Byggahus.se
useless useless skrev:
Står det inget instansat i kabeln?
Kommer bara åt en liten bit där det är bra ljus, och hade ingen ficklampa med ner.

Ska se om jag kommer ihåg ett nytt försök senare!

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det där är ju en skiss, inte en exempelbild på tänkt användning.
Ska man vara noga så finns det varken golv eller väggar på den skissen heller, så dom skall bara användas svävandet i intet?

Jag har två sektioner i min tvbänk. Perfekt case för att tillämpa den undre skissen på.
Men tänk så olika vi kan se en skiss på. Jag ser det som ett exempel att man kan vidarekoppla upp till 10m från befintligt uttag med några extra uttag på vägen. Och jag tror inte jag är ensam.
Själv gör jag mina egna skarvsladdar in i hyllor så jag får exakt längd på kabel och inte behöver någon låda för att dölja överskott.
Och än en gång tror jag inte att detta är en livsfarlig produkt om den används som det är tänkt om nu kabeln håller rätt dimension. Men ser en risk i att den i lite för många fall används på ett inte så säkert sett. Kanske dock säkrare i vissa fall än alternativet att vissa bygger egna kablar av något de hittat på ICA.

R
D djac skrev:
Aha, där kom det "Även om ekonomisk skada för IKEA hade varit bra (jag hyser en stark aversion mot nazister), så är det inte det saken handlar om. Det handlar om att de har en produkt som eventuellt kan vara farlig.", nu kan jag förstå vad det grundar sig i.

Du tycker de som jobbar på Ikea är nazister, (jag delar fö starkt din aversion mot nazister, fascister, nationalister), etc, men jag gissar att det inte jobbar fler på Ikea än på någon annan arbetsplats.
Om något så har TS gett dem merförsäljning i mitt fall. Jag visste inte att produkten fanns och det är inte säkert att jag fått reda på det heller, men nu när jag vet så inser jag att den löser en del kopplingar jag har hemma på ett snyggare sätt än de är gjorda idag.

Så tack till @Troberg för tipset :)

Förresten Troberg, hur gick det med en länk till någon som gjort transformator av sin kabelvinda? :crysmile:

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men tänk så olika vi kan se en skiss på. Jag ser det som ett exempel att man kan vidarekoppla upp till 10m från befintligt uttag med några extra uttag på vägen. Och jag tror inte jag är ensam.
Själv gör jag mina egna skarvsladdar in i hyllor så jag får exakt längd på kabel och inte behöver någon låda för att dölja överskott.
Ja, det är ju precis vad den säger, det håller jag med om. Eller, inte vad man kan, snarare vad man får.

Men om det är tvärs över ett golv, genom 3 skåp, ovanpå skåp, osv, är ju helt bortanför skissen

Att lägga 3 sammankopplade Åskväder över ett golv kostar 300-600 spänn.
Du kan göra det precis lika bra/dåligt för 180 spänn med vanliga biltema-uttag.

Jag har också gjort en och annan egen skarvsladd och grendosa, och är därför rätt glad över att dessa dök upp så att jag slipper :)

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
8.2 mm inkl hölje.
Det säger såklart inget tydligt om ledarna, men den är aningen grövre än vanliga grenuttag.

Nej, jag tänker inte klippa :p
Kablarna är 1.5mm2.
Jag vet utan att behöva klippa ;)

Vespa Vespa skrev:
Kablarna är 1.5mm2.
Jag vet utan att behöva klippa ;)
*Killgissar kvalificierat utan att behöva klippa. :p

Tack, du har sparat mig 50 spänn och en extra tripp till Mordbrandvaruhuset.

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
D
Den är S-märkt, man ser det på videon.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag håller med Troberg om att denna produkt inbjuder till en överdriven uppbyggnad av skarvsladdställ som potentiellt kan bli farlig. Jag förstår inte tonen mot Troberg i denna tråd. Tiden får utvisa vilket slitage Ikeas sladdställ klarar, risken för glapp i otaliga kopplingspunkter etc.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Har inte IKEA haft ett liknande system sedan länge för belysning och uttag till köksskåp? Fungerar det systemet, eller har det varit incidenter?

P Pin skrev:
Har inte IKEA haft ett liknande system sedan länge för belysning och uttag till köksskåp? Fungerar det systemet, eller har det varit incidenter?
För deras led-drivers använder dom vanliga C7 uttag/stickpropp.
Hane och hona på varje driver + förlängningssladdar med hane och hona, så kan man vidarekoppla till fler drivers.

