Byggahus.se
T Troberg skrev:
Produkten kanske är OK, men inte marknadsföringen. Som jag skrev, det är som att marknadsföra en motorcykel med att man kan köra den utan körkort.
Du får både äga och köra motorfordon utan att ha rätt behörighet, bara det sker inom inhängnad.

Fairlane
T Troberg skrev:
Produkten kanske är OK, men inte marknadsföringen. Som jag skrev, det är som att marknadsföra en motorcykel med att man kan köra den utan körkort.
Inte alls. Det baserar du helt på att du tror att produkten är ofarlig när den ligger på golvet och livsfarlig när den sitter på väggen eller under skrivbordet. På samma sätt som du verkar anse att en vanlig grendosa är ok, men inte om man fäster den. Fast installation av dessa blir inte automatiskt farlig. Möjligen aningen sämre värmeavledning, men försumbart. Å andra sidan minskar man snubbelrisken och risken att man spiller i uttaget.

T Troberg skrev:
Genom att uppmuntra till fast installation. Då kommer frågor som "dra genom väggen", "sladden är för lång/kort", "vill ha massor av uttag", "vill ha uttag i badrummet", "jag vill spika sladden", "vill ha ett jordat uttag i rummet där det bara finns ojordade" osv.
Du menar precis det som folk gör med vanliga förlängningssladdar och grendosor? De kanske också borde förbjudas?

T Troberg skrev:
För vissa saker ska du vara elektriker, det är lag.

Sedan, för andra saker så får du göra det om du kan, men den stora massan kan inte. De förstår inte hur el funkar, varför man gör som man gör, och då blir det farligt. Tyvärr har de inte omdömet att se när de gör fel.
Precis, förlängningssladdar och grenuttag får man använda.

T Troberg skrev:
Nej. Har läst det för länge sedan, så jag har i alla fall koll på elläran, men är inte elektriker. Pillar mycket med svagström, dock.
Det låter lite som du överskattar din kunskap med tanke på de argument du framfört om hur farlig produkten är. Det har du kanske (?) släppt nu och funderar mer på psykologi?

D
P pmd skrev:
Som jag skrev: nej, det är det inte. IKEA marknadsför inte Åskledare på ett sätt som uppmanar till något livsfarligt.

F.ö. så är att fästa en förlängningssladd/grenkontakt på en yta inte en fast elinstallation.

Givetvis är jag också antinazist, men det är inte mitt viktigaste attribut när jag väljer skarvsladd.
Vi kan inte ta ifrån Troberg hans upplevelse, om han känner inspiration till att begå alla dessa illdåd när han ser Åskväder, så gör han väl det, men vi kan nog säga att det inte är en normal reaktion och därför förmodligen något som drabbar ett fåtal. De hade säkert en kontrollgrupp på elsäkerhetsmyndigheten som fick beskriva sina känslor, och de fick nog inte samma reaktioner.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
T Troberg skrev:
Nej. Har läst det för länge sedan, så jag har i alla fall koll på elläran, men är inte elektriker. Pillar mycket med svagström, dock.
Fast den här tråden handlar inte särskilt mycket om ellära utan om riskbedömning, och där verkar du inte ha någon koll alls.

Produkten blir inte farlig för att man kan fästa den på väggen, lika lite som den blir farlig för att man kan lägga ner den i badkaret när man sitter där själv.

De allra flesta har tillräcklig riskmedvetenhet för att inte göra korkade saker som att klippa en Åskledarkabel och skarva den med en sockerbit för att den är för lång. Och de som inte har det blir inte särskilt hjälpta av att ta bort just den här produkten från marknaden, då är det nog i så fall bättre att ta bort sockerbitarna, men du kan ju inte förbjuda spikar för att det finns en och annan som tycker att det är lämpligt att fästa kabel genomspikad.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T Troberg skrev:
När de är ihopkopplade, ja. Nu har den på nollan och fasen, när de är isärdragna, det hade den inte innan det tillfälliga säljstoppet.
Även om det inte var petskyddat innan, vad är skillnaden mellan åskväder’s kontakter kontra följande:
Motorvärmarsladdens kontakt?
C13?
C7?
C5?
C15?
C20?

Alla ovan uppräknade uttag har inget petskydd och dessa är fullt godkända.

Även CEE-216, CEE-416 etc är godkända på tex skarvsladdar/-kablar.
Även ”nya” DCL-skarvuttag finns, å dessa saknar petskydd,
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-for-sladdmontage-bp

T Troberg skrev:
När de är ihopkopplade, ja. Nu har den på nollan och fasen, när de är isärdragna, det hade den inte innan det tillfälliga säljstoppet.
Har du själv börjat inse att dina resonemang är så tunna att du (åter igen) måste börja komma med osanningar?

