Byggahus.se
Mikael_L
J JanneJoh56 skrev:
Det är samma som för vanliga grenuttag. Ett vägguttag är normalt avsäkrat med 10 A, kablage har 1,5 mm2.
Och ofta är skarvsladdar och uttagsdosor med mindre ledararea, 2-meters-dosor har rätt ofta bara 0,75mm2 ledare, sen är 1mm2 inte så ovanligt när det kommer till lite längre sladdar.

Jag undrar vilken ledararea IKEA har i sina? :thinking:

Mikael_L
J jerrymattias skrev:
Är inte hela klammer-skräcken närmast en myt? Det är cäl inte det som är definitionen av en fast installation. Har tyvärr inga källor här och nu.
Helt rätt.
Skarvkablar och tillfällig el är ett svårförståeligt kapitel, som är smockfullt med gråskalor och svåra tolkningar. Och som du skriver, fullsmockat med mytbildning.

Det du kan vara säker på är att du inte behöver lyssna på den som har någon väldigt enkel regel. :)

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Sov du på fysiklektionerna?

Läs manualerna till dem, jag garanterar att de varnar för att inte rulla ut dem helt, och de gör det av en anledning. Åtminstone har manualerna som följt med mina gjort det.
Inte jag men antagligen du. Om man lindar en isolerad kabel kring en metallspole så blir inte spolen per automatik strömförande utan på sin höjd magnetisk....

Ja de varnar i manualerna att man skall rulla ut kabel vid hög belastning och det gör man för att kabel kyls sämre när den är inrullad och INTE för att rullen skall bli elektriskt ledande.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Troberg skrev:
När jag tittar närmare så ser jag att det inte syns klammers på bilderna, även om sladdarna tydligt sitter fast på något sätt. I butik var de dock klamrade.

Smidighet och säkerhet är ofta motsatta fenomen.

Det börjar brinna om du pluggar i för mycket stuff. Vissa ser det som en nackdel.

Om det är en plastvinda så blir den varm (har sett en smälta sönder på en motorvärmarbelastning). Är det en vinda av metall så blir vindan som sekundärlindningen i en transformator, dvs vindan blir strömförande och folk dör. Även det är ibland att betrakta som ett problem.

Nej, då ger man ju dem en chans att mörka, och på så sätt undivika en produktåterkallelse.

Bra grejor och bra priser är två fenomen som normalt sett står i motsatsförhållande.

Knappast en myt, jag hr köpt grejor från Kina med CE som definitivt inte uppfyller några krav.

Inte om donen är för klena, då går de först.

Mycket klenare konstruktion och sämre kontaktdon.
Ärligt talat, nu börjar du lölja dig lite väl mycket.
Och blandar in en massa trams samt rena felaktigheter och lögner.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
När jag tittar närmare så ser jag att det inte syns klammers på bilderna, även om sladdarna tydligt sitter fast på något sätt. I butik var de dock klamrade.
Nu har du nog varit hemma lite för mycket under pandemin, när jag var på Ikea såg jag också stolar som var fastskruvade på sina podier, och tro det eller ej, ett bord på VÄGGEN, tokigt!

Man får nog acceptera att en utställningsmiljö lever sitt eget liv och utsätts för ett annat slitage än ett hem.

Nu somnar vi om, det är en förlängningssladd det pratas om... ;)

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
@
blackarrow blackarrow skrev:
Är prylarna S-märkta? intertek etc?
Eller bara CE märkta?
CE-märkning? Du menar märkningen för att konsumenten ska komma ihåg att själv "Check Everything"?

Jag väntar tills tråden lugnar sig lite.
Sedan ska jag berätta hur nära vattenutkastare jag har monterat mina :D

• Gilla
  • Haha
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Ikea verkar anse att Åskväder-prylarna inte behöver uppfylla CE kraven. Det är bara fjärrstyrda Åskväder On/Off som har en skrivningen om det i bruksanvisningen. Surfade runt lite på Ikea.se igår.

Någon som vet om det trots allt sitter ett CE märke på de andra åskväder-prylarna?

U
Jag har en liten känsla att TS inte riktigt får det medhåll som han/hon hade hoppats på vid trådskapandet

• Haha
tanaris
  • Laddar…
U
Ikea verkar anse att Åskväder-prylarna inte behöver uppfylla CE kraven. Det är bara fjärrstyrda Åskväder On/Off som har en skrivningen om det i bruksanvisningen. Surfade runt lite på Ikea.se igår.

Någon som vet om det trots allt sitter ett CE märke på de andra åskväder-prylarna?
Singel-uttaget har markering, se inlägg #57

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Med de kunskaper inom el som TS uppvisar i tråden så är nog inte vederbörande rätt person att bedöma kvaliteten på IKEA-prylarna.

• Gilla
TH885 och 3 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
CE-märkning? Du menar märkningen för att konsumenten ska komma ihåg att själv "Check Everything"?
Check Everything vadå?
Hur kollar folk själva om elprylar är okay? Och vad gör man om kvaliteten är dålig?

Jag brukar iofs ta isär prylar och kolla konstruktion och tillverkningskvalitet.
En engelsk designad gammal LEDlampa tex kan ha ordentliga isolationsavstånd på 5mm mellan nätspänning och klenspänning, medan en kinesdesignad bara har 0.5mm, inte okay...
Nu hamnar oftast inte dessa prylar på mitt bord för än de gått sönder...

Jag behövde en USB-C laddare till bilen, med QC 3.0 stöd. Man hade inte ens klarat av att göra de yttre måtten rätt så den glappade och hamnade snett så den sköt säkringen. Det var ändå en 300kr laddare köpt i en svensk butik. :mad: Bedrövligt.

@
Check Everything vadå?
Hur kollar folk själva om elprylar är okay? Och vad gör man om kvaliteten är dålig?

Jag brukar iofs ta isär prylar och kolla konstruktion och tillverkningskvalitet.
En engelsk designad gammal LEDlampa tex kan ha ordentliga isolationsavstånd på 5mm mellan nätspänning och klenspänning, medan en kinesdesignad bara har 0.5mm, inte okay...
Nu hamnar oftast inte dessa prylar på mitt bord för än de gått sönder...

Jag behövde en USB-C laddare till bilen, med QC 3.0 stöd. Man hade inte ens klarat av att göra de yttre måtten rätt så den glappade och hamnade snett så den sköt säkringen. Det var ändå en 300kr laddare köpt i en svensk butik. :mad: Bedrövligt.
Sarkasm ;)

U Swetox skrev:
Singel-uttaget har markering, se inlägg #57
Inser att jag missade det mesta som skrevs i går i denna tråd.
Det blev en bra granskning av produkten. :p

D
Jag tror folk kan släppa detta, vill man leta farliga elprodukter i Sverige så är det nog inte på Ikea man ska börja, de är såklart oerhört medvetna och noggranna med sina produkter, de har ett starkt varumärke och inget intresse av att vare sig bli seriemordbrännare eller seriemördare för att kränga en sladd för 100kr. Många av de marknader de opererar på har dessutom en tradition av stämningar och höga skadestånd så detta ligger nog i Ikeas DNA idag.

Min uppfattning är att när det blir fel är de dessutom snabba på att återkall produkter, det har ju hänt några gånger.

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.