Byggahus.se

IKEAs "Åskväder", livsfarlig?

1. I
    Medlem · Bromma · 722 inlägg

ikeo

Medlem
    Vanligt folk kan inte titta på en elpryl och förstå om den är felaktig alls man måste vara utbildad elektirker för sånt, Det vet ju alla det är därför "vanligt" folk använder skarvsladdar som bara är ren koppar etc.
    Kommentaren kan innehålla spår av ironi

2. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 224 inlägg

hsd

Medlem
    Lite offtopic
    Jsg fick tag i ett par gungstolsr till utepaviljongen och de hade ikeamärkning men det var ett företag som skulle tillverka dessa till IKEA men det blev ingen affär då kvalitén inte uppfyllde kraven, dessa har dock varit med i 6-7 år nu, så kvalitetskraven är ganska högt ställda hos IKEA

• Laddar…
  3. V
    Medlem · 24 inlägg

Variosboy

Medlem
    Det är ju inte säkert att IKEAs krav i det fallet handlar om hållbarhet. Kan ju mycket väl vara så att de är målade med en färg som inte är godkänd av IKEA, eller att träet kommer från regnskog eller nåt i den stilen.. OBS bara exempel på att kvalitet inte handlar enkom om hållbarhet.

• Laddar…
  4. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 546 inlägg

13th Marine

I sorg
    Kan också fallera på IKEAs krav på priset ;)

5. F
    Medlem · 382 inlägg

FGLIN

Medlem

• Laddar…
  6. K
    Medlem · 757 inlägg

Krux

Medlem
    jag hävdar fortfarande att smälter den under användning av enbart en motorvärmare så är det något annat som är fel. Att det skulle hända pga att den inte var helt utrullar inte en chans . Det måste du med förstår? Att anta annat är ju bara patetiskt. det kallas för friskrivning tillverkaren skydda sig mot allt därför står det så i manualen att det är en stor risk att det kan hända . Knappast! Dom skriver allt möjligt i manual för att skydda sig själva. Vissa vettiga saker andra bara dumma.
    Dom skyddar sig mot korkade användare förstår du väl?

7. n_sandstrom
    Medlem · Stockholms Län · 479 inlägg

n_sandstrom

Medlem
    Det är väldigt lustiga exempel här. Jag kör min motorvärmare via en icke helt utrullad sladdvinda.
    Dessutom styrs den av ett trådlöst uttag från gissa vilka, jo DÖDSBRAND-IKEA.

Jag brinner upp och flera gånger i veckan.
    Fast det gör mig inget. Eftersom jag redan dött av alla elstötar så känns det knappt.

• Laddar…
  8. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 643 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Dom sladdvindor jag har använt har haft två olika effektmärkningar; en vid ihoprullad sladd och en vid utrullad sladd. Jag har för mig att det var kring 900W vid ihoprullad och 2400W (10A) vid utrullad sladd.

Så det beror på vilken effekt man behöver om man måste rulla ut hela sladden eller inte.

9. G
    Medlem · 4 inlägg

GöranTD

Medlem
    En elektriker jag anlitat flera gånger vägrade göra en installation hos mig då jag köpt några vägguttag och strömbrytare själv (gammaldags design) - och hänvisade till "China Export". Han vill använda sin egen leverantör och säkerligen få ett ordentligt pristillägg av mig. Kan tillägga att mina armaturer var tillverkade i Europa. Hans Schneider-prylar som enligt min erfarenhet ofta spricker sönder efter 5-10 år kan vara tillverkade i Kina (Schneider har produktion där)

10. M
    Medlem · 79 inlägg

Marcus-AA

Medlem
    Sov du på fysiklektionerna?

En kabel för växelström där ledarna går i samma hölje inducerar ingen spänning.

Nån tokstolle hävdade samma trams i en av el-grupperna på FB för ett tag sen, det kanske var du...

11. L
    Medlem · 231 inlägg

least

Medlem

Såg ingen S-märkning säger du. Du förstår att den märkningen finns på själva produkten?

12. T
    Medlem · 426 inlägg

TH885

Medlem
    Ganska säker, tror , misstänker...
    Det är väl så vi kan sammanfatta den här tråden.

• Laddar…
  13. Jetkokos
    Elektroniktokig · Västmanland · 480 inlägg

Jetkokos

Elektroniktokig
    Fast om det visar sig (eller redan visat sig, om man dömer av denna tråd) att det inte är fel på varan, så har du väl åstadkommit det du var ute efter — att kontrollera att det verkligen är säkert för användning? Eller är det ekonomisk skada för företaget som du var ute efter?:thinking:

14. D
    Medlem · M · 2 562 inlägg

djac

Medlem
    Jag måste hålla med om att det verkar konstigt, om @Troberg haft andra dåliga upplevelser med Ikea så kan man ju dela detta istället för att ta ut det via en sladd?

I den första posten beskrivs en oro för felaktig användning, såsom att det ska kopplas in "kyl, frys, spis, dammsugare och diskmaskin på samma", detta måste vara osannolikt, så är ju inte köken byggda, dessutom går säkert säkringen rätt snabbt.

Posten avslutas med en önskan om råd, som när det ges avfärdas, "Och, om de är farliga/regelvidriga, hur går man vidare för att ansvarig myndighet ska få reda på det och ta en titt?"

Jag tror denna sladd har vänts ut och in nu, köp ingen om du tror att du inte kan avstå från att koppla som du beskriver men se upp med andra sladdar också, för de kan locka till samma inkopplingsbeteende.

• Laddar…
  15. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 078 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Känner att denna tråd har spårat ur totalt från frågan som är om denna produkt är farlig.
    Själv är jag tveksam då den å ena sidan säkert följer alla elsäkerhetsmässiga regler men å andra sidan nästa uppmanar till något som kan bli lite för permanent och permanenta skarvsladdar blir lätt en risk.
    Godkänd för 16A borde innebära 2.5 mm2 kabel eller klassas denna som anlutningskabel och då gått ner till 1.5mm2? Även här kan det bli farligt om man förlägger den så att den blir varm och då säkrat den till 16A.
    Men använd på rätt sett och kanske enligt bruxanvisning (som ja ginte läst) kan jag se många bra och säkra användingsområden specielt numera när det lätt blir många små förbukare utspritt.

Och lite OT.
    Sladdvindor av de billigare segmentet har nästan alltid underdimmension på ledarna vilket gör att dessa är gjorda för att ligga löst för att de inte ska blir överhettade. Kör man då max på en 10A säkring kan det gå klart mer än 10A en längre stund och i en väl hopprullad vinda med 1mm2 ledare en varm sommardag kommer säkert värmen värma kablen utanför sina gränser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.