Hej,

Jag har en fråga till er kunniga angående inbyggnad av synliga rör i badrummet.

Några hantverkare har varit här och tittat på mitt badrum, och jag frågade om det är möjligt att bygga in rören. De svarade att det går, men att jag måste få tillstånd från bostadsrättsföreningen. När jag kontaktade ordföranden i föreningen, hänvisade hen mig tillbaka till hantverkarna.

Vad gäller i detta fall? Täcks det av försäkringar?

Med vänliga hälsningar,
Philip

K
ernstan ernstan skrev:
Hej,

Några hantverkare har varit här och tittat på mitt badrum, och jag frågade om det är möjligt att bygga in rören. De svarade att det går, men att jag måste få tillstånd från bostadsrättsföreningen. När jag kontaktade ordföranden i föreningen, hänvisade hen mig tillbaka till hantverkarna.

Med vänliga hälsningar,
Philip
Vad är frågan:
- Om du behöver tillstånd från BRF?
- Om vatten får dras dolt i vägg?
- Om något (vad???) täcks av försäkringar?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
ernstan ernstan skrev:
Hej,

Med vänliga hälsningar,
Philip
Du måste ha styrelsens tillstånd och jag skulle kräva ett skriftligt tillstånd, annars kan det ju bli problem om ordförande avgår och nästa kommer.
Det finns tekniska lösningar som motsvara branschstandard och då gäller försäkringen. Men det krävs duktiga hantverkare och kvalitetsdokument osv.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur menar du med "inbyggnad av synliga rör i badrummet"?
Menar du bygga in befintliga utanpåliggande rör?
Eller menar du byta ut befintliga utanpåliggande rör mot nya infällda "rör i rör"?

Var har du tänkt att tätskiktet ska vara?

En bra start är att läsa [länk]
Utanpålliggande rör som går i hela badrummet. Till Toalett, dush, och handukstork. Antar du vet vilka rör jag menar, annars får jag ta bild.
Ska renovera och vill bli av med dessa fula rör.Tack för länken, ska läsa.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du måste ha styrelsens tillstånd och jag skulle kräva ett skriftligt tillstånd, annars kan det ju bli problem om ordförande avgår och nästa kommer.
Det finns tekniska lösningar som motsvara branschstandard och då gäller försäkringen. Men det krävs duktiga hantverkare och kvalitetsdokument osv.
Kan väl inte vara så svårt att skarva in bara. Vilken djungel det är med hantverkare. Behöver dom vara civilingenjör och våtrum/säkertvatten certifierade ?

Krilleman
ernstan ernstan skrev:
Kan väl inte vara så svårt att skarva in bara. Vilken djungel det är med hantverkare. Behöver dom vara civilingenjör och våtrum/säkertvatten certifierade ?
Problemet är oftast att stammarna (VA/VS/Spill) är föreningens egendom.

När DU gör ingrepp på dessa så blir det ofrånkomligt en skarv som inte följer regelboken.
För om du monterar ett fördelarskåp enligt konstens alla regler så blir det inte helt 100% korrekt då matningen måste skarvas någonstans...

Där ligger kärnfrågan.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Problemet är oftast att stammarna (VA/VS/Spill) är föreningens egendom.

När DU gör ingrepp på dessa så blir det ofrånkomligt en skarv som inte följer regelboken.
För om du monterar ett fördelarskåp enligt konstens alla regler så blir det inte helt 100% korrekt då matningen måste skarvas någonstans...

Där ligger kärnfrågan.
Ska man vara hård när jag väljer hantverkare?

Kommer kanske kräva att dom visar upp detta innan dom kliver in i min lägenhet, låter det klokt?

1. Finns med https://sakervatten.se/
2.. Samt våtrumscertifikat, BBV och GVK

Om du låter hantverkare måla om lägenheten eller lägga klickgolv är det enbart du som blir arg när det går galet. Men om det handlar om så delikata ingrepp som att fälla in rör på ett fackmannamässigt sätt vill du inte ha några klåpare hemma. För det kan stå dig dyrt.
Din ide kommer att bli dyr i vilket fall som helst med ingrepp i väggarna, nya tätskikt, mm.

Krilleman
ernstan ernstan skrev:
Ska man vara hård när jag väljer hantverkare?

Kommer kanske kräva att dom visar upp detta innan dom kliver in i min lägenhet, låter det klokt?

1. Finns med [länk]
Vad säger BRF?

Det är i slutändan dom som bestämmer.

Ibland finns det ett visst bolag som BRF kräver ska göra renoveringen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om du låter hantverkare måla om lägenheten eller lägga klickgolv är det enbart du som blir arg när det går galet. Men om det handlar om så delikata ingrepp som att fälla in rör på ett fackmannamässigt sätt vill du inte ha några klåpare hemma. För det kan stå dig dyrt.
Din ide kommer att bli dyr i vilket fall som helst med ingrepp i väggarna, nya tätskikt, mm.
Min BRF var inte så kunniga kring detta märkte jag.

