Imorgon påbörjas elen - Kom med råd och tips!

5k läst  36 svar

1. M
    Medlem Nivå 6
    Imorgon påbörjas elinstallationen i huset. Kom på att jag inte frågat om råd här tidigare, kanske finns något ni tycker vi glömt!

Vad skulle ni lagt till/tagit bort eller flyttat?

Capture.JPG

Insåg att vi redan gjort lite ändringar, så här ser de ut

Capture2.JPG

2. L
    Medlem · Nivå 12
    Hade jag byggt i dag, skulle jag satt eluttag med separata brunnar, ett med fast fas och det nedre via tändtråd som styrs i hela huset av en Plejd som astrour. Här kopplas all miljöbelysning in.
    Dra fram nolla överallt även om den för tillfället inte behövs till en enkel brytare men en dag vill du ha en dimmer där.
    Sätt något eluttag på 90 cm att koppla in dammsugaren samt för att ladda mobilen (det är inte roligt att krypa ner under en soffor varje gång)

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 21
    Och jag skulle sätta lamputtag på väggen över alla fönster

4. K
    Medlem Nivå 9
    Det med att sätta eluttag högre upp än strax ovanför golvet måste vara det bästa tipset.
    Jag satte ett, tyvärr endast ett, uttag på den höjden när vi renoverade.
    I efterhand ångrade jag mig att jag inte satte fler. I alla fall på valda ställen.
    Men jag visste ju inte bättre då.:rolleyes:
    Vid köksön tex hade det varit perfekt.
    Så lyssna på Leif i Skåne!(y)

5. T
    Medlem · Nivå 14
    Dra tomrör för nätverkskabel och signalkabel.

6. PNO
    Medlem · Nivå 12
    Se till att få (högt placerade) uttag i närheten av strategiska platser för laddare av allsköns batteridrivna prylar. Exempelvis någon djup fönsternisch eller där ni tänkt er någon hylla.

Har man småbarn är det bra att mobiltelefonen eller läsplattan inte tar vägen ner från bänken där den ligger på laddning ner i golvet via barnens huvud när de drar i sladden. Blir barnen lite större så är det skönt att de inte pillar med ens grejer när de ligger på laddning.
    Vidare ser man alltför ofta telefoner, datorer m.m. på laddning i sängar eller soffor, eftersom uttagen sitter bakom dessa. Tyvärr en inte helt ovanlig brandorsak. Slutligen är det väldigt skönt att ha alla verktygsladdare på en prydlig hylla än stående här och var på golvet när man jobbar.

• Laddar…
  7. W
    Medlem · Nivå 5
    Eluttag i skåpet under handfatet för laddning av rakapparat!

8. T
    Medlem · Nivå 14
    Och minst 6 uttag över köksbänken. Man tror inte hur många prylar som finns.
    I mina badrum har jag installerat flerfacksuttag. I dessa sitter inbyggda radioapparater. Väldigt praktiskt när man vill lyssna på nyheter vid morgonbestyret. Inga sladdar.

• Laddar…
  9. W
    Medlem · Nivå 5
    Är radion inbyggd i apparatdosan? Har du en länk till en sån produkt?

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Nivå 12
  11. L
    Medlem · Nivå 12
    Tyvärr finns det inte VP-rör med fördragen kabel för installation.
    Det finns bara för 1-Fas grupp eller 3-Fas grupp.
    Jag saknar fördragen med tändtråd 4 ledare med Orange och 5 ledare med Orange och Vit.
    Varför tillverkar man inte det??

12. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    För att det bara är du som saknar det.

I trådens ämne skulle jag vilja tillägga styrning på utomhusuttagen. Lamputtagen som elmont föreslår är mycket bra, man kan också tänka sig uttag bredvid fönsterbänkarna som styrs från strömbrytaren.

Tomrör för nätverk till varje rum, eller bara installera nätverk direkt. Två takutlopp för accesspunkter på strategiska platser. Jag hade satt en i vardagsrummet och en i den lilla hallen utanför alla sovrummen. Många nätverksuttag där TV-bänk ska stå.

13. T
    Medlem · Nivå 14
  14. T
    Medlem · Nivå 14
  15. S
    Medlem Nivå 6
    Takutlopp för accesspunkter ångrar jag själv att jag inte fixade. Nätverk via kabel (eller ev fiber i framtiden) är sjukt underskattat idag. Jag tycker det glöms bort i hysterin om trådlöst. Har själv tv via fiber som jag kör via kabel sista biten och det är vansinningt mycket mer stabilt än vad andra bekanta med samma utrustning och fiber upplever.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: