt i snart 1 år.
Däremot värmer den inte särskilt jämt. Blir betydligt varmare i mitten. Hittade en tråd på forumet som handlade om detta problem generellt, inte specifikt Ikea, och väldigt många verkar ha samma bekymmer. Jag köpte en rejäl stekpanna enligt tipps i den tråden. Pannan har tjock botten och tar lite längre tid att värma. På uppsidan jämnar den ut värmen och beläggningen i pannan har hållit perfekt i snart 1 år.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbysnickare
· Linköping
· 32 inlägg
Vilken stekpanna valde du? Har provat ett antal och vill gärna ha tips!N nybyggarn3 skrev:Tror att jag har en högklassig sedan ett och ett halvt år. Fungerar rätt ok. Har inte tänkt på att den skulle låta mycket. Kan bero på att jag oftast kör fläkten samtidigt och den låter mer. Reglagen har jag inte heller upplevt några problem med.
Har inte använt den så mycket ännu då jag varit borta stor del av hösten. Har dock noterat att den mycket riktigt låter en del, smäller och piper framförallt när man använder boost-funktionen. Inget jag bryr mig om dock, så länge den gör sitt jobb är jag nöjd och det tycker jag den gör!Johannastrand skrev:
Och boost används ju vara vid uppkok av vatten.
Stekpanna eller gjutjärnsgrytor värms ju bara på 60-70%. Finns lite andra trådar där vi skrivit om användande av induktionshäll och vad man ska tänka på.
Stekpanna eller gjutjärnsgrytor värms ju bara på 60-70%. Finns lite andra trådar där vi skrivit om användande av induktionshäll och vad man ska tänka på.
Åfan. Jag kör alltid boostläge med min tjockbottnade stekpanna. Den verkar palla detA AndersS skrev: