Är sugen på en iMac som ska ersätta en laptop, detta eftersom denna dator aldrig flyttas runt i huset utan blivit "stationär" på arbetsplats. (alla har iPad för övrigt)

Behovet är allmän surf, skrivarbete, bankärenden och ev TV via AppleTV. Inga spel eller bild/film-hantering. Räcker den minsta iMac dual core, 1,4 GHz och 500 HDD?

Mitt eget argument är designen :)

Kjell G

Den modellen räcker utmärkt. Själv kör jag med första versionens iMac 27", från 2009, som tuffar på. Skulle dock vilja slå ett slag för att satsa på en SSD-disk istället för den traditionella. Ta en liten och komplettera med en extern disk för lagring, om behovet uppstår (gärna Thunderbolt).

• Gilla
Maximum Justice Attack
  • Laddar…
Kjell_G skrev:
Är sugen på en iMac som ska ersätta en laptop, detta eftersom denna dator aldrig flyttas runt i huset utan blivit "stationär" på arbetsplats. (alla har iPad för övrigt)

Behovet är allmän surf, skrivarbete, bankärenden och ev TV via AppleTV. Inga spel eller bild/film-hantering. Räcker den minsta iMac dual core, 1,4 GHz och 500 HDD?

Mitt eget argument är designen :)

Kjell G
Jag har gjort som du tänkt å är jättenöjd.
Dock har den lilla iMacen minst sagt begränsade uppgraderingsmöjligheter, så om du tänkt ha den några år skulle jag se till att lägga på rejält med minne (helst 16gig) och fusiondrive, för den rena hårddisken i budgetversionen är mycket långsam.
Själv köpte jag 27an med fusiondrive, den går dessutom att uppgradera minnet på...

C
Ja, akilleshälen är just uppgraderingsmöjligheten. Det mesta går att uppgradera men datorn måste i princip plockas isär i atomer och den är uppenbarligen inte konstruerad för att plockas isär. Till och med auktoriserad Apple-serviceverkstad tackar uppenbarligen nej till detta.

Går att få en pc snygg också.
Dock om det är att du vill ha allt inne i "skärmen" så är det nog macen du ska satsa på.
Dock tycker jag Mac är för mycket utseende och lite innehåll till ett alldeles för högt pris

Satsuki
Håller med om att en SSD är att föredra, och då är det en jättebra dator. Driftsäker och enkel att hantera (speciellt om man redan ör van vid gränssnittet!). En stor fördel är dessutom att den tar betydligt mindre plats än en Windows-maskin!

Om kraven på prestanda är så "låga" som TS antyder, lär en iMac (även enklare modell) fungera tillfredsställande i många år.

Kan tillägga att jag är en smula partisk, då jag har en iMac hemma och en bärbar Mac på jobb :) Dock väldigt nöjd med båda!

För surf så duger det i princip med vilken dator som helst så länge som man har en SSD.

Jag har just fixat en "ny" dator till några släktingar. Köpte en ca 2-3 år gammal laptop på Tradera för 1500:- och satte in en 80 GB SSD jag hade över. Datorn gick från att upplevas som ganska seg till att kännas blixtsnabb.

Jag hade satt upp följande kravspecifikation för en surfdator.
- TS ska gilla design/utseende
- Minst 4 GB ram-minne
- Disken skall vara SSD
- Processorn ska ha ett passmark-index på minst 3000, helst omkring 5000.

Köpa en iMac med Apples SSD är en rätt dyr historia, och att installera en egen är en rätt knepig historia, alternativet jag valde var att köpa en extern thunderbolt SSD då thunderbolt är så pass snabbt att man kan utnyttja hastigheten.

En SSD kostar 2700kr ca via Apple vilket är lite saftigt, jag köpte min externa Lacie rugged thunderbolt SSD för ca 1700kr och den fungerar utmärkt och ser helt OK ut på skrivbordet också efter att man plockat bort den oranga plastpyjamasen hårddisken kommer med för att göra den "rugged".

Då SSDn bara används i princip för OS och tillhörande filer samt foton och sånt som drar nytta av hastigheten så behövs ingen större hårddisk för syftet och jag har mer än hälften ledigt konstant trots att den bara är runt 120GB, använder istället min iMacs inbyggda hårddisk för lagring.

Men summa sumarum som nämnt ovan, skillnaden med SSD är väl värt extra kostnaden, och jag är övertygad att du skulle bli nöjd med din iMac, jag tuffar på med en 2011 27" iMac med SSD och trots nästan 5 år på nacken så tror jag den har åtminstone 2-3 år till i sig absolut minimum.

