Byggahus.se

Induktionshäll med riktiga vred?

1. N
    Medlem Nivå 6
    Jag har väldigt svårt för touch-funktioner. Gäller i alla sammanhang. Min kropp är nog inte byggd som andras för jag har alltid problem med touch. Må det vara mobiler eller utcheckningen hos Ikea.

I princip alla hällar har ju touch-funktion vilket ju är logiskt med tanke på var de sitter men det är fortfarande kass för mig.
    Känner någon till någon som har vred?

Jag vet att Neff har sin "twist" men en del funktioner kvarstår ju som touch och den är vad jag förstår inte helt problemfri i alla lägen. Just nu är den dock min enda kandidat.

2. T
    Medlem · Nivå 7
    • Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 4
  4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tycker själv att touch-kontrollerna på min billiga IKEA-häll funkar fantastiskt bra.
    Lätt att se inställningen och reagerar sekundsnabbt.

Dessutom ger det ju fördelen med automatisk avstängning om inget kokkärl finns på värmezonen.
    Det är nog svårt/omöjligt att åstadkomma med ett vred.

5. A
    Medlem Nivå 4
    Fast det tror jag hällen känner av med magnetism ?
    Min med Touch skriker massa FF när man har grytvantar etc på glaset iaf . Så samma sak borde det vara med vred ?

6. B
    Medlem · Nivå 19
    Jag har nog samma typ av fingrar som Nizztos för när jag är hos andra med touchstyrda spisar kan jag stå och trycka mängder med gånger innan det "tar", fast andra inte har något som helst problem. Två av hällarna vet jag kommer från Siemens resp. Ikea.

7. N
    Medlem Nivå 6
    De listade hällarna lider av samma problem. Vreden på en plats som gör att de blir flottiga. Har idag en elux spis med de problemet. Vreden på den "plana" ytan istället för ur vägen. Neffs vred, ärvt från Gaggenau, kan man ju i alla fall ta bort och har då kvar den plana hällen. Borde nämnt detta i min fråga men hade inte sett någon med vanliga vred ovanpå så trodde ändå inte de fanns.

Vill gärna ha en 80-90 häll.

Sant att hällen slutar värma om man tar bort kokkärl oavsett vred eller touch.

Touch fungerar nog bra för de flesta men inte för mig :(

8. T
    Medlem · Nivå 7
    Tada! http://www.gaggenau.com/se/product/VI491?sourceCat=cooking

Nu är vi dock uppe i över 40 000 kr vilket är en jäkla massa pengar för en häll, dessutom en ganska finessfri sådan (förresten, en smart induktionshäll - är det en deduktionshäll?). Vreden (som är väldigt trevliga, vilket kanske väger upp en del av det skyhöga priset) kan du dock placera på stänkfri plats. Tyvärr styrs bla timerfunktionen av touch, men touch behöver INTE användas för att slå av/på hällen.

Det finns en Siemens-häll som har (löstagbara) runda metallplattor som vred. Visst, reglagen är på ovansidan men kan vara värd att kolla upp ändå. Modellen är utgången sedan något år tillbaka men går kanske att hitta i någon butik eller begagnad.

9. B
    Medlem · Nivå 19
    Så fungerar alla induktionshällar eftersom de bara kan värma om det finns något magnetiskt att värma upp.

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Medan vredet står i läge 9 så är hällen avstängd alltså.
    Det vore väl ganska förvirrande?

Skulle den då också starta automatiskt när man sätter dit en stekpanna?

Redigerat 11 feb 2017 19:36
  11. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 15
    Ja, det är helt magiskt ;) (ironi)

För övrigt så slår även vår häll av sig om man skulle koka över :)

12. N
    Medlem Nivå 6
    Ja och nej. Jag tror beteendet är identiskt med en touch-kontrollerad.
    Ta av kokkärl och den alstrar ingen energi (magnet av). Sedan har man en stund på sig (en minut?) då man kan ställa tillbaka kokkärl och den värmer på samma effekt som innan. Väntar man längre så slår den av sig helt och hållet och man kan ställa ett kokkärl på plattan utan att något händer. För att starta den igen måste man ta vredet ned till 0 först och sedan vrida på igen.

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Det kanske fungerar olika på olika hällar, men på min spis stänger plattan av sig efter några minuter om ingenting står på den. Inom den tiden går värmen igång så fort man ställer dit någon kastrull, men sedan måste man skruv av och på igen. Det finns även en timeout efter vilken den stänger av sig även med en kastrull på, men då är det fråga om timmar.

Kanske lite vid sidan av frågan, men det finns induktionsspisar som inte har touchkontroller. Touchkontroller är främsta orsaken varför jag inte kan tänka mig att ha en inbyggnadshäll. Vred är i mitt tycke överlägset.

• Laddar…
  14. N
    Medlem Nivå 6
    Precis så jag skulle vilja ha. Fast inte till det priset.....
    Siemenshällen fungerar vad jag förstår identiskt med Neff (tex denna: http://www.neff-home.se/produkter/hällar/hällar/T59PS51X0.html?source=browse) fast med ett vred per "platta" medans Neff har en gemensam.
    Dvs en "magnet" som man kan ta bort för att få en slät häll som är enkel att hålla ren.

Som sagt hade hellre haft riktiga fysiska vred som Gaggenau men någonstans får man dra gränsen för vad en "finess" är värd.

15. N
    Medlem Nivå 6
    Spis är tyvärr ingen option för mig (ett val jag gör). Hyfsat glest med spisar med bra kontroller också om det inte dykt upp nya sedan jag köpte min nuvarande som jag som sagt inte är helt nöjd med.