Byggahus.se
tommib
Det går utmärkt med perilexpropp. Nackdelen är att du måste ha ett ytterligare uttag för ugnen (om den monteras på samma ställe).

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Tack för det snabba svaret! Lite konstig formulering i manualen tycker jag.

Ugnen är på en egen säkring på en annan plats.

Ngn som kan svara på hur man vet vilket av dessa scheman man ska välja?

• Elektriska kopplingsscheman för en ugn med tre olika konfigurationer för 220-240V och 380-415V.
E
E Ekliptikan skrev:
Tack för det snabba svaret! Lite konstig formulering i manualen tycker jag.

Ugnen är på en egen säkring på en annan plats.

Ngn som kan svara på hur man vet vilket av dessa scheman man ska välja?
Hej, du kan köra på bild numro ett.

E El-Löken66 skrev:
Hej, du kan köra på bild numro ett.

Tack! Elektrikern är sjuk och kommer inte på minst en vecka, det är är därför jag är sugen på att göra det själv. Att koppla var sladden till hällen var ju lätt men knepigare till stickproppen. När han väl dyker upp kommer att att byta ut porslincentralen till en ny med snabbsäkringar där hällen får egna. Kan jag ändå går efter bild 1 även om han kommer att göra ändringar?

Redigerat:
E
E Ekliptikan skrev:
Tack! Elektrikern är sjuklighet kommer inte på minst en vecka, det är är därför jag är sugen på att göra det själv. Att koppla var sladden till hällen var ju lätt men knepigare till stickproppen. När han väl dyker upp kommer att att byta ut porslincentralen till en ny med snabbsäkringar där hällen får egna. Kan jag ändå går efter bild 1 även om han kommer att göra ändringar?
Perilex uttaget har 3 faser, 3 säkringar.

Bästa svaret

tommib
E Ekliptikan skrev:
Tack! Elektrikern är sjuk och kommer inte på minst en vecka, det är är därför jag är sugen på att göra det själv. Att koppla var sladden till hällen var ju lätt men knepigare till stickproppen. När han väl dyker upp kommer att att byta ut porslincentralen till en ny med snabbsäkringar där hällen får egna. Kan jag ändå går efter bild 1 även om han kommer att göra ändringar?
Ja.

Hällar från Bosch/Siemens är kända för dålig manual, det finns massor av exempel här på forumet. Det är alltid samma bild som du visar. Som Löken sa, koppla enl alt 1 längst till vänster. Egentligen är det enklare att ha ett färdigt perilexsladdställ så kan du strunta i stickproppsänden. Då är det viktigt att du inte lägger ihop grå (L3) med blå (N). Anledningen till att de sitter ihop i den medföljande anslutningskabeln är att man i vissa lägen vill dubbla arean eller ha två separata nollor (endast Holland, väldigt märkligt).

• Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Stort tack

En sista fråga här bara; jag läste i svaren att L3 inte ska sitta ihop med N vilket de väl gör på bilden. Om jag kopplar exakt enl bilden så blir L3 i stickproppen tom, är det korrekt?

• Eluttag med märkta L1, L2, L3 och N anslutningar på installationsdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det där blir fel, du har spegelvänt nollan. Även fasföljden är fel men det är mindre allvarligt.
Nollan ska sitta i övre vänstra (med styrningen/kodningen vänd uppåt) i UTTAGET, inte i kontakten enligt den vy som syns på din bild.

• Gilla
Ekliptikan och 1 till
  • Laddar…
Viktigt att kontrollera om N verkligen är dragen till perilexuttaget, det är inte alltid gjort.

• Gilla
Ekliptikan och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Nej, det där blir fel, du har spegelvänt nollan. Även fasföljden är fel men det är mindre allvarligt.
Nollan ska sitta i övre vänstra (med styrningen/kodningen vänd uppåt) i UTTAGET, inte i kontakten enligt den vy som syns på din bild.
Den är rätt, men jag hade satt in stavarna omvänt för att inte tappa dem, blev ju lite förvirrande på bilden.

Tack för hjälpen! Det funkade utmärkt :)

Men tyvärr bygger uttag + stickkontakt så pass mkt att nedersta lådan inte går att stänga så tyvärr får jag nog ta en elektriker som installerar det fast. Så kan det gå när man inte mäter.

Fast det är ju bara 10 mm jag behöver bli av med, några tips?

• Eluttag och stickkontakt som blockerar en låda i ett skåp, behov av 10 mm mer utrymme.
    Skapa konto
  • Köksskåp med lådor som inte stänger ordentligt på grund av utrymme taget av uttag och stickkontakt.
    Skapa konto
E Ekliptikan skrev:

Men tyvärr bygger uttag + stickkontakt så pass mkt att nedersta lådan inte går att stänga så tyvärr får jag nog ta en elektriker som installerar det fast. Så kan det gå när man inte mäter.

E Ekliptikan skrev:

Kul att du blockerat in uttaget med underskåp (y):rolleyes: Dosa och koppla in hällen i dosan

G GoGetLost skrev:
Kul att du blockerat in uttaget med underskåp (y):rolleyes: Dosa och koppla in hällen i dosan
Blockerat är det inte men tillsammans med kontakten bygger det 10 mm för mkt och krockar med lådans bakstycke. Placeringen av uttaget är där sedan det gamla köket.

Ja som jag skrev så är fast installation om ingen har ngn annan idé

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.