Byggahus.se
Du behöver nolla framdragen, för att överhuvudtaget kunna ansluta en induktionshäll.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Alla induktionhällar med 3-4 zoner går på två faser och nolla.
Inga induktionshällar går på 400v inga induktionshällar går utan nolla.
Om du enbart menar induktionshällar så säger jag inte emot för det vet jag inte.
Men hällar i allmänhet med 3-4 zoner finns inte alltid för två faser och nolla.

Okay, så jag får ha hit en elektriker som drar dit en nolla, är det avancerat? Kan det kosta 1000-2000 kr?

När detta är gjort ska jag då välja en induktionshäll som kör full 3 fas eller ska jag ändå nöja mig med en på 230v(som 95% av dem verkar vara)?

• Gilla
Fredriklind11
  • Laddar…
Mikael_L
snowjim skrev:
Okay, så jag får ha hit en elektriker som drar dit en nolla, är det avancerat? Kan det kosta 1000-2000 kr?
Själva jobbet ser inte ut att vara några konstigheter med, bara slanga in en ny tråd. :)
Det kan ju ändå vara något krångel, såsom rörstopp, att det bara är ett 16-rör som inte rymmer en FK till, att det är någon skarv på vägen kanske övergår till utanpåliggande kabel och sånt.

Men om det endast är att dra in en FK till och det inte direkt krånglar något så är det väl typ 15 minuters jobb, så den mesta arbetstiden kommer bli i elektrikerns resa och att packa i/ur bilen och tidsrapportera jobbet.
Och sen vad de kan tänkas ha i ev bilersättningar och sånt.

Ska du ha bara häll, inte ugn där, utan ev ugn får en annan strömmatning från annat håll kan en av de vita bytas ut mot en nolla, och då borde det rymmas i röret.
Om man vill fula sig så kan man märka om en av de vita och använda som nolla.
Inte korrekt, då det enligt dagens regler ska nolla vara märkt i hela dess längd. Men det finns många elektriker med rymligare samvete än så.

FK'n borde inte kosta mer än max 6:-/meter, tycker jag. Du kan väl fråga om meterpriset vid beställningen av jobbet. En del firmor fular sig och tar typ över 20:-/meter, allt över 10:- tycker jag är skandal.

snowjim skrev:

När detta är gjort ska jag då välja en induktionshäll som kör full 3 fas eller ska jag ändå nöja mig med en på 230v(som 95% av dem verkar vara)?
Det bör inte alls vara avancerat att dra i en nolla för en elektriker, men det kan väl säkert landa nånstans där du nämner (1000-2000:- ).

Dom går väl på 2faser och nolla. Så du kan lugnt välja en sådan. :)

Mikael_L skrev:
FK'n borde inte kosta mer än max 6:-/meter, tycker jag. Du kan väl fråga om meterpriset vid beställningen av jobbet. En del firmor fular sig och tar typ över 20:-/meter, allt över 10:- tycker jag är skandal.
Hörru! Tänk på att vi pratar 2,5mm2 nu.. ;)

Tanken är att det ska finnas både en induktionshäll och en ugn där. Vad jag kan se så ska induktionshällen vara 3 fas medan ugnen vanlig 230 v, låter det rimligt? Måste man dra nya kablar även för detta eller går det att få till någon dubbelkoppling på plast med hjälp av 3 fas kablarna?

snowjim skrev:
Tanken är att det ska finnas både en induktionshäll och en ugn där. Vad jag kan se så ska induktionshällen vara 3 fas medan ugnen vanlig 230 v, låter det rimligt? Måste man dra nya kablar även för detta eller går det att få till någon dubbelkoppling på plast med hjälp av 3 fas kablarna?
Nej du behöver en separat 230V matning till ugnen.
Hällen ansluts vanligtvis med perilex-kontakt (spis) alltså den typ av uttag som sitter där, efter att det kompletterats med nolla.

snowjim skrev:

"Alla" induktionshällar är 230 volt, det är bara så
När du får dit nollan i uttaget så har du 3x230 volt i uttaget, och jo det går att samtidigt få ut 400 volt också, det är bara så.

Nu är de flesta hällar 230 volt men de är uppdelade i ofta höger / vänster så en av faserna driver vänster halva och en annan fas driver höger, den tredje används inte så den kan kopplas till ugnen.

Protte

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
prototypen skrev:
"Alla" induktionshällar är 230 volt, det är bara så
.. den tredje används inte så den kan kopplas till ugnen.

Protte
Märks att jag bara fått i mig en kopp kaffe ännu.. :)
Du har ju en fas över, efter att hällen fått sina 2.

Mikael_L
Det är ett väldigt vanligt förfarande att ta två av de tre faserna ifrån en befintlig spismatning till hällen (via ett perilex-uttag) och sen sno den tredje fasen till ugnen, antingen direkt till ugnen om den hamnar där intill, eller så genom att dra lite 3g2,5 fram till ett uttag för ugnen.
Då grenar man bara av på lämpligt ställe, i den gamla dosan, eller i ett utanpåliggande perilex-uttag eller i en separat kopplingsdosa.

Detta är ett standardförfarande när det är svårt att få fram en ny egen matning till ugnen.
En egen matning till ugnen från en helt egen gruppsäkring är naturligtvis bäst, men inte värt så mycket extra krångel som brukar bli i befintliga hus.

Det är däremot mycket långt ifrån OK att använda denna utbrutna fas till annat än ugnen, t.ex. uttag och belysning. (Jag bara nämner det som lite extra kunskap/information åt alla som läser här.)

Okay, så jag måste få framdragen en nolla, när detta är gjort har jag full 3 fas. Efter som det tydligen inte finns 3 fas induktionshällar(enligt er) så är det 230v som gäller men då en variant där det går att koppla in 2 faser. Den sista fasen används till ugnen som kommer sitta strax nedanför induktionshällen.

Jag måste därmed titta närmare på induktionshällarna och då leta upp någon som kan köras på 2 faser istället för endast 1(230 v)?

Har du 3 faser och nolla framdraget kan du även använda en 1 fas häll, om du hittar en sådan.

Vill du krångla minst köper du hällen först, sedan tar hem en elektriker.

<edit>
Den Siemenshäll du länkar till i ett tidigare inlägg verkar vara en 1 fas häll.
Kollar man på lite andra, kanske mer effektfulla, hällar, är 2-fas vanligt förekommande.

Redigerat:
ser ut som tre vita ledare plus jord (gul/grön)
beroende på era.. och leverantör så är ingen av dessa "nolla"
dvs ingen är ansluten på platsen som motsvarar det stift som saknas i din stickpropp.

du behöver en elektriker som kan undersöka möjligheten att dra fram även en nolla (blå i dag)

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Om du enbart menar induktionshällar så säger jag inte emot för det vet jag inte.
Men hällar i allmänhet med 3-4 zoner finns inte alltid för två faser och nolla.
Men visst skrev jag induktionshäll???

hällar i allmänhet i dag är motsvaramde med fasspänning 230V för det har EU bestämt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.