Byggahus.se

Ikeas köks-led-belysning, bra/dålig?

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Gillade deras smala led-belysning "Omlopp" för överskåpen i köket då det ger ett enhetligt ljus längst hela bänken jämfört mot spottar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    omlopp-led-bankbelysning-gra__0247146_PE386145_S4.JPG

Frågan är hurvida deras kvalitet är?
    Är det klokare att se om Hide-a-lite har något motsvarande?

2. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    För klent ljus skulle jag säga. Jag skulle vilja ha minst 500 lm på 60 cm. Gärna mer, och helst dimbart.

Clas Ohlson har lister med 800 lm på 60 cm. Lyser alldeles tillräckligt men kan tyvärr inte dimmas.

Man kan ju tänka att ett vanligt lysrör under skåpen lyser kanske 3000 lm på en meter. Lite mindre, men inte mycket mindre, kan man ha. Men lysdioder lyser mer riktat och därmed effektivare.

Mamma har 10W halogen, 2 per meter, under sina köksskåp. Det är för dåligt. När jag satte dit Clas Olsons ledstrippar enligt ovan blev det mycket bättre.

Själv har jag (enkel-)lysrör under skåpen. Det är nog för mycket, relativt annan belysning blir jag mest bländad.

3. M
    Medlem · Nivå 11
    Hide-a-Lite har bra LED-lister. Se här.

Lyser riktigt bra och de går att sammankoppla. Finns dimmer att sätta direkt på listen eller så använder man push-dimmer i drivdonet. Den enda nackdelen är priset, de är ganska dyra tyvärr.

4. A
    Medlem · Nivå 3
    Har Omlopp i mitt kök och dom funkar som förväntat. Kör normalt på halvljus så det räcker nog till.
    Men har man dålig syn så kanske man ska fundera på något annat.

5. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Jag har tänkt att använda Hide-a-lite i vårt nya kök. Fräsa in deras aluprofil och sen köra någon LED-strip. De ger ca 1000 lumen per meter.

6. F
    Medlem Nivå 10
    Har Omlopp över tvättbänken i grovköket. Jag skulle inte rekommendera den i ett riktigt kök. Den ger ett ganska kallt ljus. Ljusmängden däremot är OK. Drivdonet håller låg kvalitet, det brummar märkbart och känns smäckigt.

Sammanfattningsvis: undvik i ett kök. OK i en tvättstuga eller hobbyrum.

7. T
    Medlem Nivå 3
    Men om man vill ha ett riktigt bra ljus under bänkskåpet, vilket kör man då? Vad monterar ni åt kunder?

8. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag körde bara Hide-a-Lites ledlister som jag länkade till innan.

9. G
    Medlem Nivå 6
    Jag gjorde en budgetlösning (650 kr för 2 meter bänkbelysning) med en led-list från Kjell & Co. Den är dimbar och man kan köpa till en dimmerknapp för infällnad. Jag satte listen i två rader (tre på mitten av bänken) för att få tillräckligt med ljus.

http://www.kjell.com/sortiment/el/b...xibel-led-tejp/flexi-strip-set-150xled-p63909

Det jag inte insåg förrän efteråt är hur annorlunda ljuset reflekteras jämfört med tex lysrör. Det finns många blanka ytor i ett kök, och där blänker det från var och en av alla hundratals lampor. Dimmar man ner ljuset kraftigt så märker man även att det flimrar en aning. Det märks väldigt tydligt om man spolar vatten i kranen, för då ser vattenstrålen lite konstig ut. Men i stort är jag ändå nöjd med att ha fått en väldigt billig och strömsnål belysning.