6 666 läst · 32 svar
7k läst
32 svar
Inbrottsskydd till fönster
Alltså...syftet med mitt lilla projekt är inte att göra huset till en ointaglig bunker. Det går inte. Det finns alltid sätt att ta sig in. Rätt igenom träväggen om så skulle vara. Men kan man avskräcka några nybörjare pga att det ser ut att ta lite mer tid än att bara sparka in ett fönster då är jag nöjd.
Även en riktig utförd konstruktion med ett bra infäst rör och en härdad lös stång klarar en sådan under ett bra tag. Stången kommer bara att rotera fortare när skivan träffar den jämfört med en såg. Men konstruktionen måste naturligtvis vara riktigt utförd.
Sen kommer man naturligtvis igenom alla konstruktioner, det är bara en fråga om tid inget annat. Även ett bankvalv med 300 mm betong och dubbelarmering går att forcera det tar bara lite längre tid....
oceanis: Precis vad jag försöker säga!
Om nu TS skruvar dit 6-7 rör med sådana fästen jag visade på bild, blir det en tidsfaktor som troligen överskrider den tid inbrottet maximalt får ta. Att tänka på, är att inbrottstjuven inte vet hur konstruktionen är fäst, innan fönstret krossats.
Om nu TS skruvar dit 6-7 rör med sådana fästen jag visade på bild, blir det en tidsfaktor som troligen överskrider den tid inbrottet maximalt får ta. Att tänka på, är att inbrottstjuven inte vet hur konstruktionen är fäst, innan fönstret krossats.
Glöm inte bort att de flesta inbrott i vanliga bostadshus är av typen "stressad skurk", -där det kan räcka med en klisterlapp "vi har larm" för att han ska avstå inbrottet.
En skurk som verkligen vill bryta sig in är svår att stoppa.
Sätt dit nåt som ser ut som ett stålgaller, är det bara synligt fastskruvat kommer skurken välja en annan väg.
det tar tid att lossa typ 12 skruv och det har inte tjuven.
En skurk som verkligen vill bryta sig in är svår att stoppa.
Sätt dit nåt som ser ut som ett stålgaller, är det bara synligt fastskruvat kommer skurken välja en annan väg.
det tar tid att lossa typ 12 skruv och det har inte tjuven.
Ok, vi behöver inte hitta den bästa mest optimala lösningen här. Allt jag ville var att få tips om hur jag fäster rör+stång i fönsterkarmen. Jag vet fortfarande inte hur jag skulle lösa det att få in röret i karmen vilket hade varit att föredra, men att använda rörfäste uppe och nere - inga konstigheter, kanske det är den metod det får bli.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Googlade på 'smidesdetaljer' och ville plötsligt byta yrke och göra galler i alla de slag :wow:. Lugnade mig sedan några snäpp och bestämde mig för plattjärn 30x5 målade med hammarlack...
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 066 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- Medlem feb 2010
- 6 066 inlägg
- 8 099 gillningar
- 1 180 bilder och filmer
Går det inte byta ut glaset till skyddsglas? 
Allting går, men se mitt inlägg #3.
Om man vill fälla in rören i karmen kan man väl göra typ så här...
Att man spetsar stången i botten och låter det snurra på en metalbit typ gammal 25-öring är bara för att minska friktionen men det var nog självklart

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att man spetsar stången i botten och låter det snurra på en metalbit typ gammal 25-öring är bara för att minska friktionen men det var nog självklart
Tack för idén. Det är ungefär så jag tänker, du menar att jag vinklar in och trycker upp rör med stång i överdelen och sänker ner i den undre? Det övre hålet görs alltså djupare för det ändamålet? Sen låser med skruven ovanpå. Vilket syfte skulle brickan i nedre hålet fylla?
Kan se framför mig att det blir problem just att vinkla in röret, men kanske om hålet görs med marginal för det.
Edit: ok, du svarade på min fråga i nästa inlägg.
Kan se framför mig att det blir problem just att vinkla in röret, men kanske om hålet görs med marginal för det.
Edit: ok, du svarade på min fråga i nästa inlägg.
Brickan i botten (myntet) är bara för att spetsen på stången skall ha något att snurra på och inte gräva ner sig i träet och fastna. Skall alltså vara en bricka utan hål....
Om man gör övre hålet med lite marginal så kan man ju fylla igen med lite latexfog när all är på plats så sitter det utan att skramla....
Om man gör övre hålet med lite marginal så kan man ju fylla igen med lite latexfog när all är på plats så sitter det utan att skramla....
Redigerat:
Japp, jag insåg det. Mycket bra. 
Har akut brist på 25-öringar, men det får väl bli nån annan plåtbit.
Jaja, får väl testa. Funkar det inte att vinkla in så får jag väl testa rörhållare i överkanten.
Har akut brist på 25-öringar, men det får väl bli nån annan plåtbit.
Jaja, får väl testa. Funkar det inte att vinkla in så får jag väl testa rörhållare i överkanten.
En 25-öring är 17 mm så det är nog bättre med en 10 mm bricka i hålet.
Medlem
· Stockholms
· 1 558 inlägg
Just det! En tioöring ska det vara. Det har väl alla hemma?