Hej,

Vi har lite bestyr med ett läckage från In vattnet till vår duschkabin. det lävker från kopplingen precis vid manchetten och själva "pluggen" ser ut att sitta snett.

Hur sitter dessa fast? Sitter den fel? Det är lite svårt att se på bilden men den sitter plant mot underlaget undertill och den "övre" sitter dikt mot medan där vi tycker det läcker är det en liten glipa......nån mm bara eller två.

• VVS Läcka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS läack stor.jpg
Det är inga problem. Den där täckbrickan är gjord att flexa lite om man råkar ha exvis cc 41 mm på rören ut från väggen. Det är lite svårt att förklara med ord, men det är helt enkelt inte vid din 1-millimetersglipa som brickan håller tätt. Troligen är det pexslangen som inte kom ut HELT rakt från väggen vilket gör att det blir lite skevt.

Täckbrickans gängade del ("rörlig nippel" enligt moraarmaturs produktblad) sitter fastpressad med en bricka på baksidan och framsidan. Eftersom den är rörlig så kan den glipa lite om pexslangen stretar emot lite....

http://webbase.ostnor.net/Moraweb/main.aspx?NodeId=24271&catName=Katalogdatabas&lang=1

Redigerat:
Hej och tack! Skönt att läckaget då måste vara på de skruvar som sitter i själva badrummet! *pust* oroade mig lite över tätskikt även om det är rör-i-rör.

När jag kollar på dina bilder är jag lite osäker på om det verkligen är Mora armaturs grejor, för jag känner inte riktigt igen alla detaljer på dina bilder.
Mest fundersam är jag över den grejen med små rillor på (till höger om o-ringen, men till vänster om gängorna)

Här är moraarmaturs monteringsinstruktioner - observera att det både koppar och pex avhandlas:
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/Katalogdatabas/document/36139.pdf

Edit:
Rillorna verkar finnas på stödhylsan, men jag minns inte att det var så när jag monterade. Nåväl, illustrationerna visar inga rillor på MoraArmaturs stödhylsa:
31655.jpg

OM det läcker så är det antingen inte åtdraget, eller så är pexen avkapad för långt in eller stödhylsan ej tillräckligt intryckt i pexen.

Redigerat:
Kan man se om det är mora någonstans? DVS står det på manchetten?

Vi har anlitat en bättre rörmok som skall komma förbi oss och ta en titt. Jag vet dock att vår slarviga entreprenör inte gjorde två gål såsom monteringsanvisningen visar utan hade ett störr, i alla fall under kakelytan. Suck o stön.

Står det inte på täckbrickan, och övriga delar? Vill minnas att alla tillverkare präglar sina namn på grejorna just för att man ska VETA att rätt saker används. Det handlar ibland om system som inte sällan är inkompatibla med andra tillverkares system

Skall kolla. vi har haft en firma som byggt enligt "säker vatten" och BBV, tyvärr visade det sig vara en bluff o bågfirma och vi har en del problem. Pga att vi inte orkar med firman längre, så har vi valt att försöka åtgärda småproblemen mha annan bra röris.

Jag skall ta en titt om det står FMM eller Mora eller nått på manchetten.

Det vekar läcka inne vid manchetten. Jag undrar om det läcker mellan själva 90 graders vinkeln och den som sitter fast i manchetten, rillan??

Det finns ju ingen packning där utöver den runda om sitter på mora stödet och i nte går att byta.

Någon som har tips på hur man skall åtgärda detta?

kan det vara själva 90graders muttern som är fel? Det står inget mer än 0-16 på den vad jag kan se och enligt de monteringsanvisningar som Fasting65 lade in så verkar det vara en 15 koppling...hummmmmm?

Är oringen skadad? Är det repor inne i 90° en? Annars ska det inte läka. Verkar för övrigt vara en synnerligen dum koppling då den om några år kommer snurra i väggbrickan och man får ett helsike.

På/I mina väggbrickor är det en vanlig klämring + en stödhylsa oavsett om det är koppar eller plastslang. Håller tätt vad jag vet, fabrikatet är FMM.

Det ser inte ut som att o ringen är skadad. Den är dessutom nedfasad 8fast) i den del som sitter på tätningsbrickan så jag vågar int epilla bort det.

pratade med mora idag och dom trodde det kunde bero på att 90 gradarn inte var åtdragen tillräckligt, men man måste dra den ett helt varv till då och det går inte. Deras förslag vara att byta till t-koppling och dra ett halvt varv till och täppa igen andra t:et.

Borde kanske be någon röris byta till FMM. Kan man byta dessa, eller är den helt fasklämd i pexen på baksidan???

Vad menade du med snurra i väggbrickan..?

Det ser ut som att kopplingen (den del som är gängad) bara sitter pressad eller dylikt i väggbrickan (plåtdelen) och då riskerar den börja snurra när gängorna går trögt, då nästan hela är "dold" så finns inget ställe att få tag i med tång, skiftnyckel e.dyl. Dock inget direkt "fel" som betingar till byte.

Går det inte att rotera den biten med hål i (vänstra bilden) med hjälp av hålen säg ett kvarts till ett halvt varv då får du ju kopplingen hårdare åtdragen när du sen drar på 90° en?

Fmm har en helt annan lösning så jag vet inte om det går att byta rakt av, detta beror på utsticket från väggen samt ev deformation av klämringen. Sen är det väl en smaksak egentligen, moras är ju aningen elegantare kan jag villigt erkänna.

EGENTLIGEN så är det väl eran röris som ska fixa det dära?

Jo vi har e-postat ett par. De soom byggde badrummet är as-sura på oss då de blev 8 veckor försenad (pga deras planering) och fick (enligt kontrakt) int ebetalt den summan de ville......så vi orkar inte med dem. De kommer hem till oss o skriker o jävlas. Riktigt oproffessionellt faktiskt. Så vi försöker hitta någon vettig röris som kan hjälpa oss.

Så det kan bli. Nåväl det skadar ju inte att rotera den som jag sa och prova om det nu går, använd inte byasläggan utan bara prova vrida den med en stålpinne typ insexnyckel e.dyl i hålet moturs så långt du vill dra åt den extra.

Epost suger i såna här sammanhang ringa är det bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.