Byggahus.se

IKEAs "Åskväder", livsfarlig?

1. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja, jag har läst samtliga inlägg i tråden, speciellt de från Troberg, och från dig.

Tråden börjar ganska normalt.
    Någonstans runt inlägg 100 kommer "Abbe W" och säger att "Du vet uppenbarligen inte hur el fungerar" men Troberg svarar med god ton.
    Sedan kommer "roli" och säger "Nu får du väl ändå ge dig. Det där är INTE sant, du är ju helt ute och cyklar här" och nu verkar Troberg tröttna lite för första gången och biter ifrån.
    Och lite senare kommer du Krille_90 och säger typ att "det förstår du väl, att eftersom jag inte har lyckats elda upp en sladdvinda så har du fel". Du verkar inte ha förstått det där med ström och hur mycket "bara en motorvärmare" är. Du tror inte alls på att en sladdvinda kan bli överbelastad och skriver "Det måste du med förstår? Att anta annat är ju bara patetiskt. det kallas för friskrivning tillverkaren skydda sig mot allt därför står det så i manualen att det är en stor risk att det kan hända Dom skyddar sig mot korkade användare förstår du väl?". Fortfarande god ton från Troberg i svaren. Konstigt att folk inte raljerar mot dina bristande kunskaper? Något sakligt och korrekt bemötande från dig Krille_90 hittar jag inte, men du kanske tror att du i din okunskap givit ett sakligt svar.
    "Mikael_L" fäller påstående om "lögner" men Troberg håller tonen.
    Nu är vi framme vid runt inlägg 140.
    "djac" skriver att "Nu har du nog varit hemma lite för mycket under pandemin" men fortfarande en god ton i svaret från Troberg.
    Det är synd att Troberg missuppfattat orsaken bakom faran med sladdvindor och skillnaden mellan en ledare och två ledare t.o.r och att han framhärdar sin felaktiga syn, men ännu mer synd att läsa alla påhopp och raljerande kring detta istället för att bemöta sakligt, t.ex "RoAd" skriver "Förresten Troberg, hur gick det med en länk till någon som gjort transformator av sin kabelvinda?" och Troberg blir sur. Innan dess skrev Road faktiskt ett sakligt och bra svar men avslutade med "Nej, hela denna tråden tyder på att du inte har en aning om vad du pratar om.", synd...
    "Useless" skriver "Med de kunskaper inom el som TS uppvisar i tråden så är nog inte vederbörande rätt person att bedöma kvaliteten på IKEA-prylarna."
    "n_sandstrom" raljerar "Jaha, jag trodde hela syftet med tråden var att man skulle lyssna på en random dude, och skita i proffsen som har designat dessa." men Troberg håller tonen.
    Efter att ha läst Trobergs samtliga inlägg har jag svårt att hålla med "Marcus-AA" som skriver "Det är du som är både dryg och okunnig, en mycket osympatisk kombination."

Denna tråd har på något sätt gjort det legitimt att raljera över Trobergs oro över denna produkt från Ikea, men framför allt att häckla hans missuppfattning kring sladdvindor, som han delar med andra. Det är nog dags att låsa tråden.

2. D
    Medlem · M · 2 442 inlägg

djac

Medlem
    Inte riktigt, jag frågade herr, fru eller, fröken Troberg om syftet och hen svarade att det var att han ville veta hur man kunde få myndigheterna att bedömma produktens säkerhet, detta har jag länkat till och hade denna fråga varit tydligare uttryckt och enklare att förstå så hade denna tråden haft bara två inlägg, en fråga och ett svar.

Sen tycker jag att du läser tråden som "fan läser bibeln" (obs ett vedertaget uttryck), och missar essensen men det spelar mindre roll. Troberg vet nu hur man kontaktar myndigheterna och vi kan väl egentligen bara avvakta resultatet av detta?

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 2 127 inlägg
    Missade du "Sov du på fysiklektionen?" i inlägg 102?

Vad skiljer egentligen den här tråden från alla andra där TS inte får medhåll, framhärdar och tonen eskalerar från båda sidor?

4. K
    Medlem · 703 inlägg

Krux

Medlem

Nu svarar jag endast för mig själv och har inte ett dugg med vad andra har sagt. Du missar min poäng totalt. Sättet troberg beskriver att sladdvindor kan bli överhettade får det att låta som att alla som inte rullas ut brinner upp vilket är fel. Och han ger ett exempel på sladdvinda och motorvärmare som slutade med överhettning. min ifrågasättning där som blivit obesvarad är hur vet du att det var sladdvinda det var fel på kan mycket troligt vara något annat som gått fel och att det skulle hänt pga att sladdvinda inte var helt utrullad tror jag inte på. Så det är en fråga och min åsikt. Samt att jag av egen erfarenhet aldrig haft problem när jag använder min sladdvinda och kör med mycket utrustning i den utan att ha rullat ihop den. Den otrevliga tonen har troberg lika mycket skyldighet till som andra här

