I mitt kök har jag en diskbänk på cirka 2 meter, till vänster om den en "vanlig" spis med ugn som står på golvet, och till vänster om spisen är det en bänkskiva i laminat. Spisen är från 1990-talet, med fyra runda plattor, så jag tänker förnya köket lite.
Min plan är att göra mig av med spisen, köpa ett 600mm brett underskåp för häll+inbyggnadsugn, och köpa en induktionshäll och en varmluftsugn. Bänkskivan i laminat till vänster om spisen ryker, och ersätts av en större skiva (antingen laminat eller ek, har inte bestämt mig) som ligger ovanför både det nya underskåpet för häll+inbyggnadsugn och de gamla underskåpen till vänster om spisen. De gamla underskåpen till vänster om spisen flyttas en centimeter åt höger eftersom glappet där nuvarande spis står är cirka 61 cm brett, och ny passbit sätts mot väggen längst till vänster.
Inga konstigheter. Men eftersom spisen idag står alldeles intill diskbänken, och underskåpet för häll+ugn hamnar på samma plats, undrar jag hur jag bäst löser övergången från ny bänkskiva till diskbänk.
Den första funderingen är vad jag bör använda för att täta/foga mellan diskbänken och bänkskivan. Kanten på hällen kommer vara någon millimeter från skarven mellan diskbänken och bänkskivan, eller precis vid skarven ifall hällen är exakt 600mm bred. Finns det t.ex. något värmetåligt silikon jag bör använda? Det blir en induktionshäll, påverkar det valet av tätning jämfört med traditionell häll som har mer "eftervärme"?
Den andra funderingen/frågan handlar om stabilitet. Den nya skivan kommer stödja på det nya underskåpet, så trots att det blir en ganska smal remsa kvar efter att jag sågat ur för infällning av hällen så borde det hålla. Jag menar, hällen ligger på en smal rand av bänkskivan, och den smala randen ligger på överkanten av underskåpet. Det borde vara hålla och vara stumt. Eller tänker jag fel?
En idé jag haft är att låta hällen överlappa med diskbänken några millimeter, med tanke på eventuellt spill om det kokar över o.s.v.. Men jag vet inte om det gör någon praktisk skillnad för att skydda fogen, och det skulle dessutom innebära att hällen inte var centrerad ovanför ugnen och under spiskåpan.
Det kan finnas justermån i sidled på någon centimeter för hällen, beroende på hur bred den del som fälls ner i bänkskivan är. Men då hamnar hällen inte centrerat ovanför inbyggnadsugnen och inte heller centrerat under spiskåpan. För att centrera kan jag flytta underskåp för för häll+ugn och underskåpen till vänster om spisen åt vänster, och sätta passbitar mellan underskåpet under diskbänken och underskåpet för för häll+ugn. Och göra motsvarande flytt för överskåpen. Men det kommer se konstigt ut med passbitar mitt i. Och det är ändå bara max cirka 3-4 centimeter, skall jag flytta mer måste jag även dra om ventilation etc. och det blir mer omfattande än jag tänkt mig.
Min plan är att göra mig av med spisen, köpa ett 600mm brett underskåp för häll+inbyggnadsugn, och köpa en induktionshäll och en varmluftsugn. Bänkskivan i laminat till vänster om spisen ryker, och ersätts av en större skiva (antingen laminat eller ek, har inte bestämt mig) som ligger ovanför både det nya underskåpet för häll+inbyggnadsugn och de gamla underskåpen till vänster om spisen. De gamla underskåpen till vänster om spisen flyttas en centimeter åt höger eftersom glappet där nuvarande spis står är cirka 61 cm brett, och ny passbit sätts mot väggen längst till vänster.
Inga konstigheter. Men eftersom spisen idag står alldeles intill diskbänken, och underskåpet för häll+ugn hamnar på samma plats, undrar jag hur jag bäst löser övergången från ny bänkskiva till diskbänk.
Den första funderingen är vad jag bör använda för att täta/foga mellan diskbänken och bänkskivan. Kanten på hällen kommer vara någon millimeter från skarven mellan diskbänken och bänkskivan, eller precis vid skarven ifall hällen är exakt 600mm bred. Finns det t.ex. något värmetåligt silikon jag bör använda? Det blir en induktionshäll, påverkar det valet av tätning jämfört med traditionell häll som har mer "eftervärme"?
Den andra funderingen/frågan handlar om stabilitet. Den nya skivan kommer stödja på det nya underskåpet, så trots att det blir en ganska smal remsa kvar efter att jag sågat ur för infällning av hällen så borde det hålla. Jag menar, hällen ligger på en smal rand av bänkskivan, och den smala randen ligger på överkanten av underskåpet. Det borde vara hålla och vara stumt. Eller tänker jag fel?
En idé jag haft är att låta hällen överlappa med diskbänken några millimeter, med tanke på eventuellt spill om det kokar över o.s.v.. Men jag vet inte om det gör någon praktisk skillnad för att skydda fogen, och det skulle dessutom innebära att hällen inte var centrerad ovanför ugnen och under spiskåpan.
