11 917 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
IKEAS bänkskivor + diskbänkar ej bra?
Sida 1 av 2
Vi håller på att planera kök i vårt nyinköpta hus och har fastnat för ett Lidingökök på IKEA. Bänkskivor i trä, till exempel ek, är vansinnigt snyggt ihop med vita köksluckor, men väldigt opraktiskt eftersom trä inte tål slitage på samma sätt som laminat gör?
Har också hört att IKEAs bänkskivor och diskbänka/hoar inte håller så bra kvalitet?
Vilka andra företag kan ni rekommendera som har bra laminatbänkar?
Alla tips är välkomna, vi är helt nya på det här.
Har också hört att IKEAs bänkskivor och diskbänka/hoar inte håller så bra kvalitet?
Vilka andra företag kan ni rekommendera som har bra laminatbänkar?
Alla tips är välkomna, vi är helt nya på det här.
Jag har köpt Ballingslövs eklaminat och är riktigt nöjd! Kommer inte ihåg priset, men det var inte dyrt. Till det valde jag en heltäckande diskbänk från Intra.
Ett tips är faktiskt att leta efter en begagnad heltäckande diskbänk från -50 talet. De är så otroligt gedigna med mycket tjockare plåt än nytillverkade, och med Autolsol och lite "elbow-grease" blir den som ny!
Ett tips är faktiskt att leta efter en begagnad heltäckande diskbänk från -50 talet. De är så otroligt gedigna med mycket tjockare plåt än nytillverkade, och med Autolsol och lite "elbow-grease" blir den som ny!
Vi valde för några år sen HTH-kök när vi rustade men kollade på "allt" under 12 månader innan och jag har ingen upplevelse av att IKEA skulle vara sämre på något sätt vare sig kvalitet eller funktion. Sen är det väl tyvärr så att man ibland får vad man betalar för, Kvänumkök kostade i samma utförande (antal skåp, lådor, bänkskvor, luckmaterial etc.) dubbelt så mycket som IKEA och förhoppningsvis får man nåt för dom pengarna. HTH låg mitt emellan ungefär och håller god kvalitet på allt så är dom lika bra idag kan jag rekommendera HTH.
Vi har laminatskivor, snygga och lättskötta, tål rätt mycket stryk innan det blir synliga märken och jag byter den hellre till nåt nytt än slipar ner träskivan som dessutom ska oljas återkommande. Trä i kök innebär för mycket jobb enl mitt sätt att se på det.
Vi har laminatskivor, snygga och lättskötta, tål rätt mycket stryk innan det blir synliga märken och jag byter den hellre till nåt nytt än slipar ner träskivan som dessutom ska oljas återkommande. Trä i kök innebär för mycket jobb enl mitt sätt att se på det.
Vi har Lidingö kök och valt efter väldigt mycket om o men ek skivor från Bauhaus. Jag är positiv överraskad, efter första 2 inoljningen inom 24 timmar var det lite känslig men efter några veckor oljade jag in igen och jag gör det med några månaders mellanrum vid diskhons sida, inte så ofta på andra bänkarna och det är inga problem med 2 tonårsbarn i huset. Ja, jag vet det var inte frågan, men jag nästan inte vågade sätta ekskivor, vi letade efter laminat, hittade inget som passade riktig till ek bord och stolar som vi hade redan.
Diskhon valde vi silgranit från Blanco. Toppen.
Diskhon valde vi silgranit från Blanco. Toppen.
Tack för alla tips, alla tycker olika, precis som det ska vara.
Har surfat runt och beställt kataloger och ska besöka fler varuhus så vi kan känna efter noga vad som passar oss. Med småbarn i huset känns det som om laminat verkar slitstarkast och inte alltför tufft för plånboken heller. Har märkt att ju mer man surfar runt på kökssidor, desto fler snygga grejor upptäcker man. Vissa företag hade jag aldrig hört talas om förut, men oj så mycket fint det finns. 
Ett hopplöst jobbkirlin skrev:
Min erfarenhet av IKEA:s rostfria diskhoar är sisådär. Tyckte den oxiderade rätt snabbt i min tidigare lgh, så jag fick putsa till den åtminstone några gånger per år. Fick därför ingen känsla av att det var kvalitet, själv plåten kändes också tunn.
Söker nu nytt kök i min nya lägenhet och det blir i alla fall ingen rostfri diskho från IKEA denna gång.
Söker nu nytt kök i min nya lägenhet och det blir i alla fall ingen rostfri diskho från IKEA denna gång.
Jag har inte hört något elakt om IKEA's bänkskivor annat än att de har andra tjocklekar än standardmåtten, så att de kan vara lite svåra att kombinera med en standarddiskbänk. Har själv haft limmad bok från IKEA och den var det inget fel på. Laminaten har jag inte provat.
Hoarna däremot är det många som har negativa åsikter om. Vi kollade lite på en rund ho och på den som IKEA har kan man faktiskt redan i butiken se att det är sämre kvalitet än t.ex Franke.
Allra sämst var i det fallet en som vi tittade på på Jula. Den såg inte ut att vara rostfri över huvud taget.
Hoarna däremot är det många som har negativa åsikter om. Vi kollade lite på en rund ho och på den som IKEA har kan man faktiskt redan i butiken se att det är sämre kvalitet än t.ex Franke.
Allra sämst var i det fallet en som vi tittade på på Jula. Den såg inte ut att vara rostfri över huvud taget.
Som smålänning gillar jag ju riktigt trä, men laminat är billigare.. suck vad svårt att välja. Den praktiska sidan av mig funderar på att skaffa en heltäckande diskbänk 160 cm, från tex Ifö, för den bänk som täcker spis och diskmaskin. Detta för att vi alltid blöter ner båda sidor om hoarna rejält när vi diskar..(Även om man tätar bra så känns det som man får ner fukt mellan sidorna). Sedan trä eller laminat för övrig bänkyta.