Byggahus.se

Imkanal och rördragning för vatten

1. H
    Medlem · 75 inlägg
    Jag ska renovera ett gammalt hus och vill bygga om köket litet, men helst ändra så lite som möjligt för att spara pengar och arbete. Den stora förändringen blir att flytta elspisen tvärs över köket och sätta in en vedspis där elspisen står idag, det finns rökkanal i murstocken som är igenmurad och går att öppna.

Problemet som uppstår är imkanal för spisen. Helst vill vi ha en spisfläkt också. Spisen ska stå vid ytterväggen och ett alternativ är att göra hål i ytterväggen och dra ut röret där. Jag har dock förstått att det kan bli problem med matos (inte det värsta, huset är på landet och det är en bit till närmaste granne) och flottig yttervägg.

Ett annat alternativ är att dra imkanalen längs taket genom väggen (80 cm från spisen) och in i badrummet och sedan vid sidan av ventilationsröret från badrummet upp till taket. Badrummet ska byggas om samtigt och vi ska bland annat sänka taket ca 20 cm (det är mycket högt i tak och byggaren har föreslagit det för att få en snyggare lösning med våtrumstapeten). Jag tänker därför att det finns plats för imkanalen mellan det gamla och det nya innertaket. Ventilationsröret från badrummet går upp genom övervåningen genom en "kallvind" som inte används idag och sedan upp genom tredjevinden och genom taket. Om vi drar imkanalen bredvid ventilationsröret blir det ett nytt rör på kallvinden och tredjevinden och förmodligen ett nytt rör genom taket. Det är plåttak och jag antar att man behöver diverse plåtar och huvor.

Hur krångligt är det att dra ett rör genom halva huset och genom taket på det sättet? Vi ska inte göra jobbet själva, jag anlitar med förtroende en byggare som jag känner, men det är alltid bra att ha lite koll innan man pratar med dem.

En annan fråga är hur man ska tänka med rördragning för vatten. I huset finns kök och badrum på bottenvåningen, men det är ett stort hus och i framtiden kanske vi vill ha ett badrum eller toalett på övervåningen. Det bästa rummet skulle vara den tomma kallvinden där ventilationsröret går igenom. Ventilationsröret går längs en vägg så jag tror att det skulle vara ganska lätt att bygga in det om man vill bygga badrum där i framtiden. Men kan man dra rör för vatten och avlopp så att de finns förberedda på övervåningen om man vill bygga badrum där? Rakt under kallvinden är idag badrummet och om man ska upp med rör senare måste man kanske riva ut väggarna i badrummet för att komma åt att dra rör. Är det någon som har gjort en sådan förberedande rördragning?

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Imkanaler är det ju lite speciella regler kring, så idén med dragning via badrummet tror jag kan bli ganska komplicerad. Du beskriver även en ganska lång väg, vilket reducerar effekten på en fläkt påtagligt. Till det ska läggas en jobbig procedur för rengöring..
    Nej, satsa på hålet genom väggen. Det finns speciella stosar du kan montera på utsidan som skyddar väggen.

Självklart kan du förbereda rördragning för ett kommande badrum. Tala med installatören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.