Byggahus.se
Hej!
Vi håller på att renovera vårt badrum och tanken är att bygga in badkaret. Vi vill att badkaret ska byggas in så att badkaret kragar ut över kaklet/skivan se bild med grönt kakel.
inbyggt badkar.jpg
Plattsättaren menar på att denna typ av konstruktion är sämre och att risken för sprickor mellan badkar och kakel finns. Plattsättaren förordar att vi bygger in badkaret med en 5 cm sarg ut mot rummet (andra långsidan ligger mot vägg) se bilder nedan. Då bygger man först sargen för att sedan sänka ner badkaret som står på egna fötter, detta gör att det är enklare att byta karet om något skulle hända. Vi vill inte ha denna sarg då den dels tar plats samt att den känns hård, men samtidigt så vill vi ju inte bygga in en riskkonstruktion...
IMG_0363.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0364.JPG
Skapa konto

Min tanke var att bygga in badkaret med Luxskivor, ser rätt så enkelt ut på deras hemsida. Men som sagt vad har ni för erfarenhet av detta, är det en risk att det kommer att spricka?

Mvh Peter

Så här gjorde vi:
2013-11-24 09.28.00.jpg
Skapa konto

och det är stabilt som berget. Det är lux-elementskivor (en med skåror för att kunna följa karets form) som är fastlimmade mot golv och kar, och med mosaik på. Plattsättaren hade inga kommentarer till det, jag tror det var han själv som föreslog det.
Några fler bilder: https://photos.app.goo.gl/1NknbxZtMDRWFcQy7

• Gilla
HittePå och 1 till
  • Laddar…
Alla fogar mellan badkar och vägg lägger man med mjukfog, så stor är inte risken att det spricker, men bubbelbad som står o vibrerar har tendens att spricka upp efter tid. Dock så tenderar dessa fogar att bli rätt tjocka och breda, pga att karen ofta har en ngt rundad kant, och blir det mycket fog.
Jag har gjort flera badrum med bägge dessa förslag, men kan inte påstå att det ena är bättre än det andra.
Det jag också gjort är ett mellanting mellan dessa, har gjort själva fronterna löstagbara, syns inte att dom är löstagbara om man gör det snyggt.
Har man rivit många badrum med helt inbyggda badkar så ser man vad som samlas under badkaren som man inte kommer åt att städa! Pga av detta skulle jag själv aldrig bygga in ett kar som man inte kommer åt att städa under.
För jag lovar att det smyger sig in skit under.

• Gilla
Amanda Blankswärd och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
För jag lovar att det smyger sig in skit under.
Är det ett problem med skit under ett inbyggt badkar?

S sulfobus skrev:
[bild]
Fint badkar!

W Wennbergp skrev:
Hej!
Vi håller på att renovera vårt badrum och tanken är att bygga in badkaret. Vi vill att badkaret ska byggas in så att badkaret kragar ut över kaklet/skivan se bild med grönt kakel.
[bild]
Plattsättaren menar på att denna typ av konstruktion är sämre och att risken för sprickor mellan badkar och kakel finns. Plattsättaren förordar att vi bygger in badkaret med en 5 cm sarg ut mot rummet (andra långsidan ligger mot vägg) se bilder nedan. Då bygger man först sargen för att sedan sänka ner badkaret som står på egna fötter, detta gör att det är enklare att byta karet om något skulle hända. Vi vill inte ha denna sarg då den dels tar plats samt att den känns hård, men samtidigt så vill vi ju inte bygga in en riskkonstruktion...
[bild] [bild]

Min tanke var att bygga in badkaret med Luxskivor, ser rätt så enkelt ut på deras hemsida. Men som sagt vad har ni för erfarenhet av detta, är det en risk att det kommer att spricka?

Mvh Peter

Vi byggde som du vill ha det i ena badrummet när vi gjorde om för 5-6 år sedan. Inga problem alls. Inga sprickor. Satte mosaik och skivorna var Do-it byggskivor från Bauhaus. Samma som luxskivorna men lite billigare. Inte svårt att göra rent heller. Så ni kan lugnt köra utan sarg tycker jag.

Tack för era svar! Då låter det mest som att det är plattsättaren som vill göra på sitt sätt! Vi kommer sätta en ”renslucka” för att möjliggöra viss städning under karet. Vi kommer kakla med 30x60 klinker men det ska väll inte vara något problem?

/P

Bara man bygger så att badkaret inte hänger på sargen utan står på egna fötter ska det inte vara något problem.

Anna_H Anna_H skrev:
Bara man bygger så att badkaret inte hänger på sargen utan står på egna fötter ska det inte vara något problem.
Det var precis min tanke, har svårt att se att det ska bli så stora rörelser då så att det skulle bli något problem.

/P

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.