Det kan finnas justermån i sidled på någon centimeter för hällen, beroende på hur bred den del som fälls ner i bänkskivan är. Men då hamnar hällen inte centrerat ovanför inbyggnadsugnen och inte heller centrerat under spiskåpan. För att centrera kan jag flytta underskåp för för häll+ugn och underskåpen till vänster om spisen åt vänster, och sätta passbitar mellan underskåpet under diskbänken och underskåpet för för häll+ugn. Och göra motsvarande flytt för överskåpen. Men det kommer se konstigt ut med passbitar mitt i. Och det är ändå bara max cirka 3-4 centimeter, skall jag flytta mer måste jag även dra om ventilation etc. och det blir mer omfattande än jag tänkt mig.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 129 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 129 inlägg
När jag kollar Ikeas induktionshällar så är de 58 eller 59 cm breda oftast och hållet som ska sågas upp ska normalt vara 56 cm brett, så det blir mer än någon enstaka mm från hällkanten till diskbänken.F fantasilös skrev:
En induktionshäll blir mycket mindre varm än en spis eftersom den värmer upp kastrullerna som sen värmer upp hällen i stället för tvärtom. I kanten av hällen blir det inte mer än möjligen ljummet så vilket silikon som helst fungerar.F fantasilös skrev:
Det låter rimligt. Om du köper bänkskivan på något ställe som vet något om kök, t.ex. Ikea, så vet de vad som gäller just den typen av skiva som du köper.F fantasilös skrev:Den andra funderingen/frågan handlar om stabilitet. Den nya skivan kommer stödja på det nya underskåpet, så trots att det blir en ganska smal remsa kvar efter att jag sågat ur för infällning av hällen så borde det hålla. Jag menar, hällen ligger på en smal rand av bänkskivan, och den smala randen ligger på överkanten av underskåpet. Det borde vara hålla och vara stumt. Eller tänker jag fel?
Edit:förtydligade
Redigerat:
Om du väljer Ikea's Metod underskåp så kommer bänkskivan att ligga på en tunn plåtlist i framkant & bakkant å ingenting på sidorna.F fantasilös skrev:Den andra funderingen/frågan handlar om stabilitet. Den nya skivan kommer stödja på det nya underskåpet, så trots att det blir en ganska smal remsa kvar efter att jag sågat ur för infällning av hällen så borde det hålla. Jag menar, hällen ligger på en smal rand av bänkskivan, och den smala randen ligger på överkanten av underskåpet. Det borde vara hålla och vara stumt. Eller tänker jag fel?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Edit:
När jag kollar i montageanvisningen för vår häll (Siemens EQ675FQC5E) så står det att från bänkskivans kant till hålet för hällen så måste det vara minst 40 mm i sidled. Hålet till vår 60-häll ska vara 560-562 mm, så bänkskivans bredd måste alltså vara minst 640 mm.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack. Jag siktar på att köpa underskåp från HTH. IKEAs stommar har blivit konstiga på sistone, med andra placeringar av hål såvitt jag kan se. I just ett skåp för inbyggnadsugn kanske det spelar mindre roll eftersom man inte skall montera lucka med gångjärn eller sätta upp hyllor, men när jag såg det började jag titta på andra tillverkare. Jag vet inte om andra tillverkare också har en tunn plåtlist längst upp, men om stommen jag köper har det kan man kanske köpa en tunn metallstång på byggvaruhus att lägga under för att fylla ut mellanrummet mellan stommen och bänkskivan.Demmpa skrev:
Om du väljer Ikea's Metod underskåp så kommer bänkskivan att ligga på en tunn plåtlist i framkant & bakkant å ingenting på sidorna.
[...]
Edit:
När jag kollar i montageanvisningen för vår häll (Siemens EQ675FQC5E) så står det att från bänkskivans kant till hålet för hällen så måste det vara minst 40 mm i sidled. Hålet till vår 60-häll ska vara 560-562 mm, så bänkskivans bredd måste alltså vara minst 640 mm.
Har inte bestämt mig för vilken häll jag skall köpa än, men får kolla installationsanvisningar för kandidaterna och se vilka krav de ställer på öppningens mått och avstånd till kant.
F fantasilös skrev:Tack. Jag siktar på att köpa underskåp från HTH. IKEAs stommar har blivit konstiga på sistone, med andra placeringar av hål såvitt jag kan se. I just ett skåp för inbyggnadsugn kanske det spelar mindre roll eftersom man inte skall montera lucka med gångjärn eller sätta upp hyllor, men när jag såg det började jag titta på andra tillverkare. Jag vet inte om andra tillverkare också har en tunn plåtlist längst upp, men om stommen jag köper har det kan man kanske köpa en tunn metallstång på byggvaruhus att lägga under för att fylla ut mellanrummet mellan stommen och bänkskivan.
Har inte bestämt mig för vilken häll jag skall köpa än, men får kolla installationsanvisningar för kandidaterna och se vilka krav de ställer på öppningens mått och avstånd till kant.
Så här löste vi vårt liknande problem:F fantasilös skrev:I mitt kök har jag en diskbänk på cirka 2 meter, till vänster om den en "vanlig" spis med ugn som står på golvet, och till vänster om spisen är det en bänkskiva i laminat. Spisen är från 1990-talet, med fyra runda plattor, så jag tänker förnya köket lite.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elektromagnetisk strålning från induktionshäll
El -
Hur vet man att den stekpanna man köper funkar på induktionshällen?
Vitvaror -
Vad behöver göras med elen innan vi köper induktionshäll?
El -
Vilka induktionshällar kan man köra på 1-fas 230 volt ?
El -
Anslutning av varmluftsugn och induktionshäll från IKEA
El