Byggahus.se
blackarrow blackarrow skrev:
Check Everything vadå?
Hur kollar folk själva om elprylar är okay? Och vad gör man om kvaliteten är dålig?

Jag brukar iofs ta isär prylar och kolla konstruktion och tillverkningskvalitet.
En engelsk designad gammal LEDlampa tex kan ha ordentliga isolationsavstånd på 5mm mellan nätspänning och klenspänning, medan en kinesdesignad bara har 0.5mm, inte okay...
Nu hamnar oftast inte dessa prylar på mitt bord för än de gått sönder...

Jag behövde en USB-C laddare till bilen, med QC 3.0 stöd. Man hade inte ens klarat av att göra de yttre måtten rätt så den glappade och hamnade snett så den sköt säkringen. Det var ändå en 300kr laddare köpt i en svensk butik. :mad: Bedrövligt.
Vanligt folk kan inte titta på en elpryl och förstå om den är felaktig alls man måste vara utbildad elektirker för sånt, Det vet ju alla det är därför "vanligt" folk använder skarvsladdar som bara är ren koppar etc.
Kommentaren kan innehålla spår av ironi

hsd
Lite offtopic
Jsg fick tag i ett par gungstolsr till utepaviljongen och de hade ikeamärkning men det var ett företag som skulle tillverka dessa till IKEA men det blev ingen affär då kvalitén inte uppfyllde kraven, dessa har dock varit med i 6-7 år nu, så kvalitetskraven är ganska högt ställda hos IKEA

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det är ju inte säkert att IKEAs krav i det fallet handlar om hållbarhet. Kan ju mycket väl vara så att de är målade med en färg som inte är godkänd av IKEA, eller att träet kommer från regnskog eller nåt i den stilen.. OBS bara exempel på att kvalitet inte handlar enkom om hållbarhet.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Kan också fallera på IKEAs krav på priset ;)

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Om det är en plastvinda så blir den varm (har sett en smälta sönder på en motorvärmarbelastning). Är det en vinda av metall så blir vindan som sekundärlindningen i en transformator, dvs vindan blir strömförande och folk dör. Även det är ibland att betrakta som ett problem.

Eftersom strömmen i fas och nolla går i motsatt riktning borde det inte induceras någon större ström i vindan och den borde bli lågspänd (ett varv mot många i kabeln). Om den blir spänningsförande är det rimligen för att isoleringen på kabeln börjat smälta.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
T Troberg skrev:
Jag såg ingen S-märkning när jag tittade i butiken.

Sov du på fysiklektionerna?

Läs manualerna till dem, jag garanterar att de varnar för att inte rulla ut dem helt, och de gör det av en anledning. Åtminstone har manualerna som följt med mina gjort det.
jag hävdar fortfarande att smälter den under användning av enbart en motorvärmare så är det något annat som är fel. Att det skulle hända pga att den inte var helt utrullar inte en chans . Det måste du med förstår? Att anta annat är ju bara patetiskt. det kallas för friskrivning tillverkaren skydda sig mot allt därför står det så i manualen att det är en stor risk att det kan hända . Knappast! Dom skriver allt möjligt i manual för att skydda sig själva. Vissa vettiga saker andra bara dumma.
Dom skyddar sig mot korkade användare förstår du väl?

Det är väldigt lustiga exempel här. Jag kör min motorvärmare via en icke helt utrullad sladdvinda.
Dessutom styrs den av ett trådlöst uttag från gissa vilka, jo DÖDSBRAND-IKEA.

Jag brinner upp och flera gånger i veckan.
Fast det gör mig inget. Eftersom jag redan dött av alla elstötar så känns det knappt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Dom sladdvindor jag har använt har haft två olika effektmärkningar; en vid ihoprullad sladd och en vid utrullad sladd. Jag har för mig att det var kring 900W vid ihoprullad och 2400W (10A) vid utrullad sladd.

