Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inHej.
Jag ska bygga in en Contura I50 kassett.
Säljaren tyckte att jag skulle använda kalciumsilikatskivor. Men de är väldigt dyra. Jag har istället valt lättbetong block som har storleken 50x400x600. Väger 9kg st.
Frågan är om någon som gjort något liknande kan svara på hur man gör i framkant?
Jag har köpt med en inbyggnadsram, men den tål ingen belastning.
Har sett många likadana inbyggnader, men inte lyckats ta reda på hur man gör just i framkanten för att det inte ska rasa ner.
Bilden på den färdiga är en lånad bild.
Illustrationen är från monteringsanvisningen av kassetten.
-
Medlem · 6 inlägg 24 mar 2020 21:18
-
Medlem · 6 inlägg 6 jun 2020 09:016 jun 2020 09:01 #3Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Såhär blev det. Jag limmade 100mm tjocka lättbetongblock mot väggen bakom. Sidorna är också lättbetongblock 50mm. Dessa limmade jag med Biltemas kakelfix och skruvade med lättbetongskruv in i lättbetongblocken bakom. Till framsidan köpte jag kalciumsilikatskivor som är betydligt lättare, men mycket dyrare. Men eftersom de är såpass lätta hänger de enbart i sidorna med kakelfix och skruv.
nästa steg blir nu att putsa pjäsen och fälla in luftgaller. Fick tips om att använda samma kakelfix även till detta. Men jag ska först limma på ett glasfibernät. Detta har jag inte köpt in än. Tips på nät mottages .Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
6 jun 2020 09:08 #4
Med mina erfarenheter av lättbetong förstår jag inte hur det håller.
Men väldigt intressant, vi ska själv göra samma installation. Är det ett block du sågat ut vid sidoglasen, eller hur har du fått ihop blocken där?
fortsätt uppdatera med bilder vid/efter putsning är du snäll
väldigt prydlig installation så långt -
Medlem · 6 inlägg 6 jun 2020 09:156 jun 2020 09:15 #5Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Jag sågade ur blocken först och satte dit inbyggnadsramen efteråt. Ska tillägga att jag endast murade upp två block i taget. Men den blev mycket stabil.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Medlem · 6 inlägg 8 jul 2020 08:178 jul 2020 08:17 #6
Nu har jag putsat inbyggnaden. Använde Biltemas kakelfix. Blandade enligt anvisning och la på med murslev och bredspackel. Lät det brinna ca 45 min. Sen gick jag på med tvättsvamp och jämnade till det och då fick det en fin struktur.
Armeringsnät köpte jag på glasfibernät.se, 10x1 meter för 299:- .
Fick tips om att måla rökrör mm med Biltemas värmebeständiga färg.
Ventilgaller ska min far tillverka så dom kommer senare. På fredag kommer sotaren och besiktar. Hoppas vi får myselda på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inRedigerat 8 jul 2020 08:28- Laddar…
-
-
Lösvirkesbyggare · Östergötland · 167 inlägg 10 jan 2021 22:0310 jan 2021 22:03 #8
Riktigt snyggt! Vart du nöjd även efter ett par månaders användning? Jag har tänkt göra ngt liknande.
-
Medlem · 6 inlägg 11 jan 2021 08:4611 jan 2021 08:46 #9
Tack . Ja nu har vi eldat kanske 20ggr och ingenting att anmärka på.
-
30 mar 2022 10:05 #10
Tack för inspirationen.
Målade ni på putsen eller lät den vara grå? Vilket märke är er kamin och vart köpte ni multiplattan ifrån?
Med vänlig hälsning,
Rotehjon -
9 okt 2022 16:40 #11
-
Medlem · 6 inlägg 9 okt 2022 19:589 okt 2022 19:58 #12
Vi målade på putsen. Lättbetongblocken är av fabrikatet H+H och köptes på XL bygg. Kalciumsilikatskivan i fronten köpte jag hos en lokal kaminförsäljare.( vegarn.se)