Fick den hårda vägen lära mig att Siemens inbyggnadsdiskmaskiner INTE fungerar ihop med Ikeas stomme. Täckskivan är 2cm för hög och det går i princip inte göra något för att få det snyggt. Smart Ikea! Smart av Ikea att tvinga folk köpa deras prylar... Är allergisk mot sånt här och kanske hade jag valt ett annat kök om jag visste om det.. Så vill man nödvändigtvis inte ha Ikeas vitvaror kanske man ska fundera en extra gång innan man beställer kök hos dem...
Efter lite eftersökning så finns det i princip inga alternativ utan Ikeas egna. Tex IKEA Finputsad som är deras "top of the line" modell. https://www.ikea.com/se/sv/p/finputsad-integrerad-diskmaskin-ikea-700-70475622/
Ikea Finputsad
Efter lite efterforskning så visar det sig att det är Whirlpool som gör dessa. Whirlpool säljer har ett eget "top of line" märke som heter Bauknecht som också passar.
Bauknecht BK6IC11BS7LSA0
Ser ganska lika ut, va?
Kan man utgå från att de har identiska komponenter eller tror ni Bauknechten ändå är något bättre pga det högre priset? Ikeas kostar 6000, Bauknecht det dubbla. (men gick att få för 8000 pga att lev strulade).
Nu till frågan. Ikeas har fått rätt dåligt omdöme och Whirlpool är i min bok generellt ett märke jag undviker men vi vill helst ha integrerad diskmaskin pga estetiken.
Hade ni vågat chansen på någon av dessa? Alternativet är såklart att välja en vanlig Siemens som inte har täcklucka men detta vill vi som sagt undvika.
Efter lite eftersökning så finns det i princip inga alternativ utan Ikeas egna. Tex IKEA Finputsad som är deras "top of the line" modell. https://www.ikea.com/se/sv/p/finputsad-integrerad-diskmaskin-ikea-700-70475622/
Ikea Finputsad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite efterforskning så visar det sig att det är Whirlpool som gör dessa. Whirlpool säljer har ett eget "top of line" märke som heter Bauknecht som också passar.
Bauknecht BK6IC11BS7LSA0
Logga in
Skapa konto
Ser ganska lika ut, va?
Nu till frågan. Ikeas har fått rätt dåligt omdöme och Whirlpool är i min bok generellt ett märke jag undviker men vi vill helst ha integrerad diskmaskin pga estetiken.
Hade ni vågat chansen på någon av dessa? Alternativet är såklart att välja en vanlig Siemens som inte har täcklucka men detta vill vi som sagt undvika.
maskeradeproggaren skrev:
Fick den hårda vägen lära mig att Siemens inbyggnadsdiskmaskiner INTE fungerar ihop med Ikeas stomme. Täckskivan är 2cm för hög och det går i princip inte göra något för att få det snyggt. Smart Ikea! Smart av Ikea att tvinga folk köpa deras prylar... Är allergisk mot sånt här och kanske hade jag valt ett annat kök om jag visste om det.. Så vill man nödvändigtvis inte ha Ikeas vitvaror kanske man ska fundera en extra gång innan man beställer kök hos dem...
Efter lite eftersökning så finns det i princip inga alternativ utan Ikeas egna. Tex IKEA Finputsad som är deras "top of the line" modell. [länk]
Ikea Finputsad
[bild]
Bauknecht BK6IC11BS7LSA0
[bild]
Ser ganska lika ut, va?Kan man utgå från att de har identiska komponenter eller tror ni Bauknechten ändå är något bättre pga det högre priset? Ikeas kostar 6000, Bauknecht det dubbla. (men gick att få för 8000 pga att lev strulade).
Hade ni vågat chansen på någon av dessa? Alternativet är såklart att välja en vanlig Siemens som inte har täcklucka men detta vill vi som sagt undvik
Uppdatering.maskeradeproggaren skrev:
Efter lite eftersökning så finns det i princip inga alternativ utan Ikeas egna. Tex IKEA Finputsad som är deras "top of the line" modell. [länk]
Ikea Finputsad
[bild]
Bauknecht BK6IC11BS7LSA0
[bild]
Ser ganska lika ut, va?Kan man utgå från att de har identiska komponenter eller tror ni Bauknechten ändå är något bättre pga det högre priset? Ikeas kostar 6000, Bauknecht det dubbla. (men gick att få för 8000 pga att lev strulade).
