Hej!
Vi har sedan köpet av vårt hus inte uppmärksammat att vår inbyggda toalett inte har tätskikt bakom. Till och med vattenslangen verkar ju vara mellan väggarna utan tätskikt. Hur står är sannolikheten för att det börjar läcka och vad skulle ni gjort ? Rivit och gjort om?
Vi har sedan köpet av vårt hus inte uppmärksammat att vår inbyggda toalett inte har tätskikt bakom. Till och med vattenslangen verkar ju vara mellan väggarna utan tätskikt. Hur står är sannolikheten för att det börjar läcka och vad skulle ni gjort ? Rivit och gjort om?
Var är det tätskiktet saknas? Hur långt är det till duschen? Bilden säger inte så mycket. För egen del skulle jag inte vara så orolig för att toaletten i sig läcker. Tätskikt skall ju finnas i hela våtrummet. Men är det långt ifrån duschen så att det aldrig hamnar vatten där är ju inte risken så stor för vattenskador.
Hej det är bara en toalett inte dusch eller bronA Avemo skrev:Var är det tätskiktet saknas? Hur långt är det till duschen? Bilden säger inte så mycket. För egen del skulle jag inte vara så orolig för att toaletten i sig läcker. Tätskikt skall ju finnas i hela våtrummet. Men är det långt ifrån duschen så att det aldrig hamnar vatten där är ju inte risken så stor för vattenskador.
Kravet på tätskikt bakom och under den inbyggda spolcisternen, inkl. läckageindikator, kom med Säker Vatteninstallation 2011. Är det gjort tidigare än 2011 så kan det försäkringsmässigt ändå vara godkänt, eftersom man går efter reglerna som gällde vid tidpunkten för installationen. Jag har själv dock inga siffror på läckagerisken
Redigerat:
Tack
det gjordes nog för några år sedan. Fille at ligger i ifall man ska riva ner det och göra rätt eller våga låta det vara som det är
Det handlar förstås om prioriteringar och att väga risken för skada och dess kostnad mot kostnaden att åtgärda nu, och hur sugen man är på att ta tag i ett sånt projekt. Har man väl börjat fundera på vad som kan hända i det dolda bakom väggen, så skulle man kanske sova bättre om det gick att inspektera på något vis.