Byggahus.se

Induktionshäll, luftspalt och låda under

1. M
    Medlem · 97 inlägg
    Vår glaskeramik häll börjar gå mot sin ålderdom och vi har köpt, men ej installerat , en IKEA induktionshäll.

Enligt IKEA så ska det alltid vara luftspalt framme i stommen, det märkliga är att samtliga IKEA kök i visningen har en låda som täcker dessa luft hål. Man har väl inte lådan öppen när man lagar mat? HUr ofta går fläkten igång? Är det hela tiden eller endast när man kör för fullt med booster m.m?

Eftersom vi har ett äldre Faktum kök så har vi inte denna luftspalt, dessutom ligger det en 90-100 kg granitskiva ovanpå så jag vill ogärna börja mixtra med stommen. Jag undrar hur man kan lösa detta eller det kommer att fungera ändå?

IKEAs svar på frågan hur vi ska göra är att jag helt enkelt inte använder den lådan som vi har stekspadar etc. i under hällen utan låter den vara tom. Anledningen var inte luftcirkulationen utan att det inte skulle komma upp saker i fläkten.

Kikar man på andra tillverkare av hällar (Kollat Bosch och Electrolux) så skriver någon att mellan lådkant och stomme ska det vara 2mm luftspalt medans den andra skriver att det ska vara minst 2cm ner till det som ligger under i lådan.

Från kanten på granit skivan ner till understa kanten av stommen är det 55mm
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.JPG

Redigerat 30 okt 2017 09:46
  2. Bästa svaret

N
    Medlem · 171 inlägg

Nixon90

Medlem
    Dem flesta som har den lösningen av stomme och bänkskiva som du har brukar välja att såga bort den vita träribban som ligger upp mot bänkskivan i just den skåpstommen. Då får man en lagom stor spalt där så att luften kan ta sig ut där. Problemet som annars uppstår med tiden är att de värmekänsliga komponenterna på induktionselektronikerna kommer överhettas och kortsluta med väldigt dyr reparation som följd.

Det sitter ett antal likriktare och triacar på elektroniken och dem kräver bra luftflöde för att inte gå sönder. Jag har bytt oräkneliga mängder av sådana kort på i princip alla tillverkats hällar och den gemensamma nämnaren är alltid att det är för dålig ventilation till hällen.

Har man ingen öppning där så kommer den att cirkulera samma luft som bara blir varmare och varmare och tillslut så blir det kortslutning och säkringarna går. Sen är alla hällar olika känsliga och klarar dessa problem olika bra men generellt sett så är det viktigt med bra ventilation.

3. M
    Medlem · 97 inlägg
    Ja, det borde kanske fungera, stabiliteten i skåpet kan ju inte vara avgörande just för den lilla biten. Jag är är mest orolig att stenskivan är för tung för att ta bort den biten.

Det är ingen fara med lådan under? Idag ska man ju ha någon skyddsplåt under, hade man inte tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.