Byggahus.se

Inbyggnad av fixtur till vägghängd toa

1. P
    Medlem · skåne · 17 inlägg

pastrand

Medlem
    Vi håller på att renovera badrummet.
    Vi ska ha en nisch som är 1 m hög längs hela väggen och hantverkaren som gör det vill bygga in hela fixturen i den här konstruktionen (gjord av träbalkar) och sedan lägga tätskikt utanpå.
    Det kommer att vara inspektera allt via toppen, då det ska ligga en stenskiva på.

Är det ok? Ska man inte tätskikta utrymmet först? Eller räcker det med tätskikt i botten, med kanter och ett skvallerör ut på golvet?

Och hur blir det förresten med tätskiktet om man har ett skvallerrör in i träkonstruktionen?

/P

2. M
    Medlem · stockholm · 1 777 inlägg

magnu

Medlem
    Det låter som en otrevlig lösning.
    Titta på toalettillverkarnas installationsinstruktioner, där brukar det alltid finnas exempel på hur cisternen och allt står innanför tätskiktet.

Hörde med några snickare, de hade rivit ut så många badrum med vägghängd toa, som hade haft vattenläckage på något sätt, de skulle aldrig själva skaffa en vägghängd toa.

Jag personligen håller inte med snickarna, men det kanske ligger något i ad de säger, vad gör i för att undvika problem?

1. Sätter toan innanför tätskiktet, då är det inte katastrof om det läcker.

2. Läser monteringsanvisningen NOGA, ser till att det går att fästa fixturen i väggen bakom ordentligt
    När jag monterade min toalett, hade jag missat ett fäste. Det slutade med att jag köpte ett kvadratiskt järnrör som jag skruvade utanpå väggen i väggreglarna och sedan fäste fixturen i.
    Sedan fick en släkting till mig göra likadant något år senare, fastän jag varnade honom.

Det viktiga är att det sitter stumt, då lossnar det inte med tiden

3. Consensus
    Medlem · 1 797 inlägg
    Fixturen, tank mm skall sitta innanför tätskiktet. Ett ev läckage skall rinna ut i våtrummet, ej någon annanstans. Sen kan man lösa detta på olika sätt.

Tänk på att en defekt toalett kan läcka åt sidan under påfyllning (pga vattentrycket). Jag har haft en sådan skada själv och fick riva ut rubbet. Nu står där en ordinär golvtoa istället - å andra sidan slipper jag oroa mig vad som händer bakom inbyggnaden.

4. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 359 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Tätskikta hela badrummet först och fäst fixturen ordentligt och bygg sedan in den.
    Kortlingar i väggen bakom och sedan är t.ex en 18mm plyfa ett bra val som utvändigt material och på detta våtrumsskiva som man plattsätter.
    Då har man en stabil konstruktion som inte ger vika.

Har han inte tätskikt inne i lådan och bakom den så att säga, så blir det ju problem med väggen och eventuellt bakomvarande rum om det blir läckage.

5. M

magnu

Medlem
    Hej,
    Vi verkar vara tämligen överens om att allt vatten ska vara innanför tätskiktet.

Men jag förstod inte din konstruktion

Längst in har vi reglar i väggen.
    Mellan dessa kortlar vi
    Sedan en 18mm plyfa, ska den också sitta mellan reglarna?

Ska det vara 300mm cc mellan kortlingarna ?

Slutligen våtrumsskiva.

Om jag förstod rätt, syns det inte att det är förstärkt när våtrumsskivan är uppsatt?

6. timmelstad
    Medlem · Stockholm · 2 076 inlägg

timmelstad

Medlem
    Jag hade liknande diskussion nyligen då jag ville ha inbyggd vägghängd i nya huset. Fick förklarat för mig att det absolut inte är rekommenderat att bygga in modulen och att man därför får en "låda" i form av utbuktning på väggen, just för att inte kompromettera tätskiktet. Det man kunde göra var att kakla utanpå lådan av kosmetiska skäl om man ville. Vi rekommenderades att ta en vägghängd modell med tanken utanpå, dvs en sån här:
    http://www.ifo.se/?id=118&ParentNodeID=9665&ProductGroupID=15257&ProductID=25655

7. P

pastrand

Medlem
    Tackar för tydliga svar!
    Som tur är har de inte kommit så långt, bara reglat upp nischen och monterat fixturen.
    Imorgon blir det backning på det!!

