Har en ny induktionshäll som jag precis kopplat in. Det tidigare perilexuttaget har tjocka kablar och jag kopplade ihop allt med Wago klämmor men var rätt svårt att få in. Hällen kan kopplas på två sätt (se bild). Jag har kopplat ihop faserna till varsin egen fas. Nollorna är lödade så de är kopplade till samma nolla.
När jag satte i säkringarna pep hällen och var på. Gick för att hämta en kastrull och när jag skulle slå på den igen hände inget.
Tog ut säkringarna och satte in igen, det pep det igen. Denna gång la jag på en kastrull direkt och slog på värmen. Vattnet började bli varmt men sen gick det segt. Hällen bettede sig konstig, visade konstiga siffror ibland osv. Vattnet slutade bli varmt. När jag stängde av gick det inte heller denna gång att slå på.
Fumderar på om det är Wagoklämmorna som inte ger tillräckligt bra koppling mellan kablarna? Finns det någon dosa som förenklar? Inte någon där kablarna trängs in i samma hål.
När jag satte i säkringarna pep hällen och var på. Gick för att hämta en kastrull och när jag skulle slå på den igen hände inget.
Tog ut säkringarna och satte in igen, det pep det igen. Denna gång la jag på en kastrull direkt och slog på värmen. Vattnet började bli varmt men sen gick det segt. Hällen bettede sig konstig, visade konstiga siffror ibland osv. Vattnet slutade bli varmt. När jag stängde av gick det inte heller denna gång att slå på.
Fumderar på om det är Wagoklämmorna som inte ger tillräckligt bra koppling mellan kablarna? Finns det någon dosa som förenklar? Inte någon där kablarna trängs in i samma hål.
Kan det vara så att din kastrull inte är magnetisk?
https://www.tretti.se/vardagen/post...ch-stekpannor-passar-till-en-induktionshaell/
https://www.tretti.se/vardagen/post...ch-stekpannor-passar-till-en-induktionshaell/
Liknande trådar
-
El-golvvärme beter sig konstigt (termostaten?)
El -
Nibe F750 beter sig tvärtom vad den borde med värmekurva
Värmepumpar -
Har nån en aning om varför min dc fläkt beter sig såhär? f370 Nibe larm 51 "LP Larm"
Värmepumpar -
Electrolux/husqvarna induktionshäll blinkar till och stänger av sig
Vitvaror -
Induktionshäll som beter sig konstigt då den slås på.
Vitvaror