Hej!

Vår brf är i full gång att byta till imd. Nu har den här obligatorisk avgiften börjat trilla in till våra medlemmar och jag blir verkligen vansinnig. Ellevio tar alltså ut 950kr per mätare, allt de gör är att trycka på en knapp i sitt system (ok jag har ingen aning men jag är nästan säker på att det är något i den stilen) och sen kommer de och hämtar upp mätarna som våra entrepenörer har plockat ner. Avgiften motiveras av att de ska skicka ut en egen entrepenör och plocka ner mätaren, men så kan ingen jobba för de är ju helt omöjliga att boka in tider med. Resultatet för dom blir 950kr enkla in på kontot. Hur kan det få gå till så?

Ställer delvis frågan för jag är nyfiken på om ngn annan har utmanat dom. Funderar på att börja med ett brev till EI? Eller är det bara att slåss med väderkvarnar?

Tack.

Det är nog omöjligt att slippa den tyvärr:

"Ellevio fakturerar dig som elnätskund en avgift på 950 kr för att avsluta din elanläggning (avgiften höjs den 1 januari 2026 till 1050 kr.). Att permanent avsluta en elanläggning innebär en del arbete för Ellevio, såsom nedtagning av mätare, avläsning och rapportering av mätvärden, avslut till elhandlaren, transport, lagerhantering och rekonditionering av mätare. Ibland kan även eventuella åtgärder i elnätet krävas."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.