Kanske hade någon av dessa varit bra men jag vågar helt enkelt inte chansa med Whirlpools track record så jag svalde stoltheten och köpte en 45cm siemens med vanlig front. Inte alls lika snyggt men känns tryggare. Tydligen så passar den såklart inte helt perfekt heller, saknas en cm på höjden men det går iaf att fixa med någon träbit under.
I övrigt passade inte heller siemens ugn perfekt men det gick också styra upp med passbit för att få det snyggt.
Nu är väl detta iofs en egen diskussion men förstår inte varför inte IKEA köper sina vitvaror från BSH eller någon annan med bättre rykte än whirlpool? Förstår att de är billigast men kanske är det av en anledning ändå! Tänker alla problem och badwill som spiller över på IKEA.. Men de kanske säljer så mkt att det ändå är värt det. Vi som nördar på denna typ av forum kanske inte är huvudmålgruppen...
Hur gjorde du med passbit? Har en glipa mellan bänkskiva och ugn, samt inbyggnadsmocro och skåpslucka på mitt ikeakök och Bosch-vitvaror.maskeradeproggaren skrev:
Uppdatering.
Kanske hade någon av dessa varit bra men jag vågar helt enkelt inte chansa med Whirlpools track record så jag svalde stoltheten och köpte en 45cm siemens med vanlig front. Inte alls lika snyggt men känns tryggare. Tydligen så passar den såklart inte helt perfekt heller, saknas en cm på höjden men det går iaf att fixa med någon träbit under.
I övrigt passade inte heller siemens ugn perfekt men det gick också styra upp med passbit för att få det snyggt.
Nu är väl detta iofs en egen diskussion men förstår inte varför inte IKEA köper sina vitvaror från BSH eller någon annan med bättre rykte än whirlpool? Förstår att de är billigast men kanske är det av en anledning ändå! Tänker alla problem och badwill som spiller över på IKEA.. Men de kanske säljer så mkt att det ändå är värt det. Vi som nördar på denna typ av forum kanske inte är huvudmålgruppen...![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 45 985 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 45 985 inlägg
Ikea har åtminstone sålt vitvaror från Bosch/Siemens-koncernen och då har det varit den dyraste av den typen. Mycket Electrolux har det varit under åren också.maskeradeproggaren skrev:
Nu är väl detta iofs en egen diskussion men förstår inte varför inte IKEA köper sina vitvaror från BSH eller någon annan med bättre rykte än whirlpool? Förstår att de är billigast men kanske är det av en anledning ändå! Tänker alla problem och badwill som spiller över på IKEA.. Men de kanske säljer så mkt att det ändå är värt det. Vi som nördar på denna typ av forum kanske inte är huvudmålgruppen...![]()
Jag flyttade upp hyllan som ugnen står på så att glipan täcks (men då fick man köra lite på fri hand med vinklar under hyllplanet då hålen inte passar) och det blev utmärkt bra. Sen har du ju en passbit under som du kan malla med.
Jag har 60 cm stommar och täckfront, där har BSH ett fåtal maskiner som passar. Hade egentligen tänkt flytta med den gamla maskinen med täckfront men den fungerade inte, det behövde vara en sån där fronten "glider upp" när man öppnar luckan på de nya Ikea-köken med låg sockel.
Jag har 60 cm stommar och täckfront, där har BSH ett fåtal maskiner som passar. Hade egentligen tänkt flytta med den gamla maskinen med täckfront men den fungerade inte, det behövde vara en sån där fronten "glider upp" när man öppnar luckan på de nya Ikea-köken med låg sockel.
Tack för tipset, det är byggarna som gjort det men kan få det ännu bättre är det såklart ingen nackdel. Har du nån bild på ditt?J jliljeha skrev:Jag flyttade upp hyllan som ugnen står på så att glipan täcks (men då fick man köra lite på fri hand med vinklar under hyllplanet då hålen inte passar) och det blev utmärkt bra. Sen har du ju en passbit under som du kan malla med.
Lite sent att svara nu för dig men om någon annan skulle råka ut för samma problem så går det att lösa om man är lite flexibel. Jag har jobbat med att installera vitvaror.
Problem är att luckan är för lång för maskinen. Så sätter man den som man borde, kant i kant i över delen så slår under delen av luckan i maskinen om man försöker öppna maskinen. Det man kan göra är att sätta luckan högre på maskinen så den sticker upp en bit, så mycket som behövs så den går att öppna (brukar bli typ 3-6 cm). Sen justera man in maskinen så att luckan sitter snyggt mot resten av köket. Glappet mellan bänkskivan och disken som syns när maskinen är öppen sätter man en täckskiva.
Men jag håller med dig med att Ikea ställer till en hel del problem med vitvaror..
