94 331 läst · 102 svar
94k läst
102 svar
Ikeas vitvaror, skräp eller ok?
Jag köpte alla virrvarr från Ikea. Har inget att klaga på egentligen. Kyl/frys är whirlpool, induktionshäll/ugn är aeg/Electrolux, fläkt och diskmaskin är också whirlpool har jag för mig det stod på.
Har funkat utan bekymmer och var prisvärda.
Sen kommer det alltid finnas bättre maskiner med fler/bättre funktioner.
Oftast får man vad man betalar för i längden. Men 5 års garanti är bra.
Har funkat utan bekymmer och var prisvärda.
Sen kommer det alltid finnas bättre maskiner med fler/bättre funktioner.
Oftast får man vad man betalar för i längden. Men 5 års garanti är bra.
Kan man se vilket "orginal" märke det är på vitvaror idag från Ikea. Idag står det väl bara "Design by Ikea". Ett problem med Ikea för oss i Umeå har ju varit att vi saknat ett Ikea varuhus. Reklamationer har således varit besvärliga. Nu ska ju dock Ikea etablera sig även här om 1-2 år vilket känns bra om man nu slår till på deras vitvaror. Känns idag som det kan bli en kombination av Ikea och icke Ikea saker. Men fler erfarenheter mottages tacksamt. Hur är det till exempel med diskbänk? Duger den från Ikea?

ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 467 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 467 inlägg
Hej, vi har just köpt kök med vitvaror från Ikea; induktionshäll, varmluftsugn, diskmaskin, kyl och frys.
Min far som jobbat på Electrolux ett antal år kände igen artikelnr-serier på diskmaskin, fläkt och ugn (och många detaljer är väldigt, väldigt lika från Electrolux dito), så jag gissar att dom kommer därifrån. Känslan på dom är rätt gedigna - vreden känns bra osv.
Kyl och frys känns mer plastiga, och är kanske lite mer högljudda än vad jag önskat, men vi har gjort en budgetrenovering och då blev det Ikeas grejer rakt igenom och jag tror det kommer funka.
Hällens touchknappar är inte sämre än svärföräldrarnas Miele, men fortfarande touch...
//Ulrik (som passar på att lämna Umeå lämpligt till att Ikea etablerar sig)
Min far som jobbat på Electrolux ett antal år kände igen artikelnr-serier på diskmaskin, fläkt och ugn (och många detaljer är väldigt, väldigt lika från Electrolux dito), så jag gissar att dom kommer därifrån. Känslan på dom är rätt gedigna - vreden känns bra osv.
Kyl och frys känns mer plastiga, och är kanske lite mer högljudda än vad jag önskat, men vi har gjort en budgetrenovering och då blev det Ikeas grejer rakt igenom och jag tror det kommer funka.
Hällens touchknappar är inte sämre än svärföräldrarnas Miele, men fortfarande touch...
//Ulrik (som passar på att lämna Umeå lämpligt till att Ikea etablerar sig)
Om vi fortfarande talar om vitvaror så torde inte reklamationen vara något problem, oavsett om man har ett varuhus på orten eller ej.FreddeUme skrev:
När man reklamerar vitvaror är det ju inte så att man tar sin diskmaskin (eller vad det nu handlar om) och åker till IKEA. Man ringer deras kundtjänst, gör en enkel felsökning (de använder förmodligen felsökningsguiden som även finns i manualen?). Om ingen lösning hittas (d.v.s. de konstaterar att det sannolikt handlar om ett riktigt fel) beställer de ut en servicetekniker som kommer hem till dig och åtgärdar problemet.
Detta förfaringssätt borde även fungera i Umeå.
I diskmaskin och ugn finns en liten Electroluxsymbol på etiketten. På micro står det Ikeawh, made in Sweden... Har inte sett förrän nu. Trodde inte Whirlpool hade tillverkning här längre. Vi skulle beställa extra plåtar till ugnen och blev då hänvisade till Electrolux service.
Det är väl Norrköping som tillverkat Microugnar sedan dom uppfanns.....kysan skrev:
Hittar en del gamla trådar där det klagas på IKEAS grejer men är det fler som köpt deras produkter senaste året/åren som är nöjda? Är känslig för ljud och vill ha tysta grejer. Tänker på brummande ugn och micro men kylfläktar som låter.
Hur är deras nya fullhöjd kyl/frys?
Hur är deras nya fullhöjd kyl/frys?
OK, och detta har du konkreta belägg/exempel på?Lenasv skrev:
Vad jämför du med? Motsvarande E-lux/Whirlpool grejjor i den traditionella vitvaruhandeln med prisläge/funktioner som är motsvarande IKEAs produkter? Eller jämför du med en uppsättning Miele?
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Vi köpte:
Induktionshäll Framtid HINF4T
Ok häll men oerhört lättrepad och låter i vissa fall som en jetmotor. Finns de som hävdar att detta beror på kokkärlen, men nu har jag flyttat och bytt till en annan induktionsspis och det är i princip ljudlöst på samma kärl. Tror denna har utgått ur sortimentet.
Ugn Framtid OV9
Helt ok ugn
Micro Framtid MW4
Kändes som om effekten avtog efter ett år. Verkade som om man fick köra maten längre för att få samma värme. Annars helt ok.
Diskmaskin Renlig DWTI60
Bästa diskmaskin jag haft hittills. Så tyst att jag förbannade varje gång jag öppnade den när den var igång.
Fläkt Framtid HI370
Vi slutade använda den i princip då den var så ofantligt högljudd samt knappt påverkade matoset överhuvudtaget. Hade fungerat bättre om man kopplat den till en fläktkanal, men som kolfilterfläkt som skulle cirkulera luften i köket så var den fruktansvärd.
Mina 50 öre.
Induktionshäll Framtid HINF4T
Ok häll men oerhört lättrepad och låter i vissa fall som en jetmotor. Finns de som hävdar att detta beror på kokkärlen, men nu har jag flyttat och bytt till en annan induktionsspis och det är i princip ljudlöst på samma kärl. Tror denna har utgått ur sortimentet.
Ugn Framtid OV9
Helt ok ugn
Micro Framtid MW4
Kändes som om effekten avtog efter ett år. Verkade som om man fick köra maten längre för att få samma värme. Annars helt ok.
Diskmaskin Renlig DWTI60
Bästa diskmaskin jag haft hittills. Så tyst att jag förbannade varje gång jag öppnade den när den var igång.
Fläkt Framtid HI370
Vi slutade använda den i princip då den var så ofantligt högljudd samt knappt påverkade matoset överhuvudtaget. Hade fungerat bättre om man kopplat den till en fläktkanal, men som kolfilterfläkt som skulle cirkulera luften i köket så var den fruktansvärd.
Mina 50 öre.
Som snickare har jag bytt ett och annat kök i mina dar, och talar i generella termer gällande vitvarorna. Självklart finns det modeller som varit rel. bra också, men det var ett tag sedan. Man får höra mkt när man kommer hem till kunder och ska riva ut kök och sätta nytt. Så jag jämför med likvärdiga produkter ej med miele m fl.
Hittar inte maskinen längre. Är någon av dessa samma maskin med annat namn bara?Mats.Hulten skrev:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/20825/