Jag har köpt en ny köksfläkt som har anslutning för 150 mm men det medföljer även en reducering till 120 mm (den vita i bild).
Det står i manualen att man rekommenderar 150 för bättre flöde och mindre ljud men det blir lite tajt att få in det i murstocken.
Tänkte skruva på en väggstos men den enda jag fick tag på är 125 mm (närmast i bild).
Hur gör jag? Får jag på en 125 slang på reduceringen som alltså är 120 mm? Skall jag strunta i stos och mura fast ett rör i hålet i väggen? Är det stor stor skillnad i flöde och ljud på 120 och 150 mm?
Jag är dålig på ventillation. Men det finns flexslang på 150mm som kan gå från fläkt till stos. Det finns förminskningsstos från 160 till 150 mm. Och det finns stosar för 160, som verkar vara ett standardmått för rörsystemet.
Använd stosen nu när du ändå köpt den.
160 är att föredra men går det inte så är det som det är.
Hur stor är kanalen i skorstenen?
Tygslang 125 är inga problem att få på 120 och dito 160 på 150
Stosen kan jag lämna lätt tillbaks. Jag köper en 160 och provar. Kanalen i skorstenen är stor, det som begränsar är att hålet i sidled begränsas lite av köksskåpsstommen så att en 160-stos kommer att hamna lite offset.
Jag är dålig på ventillation. Men det finns flexslang på 150mm som kan gå från fläkt till stos. Det finns förminskningsstos från 160 till 150 mm. Och det finns stosar för 160, som verkar vara ett standardmått för rörsystemet.