Tänkte inte på att det var en stationär dator, men samma prestandakrav gäller. Däremot så tycker jag att 21.5" skärm som den minsta iMacen har är helt åt skogen för lite. Det duger inte alls till en arbetsplats, om man frågar mig. Minst 27" tycker jag. Helst också en högre upplösning som 4K. T.ex. tycker jag att en 28" Samsung U28D590D är snygg. Bakom den kan man montera en mini-dator, som t.ex. Intel NUC. En sådan dator kommer utan hårddisk och minne, så där kan man stoppa in vilka grejor som helst. Datorn monterar man sedan på VESA-fästet på skärmens baksida, så utseendet blir snarlikt en iMac.

Kostnad för en sådan lösning borde bli omkring:

4K-Skärm: 4500:-
Nuc: 4500:-
Minne: 1000:-
SSD 256 GB: 1000:-
Operativsystem: 1000:-
Övrigt: 1500:-

Totalt:13500:-

Ska man ha en hyfsat motsvarande iMac, med liknande hårdvara och skärm, så får man slanta upp omkring 25000:-.

Satsuki
pelpet skrev:
Tänkte inte på att det var en stationär dator, men samma prestandakrav gäller. Däremot så tycker jag att 21.5" skärm som den minsta iMacen har är helt åt skogen för lite. Det duger inte alls till en arbetsplats, om man frågar mig. Minst 27" tycker jag.
Men det beror ju på om man ska HA datorn som arbetsplats, eller använder den för att surfa lite, betala räkningar eller kolla mail.

Fö håller jag inte alls med om att 21" är för liten, det beror bara på vad man ska ha den till. Vi har en 21" hemma för just surf, kolla mail, etc och då räcker 21 utmärkt!

pelpet skrev:
Ska man ha en hyfsat motsvarande iMac, med liknande hårdvara och skärm, så får man slanta upp omkring 25000:-.
Fast det finns ingen motsvarande iMac. iMac 5K kostar 22000:- i enklaste utförande men då får du en avsevärt mycket mer högupplöst skärm, 5120x2880. Det är overkill för TS behov men som arbetsdator är den helt överlägsen en billig 4K-skärm.

cpalm skrev:
Ja, akilleshälen är just uppgraderingsmöjligheten. Det mesta går att uppgradera men datorn måste i princip plockas isär i atomer och den är uppenbarligen inte konstruerad för att plockas isär. Till och med auktoriserad Apple-serviceverkstad tackar uppenbarligen nej till detta.
Satt som klistrad till denna video, det är precis som du säger. Man kan undra hur Apple tänkte där. Jämför med 27an där man byter även om tummen sitter i vägen.
Men spännande var det :)

Minsta iMac'en duger bra för de behoven och du klarar dig undan med under 10 tusen (NetOnNet). Nackdelen kan ju vara att det "bara" är en 21,5 tums skärm men jag sitter mest hela dagarna med min laptop skärm på 13,3 tum och klarar mig med det så...

För 10 tusen får man väldigt mycket PC i dagsläget om man ska ha "surf" dator bara. Är du inne på film/grafik så får du en bra PC med en 28 tums 4K skärm för samma pris.

iMac är trevligt på många sätt, framförallt att ha framme på bordet som "design" men det får man ju tyvärr betala för också...

Maximum Justice Attack skrev:
Köpa en iMac med Apples SSD är en rätt dyr historia, och att installera en egen är en rätt knepig historia, alternativet jag valde var att köpa en extern thunderbolt SSD då thunderbolt är så pass snabbt att man kan utnyttja hastigheten.

En SSD kostar 2700kr ca via Apple vilket är lite saftigt, jag köpte min externa Lacie rugged thunderbolt SSD för ca 1700kr och den fungerar utmärkt och ser helt OK ut på skrivbordet också efter att man plockat bort den oranga plastpyjamasen hårddisken kommer med för att göra den "rugged".

Då SSDn bara används i princip för OS och tillhörande filer samt foton och sånt som drar nytta av hastigheten så behövs ingen större hårddisk för syftet och jag har mer än hälften ledigt konstant trots att den bara är runt 120GB, använder istället min iMacs inbyggda hårddisk för lagring.

Men summa sumarum som nämnt ovan, skillnaden med SSD är väl värt extra kostnaden, och jag är övertygad att du skulle bli nöjd med din iMac, jag tuffar på med en 2011 27" iMac med SSD och trots nästan 5 år på nacken så tror jag den har åtminstone 2-3 år till i sig absolut minimum.
Vad behöver man göra med hårddisken för att uttnyttja den rätt? Antar att man måste konfigurera (fint ord, men jag vet knappt vad det står för) datorn för att få användning för den. Det här går väl att göra i framtiden om jag skulle uppleva datorn som långsam och seg? För dagen känns det som att den lilla skulle fungera ett bra tag för mina relativt blygsamma behov.

Satsuki
Min mamma skaffade Mac för hon ville ha en enkel dator som alltid fungerar, hon är vad vid Windows-maskiner på jobb så hon visste vad hon inte ville ha :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.