Byggahus.se
Hej alla hjälpsamma!
Skulle behöva reda på hur bästa sätt, bygga in en av/på knapp till vattenpump.
Brunnen kvar från tiden innan kommunal inkoppling. Det mesta sköttes automatiskt innifrån huset.
Tanken är att kunna starta pumpten med hjälp av en strömbrytare direkt på plats helt enkelt, sedan undrar jag om det är tekniskt sett ska funka ta och omväxling till en fas därifrån då det saknas elutag i närheten?
Tacksam för kunnig tips och råd
Lägger upp bild för lägesbeskrivning
20190908_122745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte riktigt hur du menar. Antar att du tänker dig att använda pumpen för att vattna gräsmattan eller liknande? Är inte jättekunnig om pumpar, men skulle tro att du behöver ha någon form av tryckströmbrytare och tryckutjämning (hydrofor), utöver att kunna stänga av och på pumpen.

Det går inte att ordna ett uttag utan tillgång till nolla i kabeln.

Du får allt beskriva lite bättre, vad det är för pump och hur det är kopplat i nuläge och vad du vill göra.

Mikael_L
Jag antar att du har en djuphålspump i ett borrat hål där.

Det saknas rätt mycket info om vad du vill göra, och så är det ganska oklart, åtminstone jag förstår inte allt du skriver.

Men du måste ha reda på ifall det är en enfas eller trefaspump. Ska den ha motorskydd.
Varifrån tar du ström, var ska du ha styrningen.
Vill du kunna stänga av vattnet med en kran? då behöver du en hydrofor. Kan du tänka dig att du har ett stort utlopp, bara slangen direkt, och flödet = vad pumpen ger, så skulle man kunna tänka sig att skippa några prylar.

Välkommen in i matchen, trevligt att det första inlägget kommer efter 7 års medlemskap. (y) :)

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
5
Du behöver en motorskyddsbrytare, finns färdiga med kapsling med 1/0.
Uttaget behöver du som hemmapularen skrev en nolla till.
Har du det i kabeln ut så måste du se till att uttaget är avsäkrat rätt och att det finns JFB.
Kortfattat skrivet...

Ok, då ska jag nog försöka beskriva lite mer så ni får bättre och detaljerad bild kring min fråga , det stämmer att hela idén är att kunna få igång den gammal vattenbrunnen vid framtida bevattningsbehov, och att ha pumpen igång då då, av hälsokondition ,att inte lägger av p.g.a oanvändning
Det mesta är intarkt förutom tryckutgämn-kärl/tuben är bort plockat. Jag har satt på strömmen en gång innifrån huset där det panelen sitter och allt verkar bra och ut kommer vatten från djupborrade brunnen/pumpen, förtydligandes skull, vattensklangen ligger löst brevid brunnen för framtida användning,
Så till min från
- 1 montera strömbrytare ute vid pumpen, vilken sort?
-2 önskar vanlig el utag (en fas med nollan) från samma strömkälla, då slipper jag dra ny kabel från elskåpet .
Laddar upp ny bild av kabeln (3fas utan nolla)

• 20190908_140614.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan nolla är det i princip omöjligt att få till ett 230V-uttag. Enda möjligheten är om pumpen inte använder alla tre faserna, men det verkar osannolikt.

Mikael_L
Alla dina önskemål är inte möjliga samtidigt.
Pumpen är antagligen trefas, så kabeln är trefas utan nolla och därmed omöjlig att koppla in ett uttag på.

Jag tycker att pumpen helst ska startas med en kontaktor, och så borde punpmotorn ha ett motorskydd, så ett kontaktormotorskydd borde blir bra:
https://www.nimaab.se/kontaktormotorskydd-400v-3-faspg-1002548.html
Och så måste du ta reda på hur mycket ström motorn drar vid full last, och välja rätt motorskydd.

Sen ska man ju ha en tryckströmbrytare, som garanterar att man inte kör pumpen (och kopplingar, slangar etc) till för högt tryck:
https://www.elbutik.se/product.html/tryckstrombrytare-tbe-3?

Och sen behöver du väl en hydrofortank också, så inte tryckströmbrytaren/pumpen slår av och på flera ggr i sekunden, ty då lär inte sakerna hålla speciellt länge.

Och all el ska väl byggas in i en väderskyddad låda.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla dina önskemål är inte möjliga samtidigt.
Pumpen är antagligen trefas, så kabeln är trefas utan nolla och därmed omöjlig att koppla in ett uttag på.

Jag tycker att pumpen helst ska startas med en kontaktor, och så borde punpmotorn ha ett motorskydd, så ett kontaktormotorskydd borde blir bra:
https://www.nimaab.se/kontaktormotorskydd-400v-3-faspg-1002548.html
Och så måste du ta reda på hur mycket ström motorn drar vid full last, och välja rätt motorskydd.

Sen ska man ju ha en tryckströmbrytare, som garanterar att man inte kör pumpen (och kopplingar, slangar etc) till för högt tryck:
https://www.elbutik.se/product.html/tryckstrombrytare-tbe-3?

Och sen behöver du väl en hydrofortank också, så inte tryckströmbrytaren/pumpen slår av och på flera ggr i sekunden, ty då lär inte sakerna hålla speciellt länge.

Och all el ska väl byggas in i en väderskyddad låda.
Tack !
De nämda delarna finns i huset redan, men nu vet jag det iaf att det saknade nollan dras nytt från elskåpet för att kunna ha en extra uttag, då får det bli Elektrikerns uppgift och inte den glade amatör som jag :D;)
Tack för er hjälp och råd (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.