Så det beror på vilken effekt man behöver om man måste rulla ut hela sladden eller inte.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
En elektriker jag anlitat flera gånger vägrade göra en installation hos mig då jag köpt några vägguttag och strömbrytare själv (gammaldags design) - och hänvisade till "China Export". Han vill använda sin egen leverantör och säkerligen få ett ordentligt pristillägg av mig. Kan tillägga att mina armaturer var tillverkade i Europa. Hans Schneider-prylar som enligt min erfarenhet ofta spricker sönder efter 5-10 år kan vara tillverkade i Kina (Schneider har produktion där)

• Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Läs manualerna till dem, jag garanterar att de varnar för att inte rulla ut dem helt, och de gör det av en anledning.

En kabel för växelström där ledarna går i samma hölje inducerar ingen spänning.

Nån tokstolle hävdade samma trams i en av el-grupperna på FB för ett tag sen, det kanske var du...

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag såg ingen S-märkning när jag tittade i butiken.

Läs manualerna till dem, jag garanterar att de varnar för att inte rulla ut dem helt, och de gör det av en anledning. Åtminstone har manualerna som följt med mina gjort det.

Såg ingen S-märkning säger du. Du förstår att den märkningen finns på själva produkten?

T
T Troberg skrev:
Bara för att ett företag är stort så innebär de inte att de automatiskt gör rätt. Ford Edsel, Therac-25, Boing Dreamliner, exploderande Apple-batterier osv.

Saker som jag är ganska säker på att de inte gör själv är tex typ all elektronik (lampor, batterier, hemelektroniker, vitvaror) osv. Man ser också ganska ofta deras möbler i andra möbelaffärer (fast oftast markant dyrare...). Misstänker också att mycket av tygvarorna och köksvarorna är produkter som de köper in och brandar.
Ganska säker, tror , misstänker...
Det är väl så vi kan sammanfatta den här tråden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nej, då ger man ju dem en chans att mörka, och på så sätt undivika en produktåterkallelse.
Fast om det visar sig (eller redan visat sig, om man dömer av denna tråd) att det inte är fel på varan, så har du väl åstadkommit det du var ute efter — att kontrollera att det verkligen är säkert för användning? Eller är det ekonomisk skada för företaget som du var ute efter?:thinking:

D
Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast om det visar sig (eller redan visat sig, om man dömer av denna tråd) att det inte är fel på varan, så har du väl åstadkommit det du var ute efter — att kontrollera att det verkligen är säkert för användning? Eller är det ekonomisk skada för företaget som du var ute efter?:thinking:
Jag måste hålla med om att det verkar konstigt, om @Troberg haft andra dåliga upplevelser med Ikea så kan man ju dela detta istället för att ta ut det via en sladd?

I den första posten beskrivs en oro för felaktig användning, såsom att det ska kopplas in "kyl, frys, spis, dammsugare och diskmaskin på samma", detta måste vara osannolikt, så är ju inte köken byggda, dessutom går säkert säkringen rätt snabbt.

Posten avslutas med en önskan om råd, som när det ges avfärdas, "Och, om de är farliga/regelvidriga, hur går man vidare för att ansvarig myndighet ska få reda på det och ta en titt?"

Jag tror denna sladd har vänts ut och in nu, köp ingen om du tror att du inte kan avstå från att koppla som du beskriver men se upp med andra sladdar också, för de kan locka till samma inkopplingsbeteende.

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
Känner att denna tråd har spårat ur totalt från frågan som är om denna produkt är farlig.
Själv är jag tveksam då den å ena sidan säkert följer alla elsäkerhetsmässiga regler men å andra sidan nästa uppmanar till något som kan bli lite för permanent och permanenta skarvsladdar blir lätt en risk.
Godkänd för 16A borde innebära 2.5 mm2 kabel eller klassas denna som anlutningskabel och då gått ner till 1.5mm2? Även här kan det bli farligt om man förlägger den så att den blir varm och då säkrat den till 16A.
Men använd på rätt sett och kanske enligt bruxanvisning (som ja ginte läst) kan jag se många bra och säkra användingsområden specielt numera när det lätt blir många små förbukare utspritt.

Och lite OT.
Sladdvindor av de billigare segmentet har nästan alltid underdimmension på ledarna vilket gör att dessa är gjorda för att ligga löst för att de inte ska blir överhettade. Kör man då max på en 10A säkring kan det gå klart mer än 10A en längre stund och i en väl hopprullad vinda med 1mm2 ledare en varm sommardag kommer säkert värmen värma kablen utanför sina gränser.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.