På offerterna jag fått ser det ut så här:

Offert 1: "Om det år tekniskt möjligt att dra vattenrör med dold dragning så tillkommer 6 000:- inkl moms."
Offert 2: "• TILLVAL: Vid val av INFÄLLDA TAPPVATTENRÖR tillkommer en kostnad om 11 499kr på totalsumman."
Offert 3: Tillåter föreningen dold rördragning tillkommer 5000 kr.

Sen har jag en fråga kring våtrum och säkert vatten certifikat. Bara för ett företag jag anlitar har dessa så innebär det inte att just hantverkaren som gör mitt badrum innehar denna utbildning/certifikat?

Redigerat:
BirgitS
ernstan ernstan skrev:

1. Finns med [länk]
2. Endera av dem räcker.

• Gilla
ernstan
  • Laddar…

Bästa svaret

ernstan ernstan skrev:
Sen har jag en fråga kring våtrum och säkert vatten certifikat. Bara för ett företag jag anlitar har dessa så innebär det inte att just hantverkaren som gör mitt badrum innehar denna utbildning/certifikat?
Det där är nog lite olika för de olika certifieringarna.

För kakel/klinkers. gäller certifiering av BKR (Bygg Keramik Rådet). De har ett certifieringssystem där dels företaget skall vara cerifierat (chefen skall gå kurser), dels de hantverkare som skall utföra tätskiktet skall ha en personlig cerifiering, den är giltig för ETT fabrikat av tätskikt. Skall de använda ett annat fabrikat måste certifieringen göra som. Utförareen skall ha ID kort där certifieringen anges, Id kortet skall bäras synligt på arbetsplatsen.

Det fuskas enormt med certifieringen väldigt många påstår sig vara certifierade utan att vara det. Väldigt många firmor som ÄR cerifierade använder ändå personal som saknar certifiering. Och certifierad personal arbetar med fel tätskiktsssystem som de saknar certifiering för. Du kan åtminstonde kolla firman, alla med certifiering finns på lista hos BKR.se. Passa på att ladda ned och läs branschreglerna, det är ca 20 lättlästa sidor. Det är väldigt bra att vara påläst om du skall låta någon göra om ditt badrum.

Om det är plastmatta som gäller så certifieras det av GVK. med liknande regler som BKR.

Sedan kompliceras det hela av att även GVK ger ut branschregler för kakel/klinkerssättning. Det beror på att tätskiktssystemen består av en folie som limmas på liknande sätt som plastmatta, så det kan höra till "mattläggning". GVK har branschregler som är nästan identiska med reglerna från BKR.

Så vissa kakelfirmor anger att de arbetar enl. GVK reglerna.

För VVS gäller reglerna hos "säkertVatten" som är en branschorganisation (ladda ned och läs, något tiotal sidor som är relevanta för badrum). Här är jag osäker på om det finns personlig certifiering av rörläggaren. Det är framförallt dessa regler som är relevanta för frågan i tråden om infällning av rör.

Sedan har vi elfirman. Här finns de en direkt lagstyrda kraven, och märkligt nog därmed de mest "relaxade" kraven. En elfirma måste ha EN behörig elektriker som leder arbetet från kontoret. Han skickar ut folk som utföpr arbetet och det finns överhuvudtaget INGA krav på någon som helst kunskap hos dem som utför arbetet. Mer än att firmans behörige skall ansvara för att de har lämplig kunskap (enl. hans enväldiga bedömning).

Men det är direkt olagligt (fängelse på straffskalan) för ex- en plattsättare att montera en eldosa.

• Gilla
ernstan
  • Laddar…
Utöver de regler som finns från BKR och säkert vatten, så måste utförandet stämma med monteringsinstruktionerna från tillverkarna av materialen som används. För tätskiktet måste man alltså dels följa branschreglerna, dels monteringsinstruktionen från tillverkaren av tätskikt och fästmassa för kaklet. men också instruktionerna från tillverkaren av golovbrunnen för hur tätskiktet skall anslutas till brunnen (det vanligaste felet på badrum).

Det finns monteringsregler för varenda detalj (tom. från tillverkaren av skruvar), som skall följas.

Hantverkarna har rätt. Du vill göra en ändring som kräver ingrepp i styrelsens egendom. Detta kräver intyg. Nu tycks medlemarna i styrelsen vara lite okunniga, som bara bollar tillbaks till hantverkarna. Men hantverkarna bör visserligen också lämna intyg efteråt.
Be bara ordförande att skriva under ett intyg om vad du avser att göra. Sen ber du hantverkarna om detsamma, så har du ditt på det torra😉.
Det enda problemet med att dra rören i vägg, är att det inte får finnas några skarvar, eller kopplingar dolt. Alla kopplingar måste sitta synligt, alternativt i säkerhetsskåp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.