2 793 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Inbyggnadsugn - hur mycket är standard
Vi har nu en AEG inbyggnadsugn med ångfunktion, men den fyller inte hustruns behov så nu planerar vi för att byta den drygt 10 år gamla ugnen.
Men innan vi kontaktar någon leverantör så skulle jag vilja veta lite mer:
- Är yttre måtten standardiserade, vi vill inte ha någon glipa mellan ugn och skåp.
- Jag tror att den 'gamla' ugnen går på 3-fas 400 V och 16 A säkring. Gör alla ugnar det? Hur att kolla?
Hustruns önskemål är pyrolos samt att ugnen ska klara minst 250 (ev 270) graders värme. Ångfunktion ej nödvändig.
Tacksam för konstruktiva förslag.
Men innan vi kontaktar någon leverantör så skulle jag vilja veta lite mer:
- Är yttre måtten standardiserade, vi vill inte ha någon glipa mellan ugn och skåp.
- Jag tror att den 'gamla' ugnen går på 3-fas 400 V och 16 A säkring. Gör alla ugnar det? Hur att kolla?
Hustruns önskemål är pyrolos samt att ugnen ska klara minst 250 (ev 270) graders värme. Ångfunktion ej nödvändig.
Tacksam för konstruktiva förslag.
I princip är yttermåtten det, ja. Undantag är kombinationsugnar typ mikro/ånga som brukar ha mindre höjd. Bredden är densamma.
Förmodligen gör den inte det. Det vanliga är att ugn går på 16A 1-fas d.v.s. max 3 680 W.
Enklast är att dra ut ugnen och se vad du har för uttag samt vad det står på ugnens märkskylt.
Förmodligen gör den inte det. Det vanliga är att ugn går på 16A 1-fas d.v.s. max 3 680 W.
Enklast är att dra ut ugnen och se vad du har för uttag samt vad det står på ugnens märkskylt.
om den är så gammal att den går på 400v så kan den ha en högre höjd än de som säljs idag. dessutom är det inte säkert att det finns noll-ledare framdraget vilket nya ugnar kräver då de går på 230V
När jag bytte ut vår Huqvarna mot en Bertazzoni fick jag höja ugnen 6 mm för att lådan under skulle gå fri. Micron lyftes motsvarande. Lyckligtvis finns en passbit ovanför micron som enkelt kunde anpassas. Italienska manualer lämnar mycket att önska.
Liknande trådar
-
Erfarenhet från flytt av kök i brf - ventilation före och efter?
Kök -
Inbyggnadsugn, Husqvarna Electrolux - bättre bruksanvisning/manual? Överhettningsskydd?
Vitvaror -
Byta IKEA-inbyggnadsugn eller köpa nya plåtar?
Vitvaror -
Nytt kök - inbyggnadsugn och separat induktionshäll eller inte?
Kök -
Ny inbyggnadsugn 230V - den gamla var 380V
El