5. K
    Medlem · 703 inlägg

Krux

Medlem

Om du nu ska påpeka att många inklusive mig har en otrevlig ton så bör du vara opartisk och även se vad alla inklusive ts har skrivit

6. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 1 107 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Klart att det är några som är på någon sida av gränsen för vad som är trevligt att säga till varandra, men det finns mer än ordval som spelar roll tycker jag. Som skrevs mitt i ett långt inlägg nyss; ”Det är synd att Troberg missuppfattat orsaken ...”. Just där ligger nog grundorsaken till att tonen hårdnar. Även om TS inte brusat upp, så har han in i det längsta framhärdat att han inte bara har rätt, utan även att de andra har fel på grund av okunskap och/eller att de inte klarade av skolan. Det är faktiskt ett rätt otrevligt beteende, oavsett om det är medvetet eller inte.

7. Mikael_L
    Medlem · 41 217 inlägg
    Och möjligtvis, kan jag tycka, borde Troberg börja fundera lite om han kanske inte har fel om elektromagneten, när nu så många, på både bra och dåliga vis, berättar att det inte är så och ger exempel och förklaringar.

Och vi är ganska många här som vet med 100% säkerhet att det inte blir någon elektromagnetisk spole med en tvåledare där ström och returström går tillsammans.
    Det är mycket grundläggande grundskolefysik.

8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Nu sätter du dig själv lite i skottgluggen här då du framhärdar dina egna bristfälliga kunskaper om sladdvindor. Du har ingen poäng här, du har helt enkelt fel. Hur kan du tro att din "erfarenhet" har någon bäring på ifall sladdvindor kan bli överhettade? Jag har gått över gatan minst 1 miljon gånger utan att bli överkörd... Och detta försöker du lasta på TS.
    Nej, inte heller numret 102. Det var någonstans där Troberg började tappa tålamodet.

Kan vi kanske försöka avsluta denna tråd i lite bättre tonläge, alla?

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 703 inlägg

Krux

Medlem
    Ja jag tror vi avslutar detta nu för du missar hela min poäng och förstår inte alls vad jag försöker säga här. Och det där med opartisk verkar gått dig helt förbi.

10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag förstår allt du har skrivit i tråden, och har även förstått att du aldrig kommer att erkänna att du har fel. Jag har inte heller missar någon opartiskhet då TS inte har varit ful i truten mot dig, däremot har du varit det mot honom.

11. K
    Medlem · 703 inlägg

Krux

Medlem
    som sagt lägger ner denna diskussion med dig nu för du är ju helt ute och cyklar här.

12. P
    Medlem · 1 564 inlägg

petersv

Medlem
    Bo har ofta rätt men den här gången håller jag inte med.

Trådskaparen har helt enkelt fel. Fel i sin förståelse av fysik, fel i sin historia osv. Det är sådant som händer oss alla. Att däremot vägra ta del av fakta utan framhärda i sin villfarelse är onödigt. Att vara orolig är inte en ursäkt för att inte ta till sig korrekt information.

13. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja skev att Troberg har fel på denna punkt om sladdvindor, dock inte på kärnfrågan i tråden. Troberg gör också fel att inte försöka ta till sig de sakliga svar som getts om sladdvindor. (Det finns fler sentida skribenter som inte verkar vilja ta till sig ;)) Men jag tycker inte det står i proportion till allt häcklande i tråden, eller att det skulle rättfärdiga mer. Det är alltså vad jag tycker, inte hävdar är "rätt".

• Laddar…
  14. P
    Medlem · 5 407 inlägg

pmd

Medlem
    Kärnfrågan att IKEA Åskväder skulle vara en farlig produkt?
    Nej, det tycker jag inte (och jag har förklarat varför jag tycker så ett par gånger i tråden).

• Laddar…
  15. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 641 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Att ganska tidigt i tråden skriva sådant som:

”Grizzlybjörnen123 skrev:
    -Tycker att det bästa du kan göra är att kontakta informationen på IKEA och tala om dina farhågor för dom och sedan gå vidare till Elsäkerhetsverket så dom får testa produkten
    Troberg skrev:
    -Nej, då ger man ju dem en chans att mörka, och på så sätt undivika en produktåterkallelse.”

Samt att hävda att Ikea är ett nazistiskt företag (Kamprad var det, iaf tidigt i livet, men han är död nu). Det kan ju väcka misstankar om att TS på något sätt har en personlig vendetta med Ikea.
    Jag bryr mig inte i det, men jag förstår om folk misstänker det.

Att sedan framhärda något som bryter mot fysikens lagar genom att hävda att folk inte kan grundskolefysik samt ge en länk till Wikipedias rotsida gör ju knappast saken bättre, särskilt på ett forum där det finns många som är väldigt kunniga inom fysik.

Jag är inte personligen särskilt upprörd, men jag förstår till fulla om folk blir det av denna typen av inlägg.

Jag är nöjd med Ikeas elektriska produkter och rekommenderar dom till vänner. Därtill så är jag nyfiken på
    ”rapplighetstest” samt belastningstest av denna produkt, så jag hoppas att någon gör det snart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.