Problem är att luckan är för lång för maskinen. Så sätter man den som man borde, kant i kant i över delen så slår under delen av luckan i maskinen om man försöker öppna maskinen. Det man kan göra är att sätta luckan högre på maskinen så den sticker upp en bit, så mycket som behövs så den går att öppna (brukar bli typ 3-6 cm). Sen justera man in maskinen så att luckan sitter snyggt mot resten av köket. Glappet mellan bänkskivan och disken som syns när maskinen är öppen sätter man en täckskiva.
Men jag håller med dig med att Ikea ställer till en hel del problem med vitvaror..
Ja det är bra om det kan hjälpa nån annan! Hade lösningen funkat även om luckorna inte är släta utan med struktur?H Hejochhoj skrev:Lite sent att svara nu för dig men om någon annan skulle råka ut för samma problem så går det att lösa om man är lite flexibel. Jag har jobbat med att installera vitvaror.
Hej, precis detta glapp jag pratar om.maskeradeproggaren skrev:
Spisen borde ju sitta hela vägen upp mot bänkskivan. För mig så krockar spis och häll för bänkskivan är tunn som din.
Förut hade jag en lägre lådfront för ugnsplåtarna och en täckbit över men då hamnade spisen så långt ner.
Så jag flyttade upp den men har samma glapp som dig. Man ser metallprofilen på skåpsstommen.
Jag funderar på att sätta en tunn täckbit på ovansidan för att täcka detta. Det är bara typ 15mm..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Så här gjorde jag också.H Hejochhoj skrev:Lite sent att svara nu för dig men om någon annan skulle råka ut för samma problem så går det att lösa om man är lite flexibel. Jag har jobbat med att installera vitvaror.
Jag satte ett fyrkantsrör 50mm högt i aluminium mellan diskmaskinen och bänkskivan för att det skulle vara fukttåligt.
Enda trista med detta är att luckan för diskmaskinen kommer väldigt nära golvet när den är helt öppen
Okej jag trodde först hålen var för ventilation, nu har jag inte min häll över så kanske i mitt fall kan justera skivan den står på men annars en täckbit ovan får det bli, kanske något i metall eller tunnt trä för det är väl inte särskilt djupt?R roberob skrev:Hej, precis detta glapp jag pratar om.
Spisen borde ju sitta hela vägen upp mot bänkskivan. För mig så krockar spis och häll för bänkskivan är tunn som din.
Förut hade jag en lägre lådfront för ugnsplåtarna och en täckbit över men då hamnade spisen så långt ner.
Så jag flyttade upp den men har samma glapp som dig. Man ser metallprofilen på skåpsstommen.
Jag funderar på att sätta en tunn täckbit på ovansidan för att täcka detta. Det är bara typ 15mm..
[bild][bild]
Synd man inte kan redigera sina inlägg, men det kanske kommer någon gång SYSOP?
I vilket fall så fick min egen historia ett lyckligt slut: dvs inbyggnadsdiskmaskinen från Siemens fungerade ihop med Ikeas stomme.
Jag googlade självklart lösningar och det fanns del men tyckte ingen verkade direkt jättebra med skenor och jox (både ikea och fanns aftermarket) eller att man skulle kapa skivan med gångjärn och joxa. Så vill rikta ett stort till Hejochhoj som ledde mig in på rätt lösning!
Det blev kanon att sänka maskinen och sätta en täckskiva ovanför. För de som är i samma sits är här en bra instruktionsfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=wU_tgwvPMdE
I vilket fall så fick min egen historia ett lyckligt slut: dvs inbyggnadsdiskmaskinen från Siemens fungerade ihop med Ikeas stomme.
Jag googlade självklart lösningar och det fanns del men tyckte ingen verkade direkt jättebra med skenor och jox (både ikea och fanns aftermarket) eller att man skulle kapa skivan med gångjärn och joxa. Så vill rikta ett stort till Hejochhoj som ledde mig in på rätt lösning!
Det blev kanon att sänka maskinen och sätta en täckskiva ovanför. För de som är i samma sits är här en bra instruktionsfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=wU_tgwvPMdE
Det kan man, men bara upp till 1 timme efter man postat inlägget.maskeradeproggaren skrev:
Det har tidigare varit längre tid, har sänkts i några omgångar. Har för mig att det från början var obegränsad tid.
Att det har begränsats ner till en timme beror bl.a. på att vissa redigerade/tog bort inlägget så fort personen fått svar på frågan, eller när den blev emotsagd, finns problem än idag att vissa personer redigerar/tar bort inlägget så fort personen fått svar på frågan, eller när den blev emotsagd.