Närbild på en vit vägguttag och en del av en apparat inköpt i februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inköpt i februari.

• Gilla
  • Haha
Utsliten och utdömd och 6 till
  • Laddar…
K
T Troberg skrev:

Genom att uppmuntra till fast installation. Då kommer frågor som "dra genom väggen", "sladden är för lång/kort", "vill ha massor av uttag", "vill ha uttag i badrummet", "jag vill spika sladden", "vill ha ett jordat uttag i rummet där det bara finns ojordade" osv.

För vissa saker ska du vara elektriker, det är lag.

Sedan, för andra saker så får du göra det om du kan, men den stora massan kan inte. De förstår inte hur el funkar, varför man gör som man gör, och då blir det farligt. Tyvärr har de inte omdömet att se när de gör fel.

Det borde du också vara.

Det finns därför en manual man ska följa där allt om hur produkten ska användas står. Precis som alla andra produkter. Inga problem alls! Med ditt synsätt så får man ju förbjuda alla produkter som går att använda på ett farligt sätt. De blir inte mycket kvar. Sladdvindor bör väl förbjudas då enligt dig antar jag? När ska du förstå att det är upp till användaren att följa Ikeas manual för användandet?

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det är lite intressant att exemplet MC och MC-kort togs upp. Enligt statistik dör det mellan 30 och 50 personer varje år i MC-relaterade olyckor...hur många dör av elrelaterade olyckor? Typ 0 (noll) i snitt...och då måste man väga in att varje människa i Sverige dagligen, varje minut, är exponerad för elinstallationer, allt ifrån "proffsutförda" till helt galet hemmapulade. Enligt elinstallationslobbyn är hemmapulet extremt utbrett...men ändå dör inte folk som flugor, vilket de borde göra ifall det nu är så otroligt farligt att klamra förlängningssladdar eller dra "Åskväder" genom en vägg.

Argumentationen stämmer helt enkelt inte med verkligheten, utan liknar mer sekteristiskt missionerande.

• Gilla
Olle61 och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
varje människa i Sverige dagligen, varje minut, är exponerad för elinstallationer
I stort så håller jag med ditt inlägg, men det citerade stycket har jag problem med.

Att varje person i Sverige skulle vara exponerade för elinstallationer varje minut är helt enkelt felaktig. Den mesta tiden, absolut, men inte exakt hela tiden.

Dessutom så finns det faktist, tro det eller ej, fortfarande personer i vårt land som lever helt utan elektricitet.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
Först måste vi nog reda ut vad som menas med "exponerad för elinstallationer".

Fairlane
En annan risk med produkten är såklart att man kan linda den runt halsen och strypas. Det står väl inte uttryckligen i manualen att det inte ska göras så det kommer nog många göra. Kanske inte lika många som klipper kabeln och skarvar med sockerbitar, men ändå. Tänk att TS inte tagit upp den risken också.

• Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Och om den kommer förpackad i en plastpåse kan man täcka ansiktet med den och kväva sig själv….

Till ”vanliga” grendosor följer iaf inga bruksanvisningar, så bara närvaron av en sådan är (y). Mtp hur det ser ut hos många (grendosor till grendosor, och sladdar överallt förstår jag inte varför denna produkt skulle vara ett problem?
Tycker personligen det är en jättebra idé att sätta fast lösa sladdar med någon form av kabelklämma. Sätter själv fast alla sladdar eftersom jag är allergisk mot löst liggande sladdar som samlar damm och som man kan snubbla på. Och att hänga upp evt grenuttag är jättebra eftersom det minskar mängden damm i dem och damm i uttag är inte bra….

KristinaRT KristinaRT skrev:
Och om den kommer förpackad i en plastpåse kan man täcka ansiktet med den och kväva sig själv….
Fast denna olämpliga användning av produkten förbjuder ofta medlevererad dokumentation. :crysmile:

• Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast denna olämpliga användning av produkten förbjuder ofta medlevererad dokumentation. :crysmile:
Ja, det brukar faktiskt stå explicit i många bruksanvisningar. :cool:

• Gilla
Pin
  • Laddar…
KristinaRT
lnilsson lnilsson skrev:
Ja, det brukar faktiskt stå explicit i många bruksanvisningar. :cool:
Vilket får iaf mig att fundera vad folk sysslar med på fritiden….. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.