Förresten så blir det ju inget tätskikt i taket på nischen, men det måste väl vara ok eftersom man måste kunna komma åt för service, eller?

Hade tänkt mig enligt bilden. Har sett ngt liknande i en annan tråd. Ser det ok ut?

Hur gör man förresten bäst med skvallerör?
    Lämna glipa längst ner, eller montera in ett rör?

8. M

magnu

Medlem
    Jag lämnade ett par hål i skarven mellan vägg och golv

9. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Tänk dig att du har dina vanliga badrumsväggar som är t.ex reglade cc300 och klädda med våtrumsskivor.
    Inne i dessa ska det kortlas upp ordentligt innan våtrumsskivorna sättes.

Tätskikta hela badrummet i detta skedet.

Montera dit fixturen i dit täta badrum på den plats du vill ha den.
    Till denna måste du ha kortlingarna i badrummets vägg så den sitter ordentligt.

Bygg en låda av reglar runt fixturen hur stor du vill ha den.

Denna lådan klär man sen med 18mm plyfa och våtrumsskivor innan man slutligen plattsätter den.

Plyfan gör då att du får en stabil konstruktion eftersom du med bara våtrumsskivor riskerar knäcka sönder hela lådan när du använder stolen.

10. M

magnu

Medlem
    Aha,

Tricket var att göra en riktig låda i 18mm plyfa.

Tänk vad man kan lära sig!

Tackar för tipset

11. P

pastrand

Medlem
    Idag fick hantverkarna göra om nischen.
    Blev lite knorrande och prat om gamla projekt som minnsan hållt bra.
    Men nu är det rätt iaf!

12. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Japp...

Helt ointressant ju...
    Ska det göras ska det göras rätt för fan... jävla klåpare.
    OM tanken sprungit läck annars så hade ju vattnet runnit in i väggen och vidare till rummet bakom badrummet...hur kul hade det varit...

13. N
    Medlem · Stockholms · 11 inlägg

Nyttanvändarnamn_000

Medlem
    Rätt ordning tror jag:
    1.Tätkiktning
    2.Plattsättning,fogning.
    3.Montering av fixturen.
    4.Inbyggning med KGC-skiva(eller liknande)
    5.Kakla om fixturen.

14. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Visst... men man behöver inte kakla bakom inbyggnaden.

Dessutom har jag en känsla av att det blir lite klent med bara KGC-skivan och därför rekommenderar jag att man har typ en plyfa bakom.

Själv kör jag med 18mm plyfa som kläs med LIP-board 12,5mm som kaklas.
    Känns riktigt stabilt och bra.

15. N
    Medlem · Stockholms · 11 inlägg

Nyttanvändarnamn_000

Medlem

1.Tätkiktning...
    2.Plattsättning,fogning...
    hade diskussion med tätkiktsleverantören för 3 år sedan om tätkiktet bakom inbyggda konstruktionen då var det ett badkar istället som skulle byggas in.
    Så ville de inte stå för garanti för tätkiktet om det(tätkiktet) inte kläs med keramiken för då
    skyddas tätkiktet från uttorkning och ev.bildning av sprickor i tätskiktet.
    Tyckte då att det lät rätt logiskt och sedan dess rekomenderar jag att ha plattorna bakom inbyggda konstruktionen.
    3.Montering av fixturen.
    4.Inbyggning med KGC-skiva(eller liknande)...
    det brukar räcka med 30mm skiva och sedan kakla,det känns också bra även om mar har små plattorna.
    Men plyfa som organisk material skulle inte användas i våtrum som underlag eller bakomvarande skiva ( om jag uppfattade rätt dagens regler för våtrum,jag kan ha fel).
    5.Kakla om fixturen.

Hälsningar Misha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.