3 643 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Inbyggd eller utanpåliggande apparadosor i tunn yttervägg.
Sida 1 av 2
Hej,
Ytterväggarna i vårt hus består av 45x95 reglar och 9.5cm isolering och vi kommer att vilja sätta flertalet eluttag och strömbrytare på en yttervägg när vi renoverar köket.
Bygger vi in apparatdosorna så blir isoleringnen bakom endast ca 5cm.
Hade väll funkat för en apparatdosa men om man skall 4 samlade på en plats?
Hur har ni andrs med gamla hus gjort när ni stått inför så här lite isolering ?
Satt uttanpåliggande eller byggt in?
Ytterväggarna i vårt hus består av 45x95 reglar och 9.5cm isolering och vi kommer att vilja sätta flertalet eluttag och strömbrytare på en yttervägg när vi renoverar köket.
Bygger vi in apparatdosorna så blir isoleringnen bakom endast ca 5cm.
Hade väll funkat för en apparatdosa men om man skall 4 samlade på en plats?
Hur har ni andrs med gamla hus gjort när ni stått inför så här lite isolering ?
Satt uttanpåliggande eller byggt in?
Man kan ju dra rör i väggen och utanpåliggande uttag och strömbrytare oxå om det inte stör ögat så mycke.
Om du har 95mm isolering och 95 reglar så har du väl ändå rena köldbryggor utan isolering alls med CC60, så några fläckar med 50mm isolering kommer inte märkas över huvud taget.
Däremot kan det nog vara en ide att tilläggsisolera utanpå snart...
Däremot kan det nog vara en ide att tilläggsisolera utanpå snart...
Jag hade kört på utanpåliggande, men det gör jag alltid själv och råder alltid andra att göra
Har ni ångspärr/plastfolie? Isåfall kan det blir lite pyssligt att få det tätt. Det är inte dödsviktigt vid så tunna väggar och om uttagen hamnar lågt, men det kan bli dragigt, vilket också ökar risken för kondens.
Har ni ångspärr/plastfolie? Isåfall kan det blir lite pyssligt att få det tätt. Det är inte dödsviktigt vid så tunna väggar och om uttagen hamnar lågt, men det kan bli dragigt, vilket också ökar risken för kondens.
Underhållsfritt mexitegel utanför som gärna får vara kvar.Dowser4711 skrev:
Finns en symbolisk ångspärr med cm stora glipor mellan vägg och tak så några hål till bör nog inte göra så mycket hoppas jag.lnilsson skrev:Jag hade kört på utanpåliggande, men det gör jag alltid själv och råder alltid andra att göra
Bästa svaret
5 cm mineralull är väl något lite bättre isolering än vad ett fönster, ytterdörr eller altandörr är.L Luugen skrev:
Så det skulle ju betyda att det är motsvarande typ pyttesmå fönster, varje dosa.
Så vill ni helst ha infällt, kör på infällt, utan att fundera mer. Men var noga med isoleringen bakom dosan då, pressa helst ihop isolering lite, fluffa inte upp en mindre mängd.
Ty maximalt lambda får du vid lite mer kompakt isolering än den vanliga för väggar, dvs pressa hellre ihop en 70mm till 50mm tjockt än att fluffa upp en 45 till 50mm tjocklek, om du vill få det så isolerat som möjligt.
Det finns förövrigt dosor som är lite grundare, men då får man se upp så man får plats med apparaten ifråga samt ev kopplingar och kabel.
T.ex. ABB 6.2
https://www.elbutik.se/product.html/abb-apparatdosa-au62-djup-38mm?
Varför får man bättre lamda vid mer ihoptryckt isolering än tvärtom?Mikael_L skrev:5 cm mineralull är väl något lite bättre isolering än vad ett fönster, ytterdörr eller altandörr är.
Så det skulle ju betyda att det är motsvarande typ pyttesmå fönster, varje dosa.
Så vill ni helst ha infällt, kör på infällt, utan att fundera mer. Men var noga med isoleringen bakom dosan då, pressa helst ihop isolering lite, fluffa inte upp en mindre mängd.
Ty maximalt lambda får du vid lite mer kompakt isolering än den vanliga för väggar, dvs pressa hellre ihop en 70mm till 50mm tjockt än att fluffa upp en 45 till 50mm tjocklek, om du vill få det så isolerat som möjligt.