Byggahus.se

Imorgon sänks reporäntan igen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad skulle det göra för skillnad för låntagarna?
    Bankerna höstar ändå in miljardvinster varje kvartal.

• Svara
  3. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Prognos: imorgon ökar bankerna sin utlåningsmarginal ytterligare.

• Laddar…
    • Svara
  4. E
    Medlem · Nivå 5
    För en som inte har koll på sånt här, innebär detta att kronan blir ännu svagare mot dollarn?

• Svara
  5. L
    Medlem · Nivå 11
    Det är inte säkert, det beror på hur börsen reagerar skulle jag tro!

Men kul med ytterligare sänkning men skulle vara roligare om bankerna faktiskt sänkte räntan istället för att bara klappa sig om magen och dra in mer pengar!

• Svara
  6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    erik5678: Reporäntan är den ränta som Riksbanken tar när de lånar ut pengar till bankerna. Riksbankens syfte med att sänka reporäntan är att det ska bli billigare för privatpersoner att låna pengar och på så sätt öka vår konsumtion, för att i sin tur få fart på ekonomin. Vi har just nu deflation, dvs att pengarnas värde ökar (det blir billigare att handla), men man brukar utgå ifrån att en hälsosam ekonomi har en viss inflation, jag tror det är 2 % man har som mål. Därför, om bankerna nu inte sänker våra boräntor så funkar inte reporäntan som finansiellt instrument kan man säga.
    Så har jag tolkat det, rätta mig gärna om jag har fel.

• Svara
  7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Eller nu blev jag rättad av Per. Varje natt måste varje bank sätta in överlikviditet hos riksbanken. Just nu förlorar de pengar om de skulle sätta in pengar där. Därför tjänar de mer på att låna ut pengarna till oss bolånekunder. Alltså är sänkt reporänta bra för oss som vill ha billiga bolån. De tjänar tydligt på en kund till.

• Laddar…
    • Svara
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag för står inte den här hysteriska strävan efter inflation.
    I mina yngre dar hade vi en inflation om ca 10%, och lönerna ökade med ca 10% per år.
    Vem tjänade på det? Möjligen låntagarna, men samtidigt betalade jag 15,65% ränta på huslånet.

Allt eftersom våra tillverkningsprocesser blir effektivare och administrationen datoriseras blir ju saker billigare.
    Min första dator, en 16-bitars Toshiba 286a, kostade 18.000 och hade orangegul skärm och inte ens ett batteri.
    Nu kostar en vass PC 5.000 och är säkert 1000 ggr bättre.
    Och minns ni er första mobiltelefon förresten?
    Lägre pris för en bättre produkt, är det deflation? Om så är, är det av ondo?

Nej, jag tror ekonomerna har fastnat i gammalt keyneanskt artonhundratalstänkande.
    De är helt enkelt outbildade, och för mår inte se längre än näsan räcker.
    Men i politiken finns det ingen möjlighet att tänka rationellt och med kostnadsmedvetande.
    Allt som kostar verkar riksdagen tycka är bra.
    Hur vore det att rationalisera lite bland riksdagsmännen/kvinnorna för att åstadkomma lite deflation?
    Varför skall vi ha samma 349 riksdagsledamöter år efter år, som ändå knappt gör någon nytta?

• Svara
  9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Så var det klart.
    Reporäntan är nu -0,25 %

Är det inte den obegränsat växande penningmängden som är problemet?
    Med obegränsad tillgång på fiktiva "pengar" så minskar naturligtvis priset på "pengarna".
    Tillgång och efterfrågan.

För många år sedan, som jag skrev om tidigare, fick man ställa sig i kö i några år innan hypotekslånet betalades ut.

• Svara
  10. G
    Anonym
    Tummen upp för det KnockOnWood. Inflation finns för att några styrande vill att pengarna ska fördelas ojämnt. Eliten ser gärna inflation, det är de som håvar in eftersom man med inflation kan få pengarna att placeras i vissa bestämda tillgångar.

• Svara
  11. B
    Anonym
    Sen förstår inte jag hur konsumtionen ska få fart på ekonomin när alla bara köper dyrare hus för lånen. De är ju inte konsumtionslån som den billigare räntan går till främst...

• Svara
  12. M
    Medlem Nivå 6
    Finns ju många som redan har hus och nu får mer pengar över att konsumera för.

• Svara
  13. P
    Medlem Nivå 8
    Bara för att förtydliga: Bankerna lånar inte pengar hos Riksbanken för att ge ut bolån...

• Svara
  14. H
    Medlem Nivå 8
    Om vi inte har en inflation utan istället en tydlig deflation så innebär det att om du väntar med ditt inköp så blir det billigare. Dessutom ökar ju dina pengar på banken i värde och köpsuget minskar ännu mer. Dvs konsumtionen minskar
    Om folk inte konsumerar så behövs inte lika många som jobbar och tillverkar grejerna, folk blir utan jobb, mindre skattepengar, mer bidragstagare, och hela landets ekonomi backar.
    En för hög inflation är heller inte bra, utan det som eftersträvas är runt 2% årligen vilket är uträknat för en hållbar och sund expansionstakt av ekonomin.

• Laddar…
    • Svara
  15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du får gärna berätta hur man "räknar ut" att just 2% inflation är bra.
    Sedan är det ju faktiskt så att många är tillväxtkritiska och tycker att vi snarare skall minska vår konsumtion och förbrukning av jordens begränsade resurser. Fråga MP-representanterna i regeringen så får du höra.
    Och i stället för att konsumera sitta och tugga khat så att säga.

Och i övrigt håller inte resonemanget heller tycker jag:
    Om jag behöver en cykel nu så inte tusan väntar jag ett år med att köpa en för att den skulle bli 2% billigare då.
    Det är ju NU jag behöver den.

• Svara