T Troberg skrev:
Var på IKEA nyligen och såg produkten "Åskväder": [länk]

Det är alltså ett grenuttag som man kan bygga ihop lite som man vill, skarva ihop flera osv. Jag ser flera saker med den som jag finner oroande:

* De marknadsför den för användning för fast installation, med fastspikade kablar, väggmonterade uttag osv. Men, sladden håller inte den kvalitet (EKRK, tidigare kallad KULO) som man borde ha där.

* Det finns inget som hindrar att man seriekopplar en shitload uttag, mer än vad man bör belasta sladden och resten av anläggningen.

* Pluggarna mellan delarna är lätta att dra isär, speciellt om man inte monterar den fast. Pluggen är en liten plugg som är lätt för barn och husdjur att stoppa i munnen, och kontakterna sitter inte långt från hålen, så isoleringsavståndet mot munnen är då bara ett par millimeter.

* Pluggarna mellan delarna använder väldigt klena kontaktdon, med smala stift och vad som ser ut som rätt klena don som de passar i. De ser inte ut att vara lämpade för några större strömmar, vilket lätt kan uppstå om någon hempulare seriekopplar en radda uttag och klopplar in kyl, frys, spis, dammsugare och diskmaskin på samma.

* Hela "plug and play"-grejen uppmuntrar folk som inte fattar vad de håller på med att göra saker som de inte förstår, och därmed gör något farligt. Jag lovar tex att någon kommer att sätta ihop en rad med 50 uttag i sin verkstad, eller göra något slags improviserad förlängningsladdsgreja på golvet som kan åka isär när barnen leker eller när man råkar rycka i dammsugarsladden.

Personligen så tycker jag de verkar som en farlig bastard mellan en lös förlängningssladd och en fast installation, som inte gör någotdera bra eller säkert.

Någon som har bättre koll på reglerna än jag som kan titta på dem och säga om jag tänker rätt eller fel?

Och, om de är farliga/regelvidriga, hur går man vidare för att ansvarig myndighet ska få reda på det och ta en titt?
Kan inte se att produkten bryter mot någon. Har dock inte sett den i verkligheten. Du får dock inte sätta fast den någonstans.

T Triax skrev:
Du får dock inte sätta fast den någonstans
Varför inte?

• Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det fanns ett tidigare system för köksbelysning, men var ojordat vill jag minnas och gick inte att koppla från det till vanliga europlugg eller liknande, utan det var bara avsett att användas att koppla deras belysning.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
IKEA snuddar väldigt närma vad som är lagligt och inte här.

Genom att kontakterna knäpps fast i en förmonterad skena så räknas det inte som en fast installation, vilket skulle göra lösningen olaglig.

Om man sätter en klammer över sladdarna skulle de bli olagliga, men eftersom IKEA inte säljer dem (iaf inte i samma serie) så kommer de troligen undan.

Undrar om de skulle fungera med en modulär kableklamer.

Om man borrar ett hål igenom en vägg och trär kabeln igenom så blir den troligen en olaglig installation med.

Ser på dans bild där... de har antagligen limmat kabeln. Eftersom den är limmad i ett skrivbord räknas det inte som en fast insolation och de duckar därför lagen, genialt.

Överlag.. om man använder produkten EXAKT som den är använd i pressiblderna är den laglig, men om man är minsta lilla kreativ så kan de bli olagligt fortare än bums

D
M Mattias Svederberg skrev:
IKEA snuddar väldigt närma vad som är lagligt och inte här.

Genom att kontakterna knäpps fast i en förmonterad skena så räknas det inte som en fast installation, vilket skulle göra lösningen olaglig.

Om man sätter en klammer över sladdarna skulle de bli olagliga, men eftersom IKEA inte säljer dem (iaf inte i samma serie) så kommer de troligen undan.

Undrar om de skulle fungera med en modulär kableklamer.

Om man borrar ett hål igenom en vägg och trär kabeln igenom så blir den troligen en olaglig installation med.

Ser på dans bild där... de har antagligen limmat kabeln. Eftersom den är limmad i ett skrivbord räknas det inte som en fast insolation och de duckar därför lagen, genialt.

Överlag.. om man använder produkten EXAKT som den är använd i pressiblderna är den laglig, men om man är minsta lilla kreativ så kan de bli olagligt fortare än bums
Jag är inte i branschen men på en liknande fråga angående "fästad förlängssladd" svarar Elsäkerhetsverket följande:

"Vi har behov att dra en förlängningssladd från ett eluttag. För att undvika att folk snubblar på denna funderar vi på att fästa förlängningssladden i väggen. Räknas detta som en fast installation eller inte?

Förlängningssladden skall förläggas enligt leverantörens anvisningar vilket även gäller eventuella klamrar om den monteras med dessa.

Benämningen "fast installation" förekommer inte i nu gällande regelverk."

• Gilla
jerrymattias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.