92 750 läst · 96 svar
93k läst
96 svar
IKEAs 236cm höga skjutdörrar när man har 236cm i takhöjd...
Nu är dörrarna på plats. Kapade röret och skruvade genom plasthållarna med vass skruv, sitter som berget!
Blev även för mig att plocka fram vinkelslipen och ta bort spärrarna på den yttre dörren. Men den dörren rör sig knappast då den dels är så tung och dels att den då slår i taket.
Stort tack för all hjälp!
Blev även för mig att plocka fram vinkelslipen och ta bort spärrarna på den yttre dörren. Men den dörren rör sig knappast då den dels är så tung och dels att den då slår i taket.
Stort tack för all hjälp!
Hej vill bara tacka för denna tråden med alla tips och lägga till mitt; Jag har 237,5 cm till tak och försökte få på Pax glas-skjutdörrar ”Auli”. Själva möbeln går upp men sen är det då övre fästena som slår i taket även om man försöker skjuta in dem från sidan. Kunde lite grann trycka upp taket men inte alls tillräckligt.
Bet i sura äpplet och monterade isär hela och sågade 2cm längst ner på alla med vanlig fogsvans tog kanske bara en timme alltihopa. Blev faktiskt riktigt snyggt kanten längst ner ändå bara skrapa den lite med kniv så behöver inte ens ha en extra kant runt om!
Det enda som var svårt var att ta av bakstyckena med alla småspiken så där ser det lite slitet ut men inte så farligt.
Bet i sura äpplet och monterade isär hela och sågade 2cm längst ner på alla med vanlig fogsvans tog kanske bara en timme alltihopa. Blev faktiskt riktigt snyggt kanten längst ner ändå bara skrapa den lite med kniv så behöver inte ens ha en extra kant runt om!
Det enda som var svårt var att ta av bakstyckena med alla småspiken så där ser det lite slitet ut men inte så farligt.
C C M Hagel skrev:Läste denna tråd innan jag köpte garderob och bestamde mig för att pröva.
Jag har just monterat en PAX med Eikesdal skjutdörrar på en takhöjd av 237,5 cm. Det går men man får trixa lite, och man behöver plats runt garderoberna. Problemen med låg takhöjd är dels att montera snäppfästen för takskena, montera takskena,samt att hänga dörrarna.
1. Garderoben bygges stående, sätt in snäpp fästena för takskenan innan överdelen på garderoberna monteras.
2. När du har monterat garderoberna skjut in takskenan för skjutdörrarna ifrån sidan in i snäppfästena, har du inte plats för detta vrid garderoberna i en rikning där du har utrymme. Är det riktigt trångt skjut in takskenan del för del innan du monterar ihop den.
3. Vidare skuva bort ett dörrstopp på takskenan.
4. I stället för att lyfta in dörrarna in i skenan, för in dem ifrån sidan och därefter skruva tillbaka dörrstoppet.
Detta funderar, jag skulle dock inte gå under 237 cm i takhöjd.
Good luck
Mycket bra tips! Stort tack för det!
Utöver tipsen ovan så blev jag även tvungen att borra upp låsmekanismen ovanpå bygeln, för den yttre dörren, då den tog i taket. Trodde att det skulle fungera med mått till taket men då vi justerade garderoberna för att hamna i våg så försvann den obefintliga marginalen till att hamna helt på minussidan. Vad jag också missade vid inköp var att kontrollera takhöjd ute vid dörren då jag bara kontrollerade inne vid väggen. Det skiljde 1,5 cm åt fel håll.
Hursomhelst...jag återskapade funktionen i säkerhetsmekanismen med en egen liten lösning, som inte blev så vacker men i alla fall funktionell, genom att fästa en möbelvinkel. Borrade upp med 3,2 mm borr genom bygeln/beslaget och möbelvinkeln och fäste med M3-skruv, mutter och gänglåsvätska. Viktigt är att kapa av (eller knipsa med tång om det går) vinkeln 1) så att den inte går utanför hjulet i sidled och tar i skenan 2) så att den inte går ner för långt på insidan och tar i hjulet som den inre dörren rullar med. Nöjde mig med att fästa i en skruv då det blev lite för trångt med en till skruvskalle och förborrade hål i vinkeln var "i vägen".

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
137,4 cm takhöjd. Jag platsbyggde garderoberna, sket i snäppfästena för jag monterade dörrarna långt efteråt och kände delvis att de inte behövdes. Borrade bort låsmekanismen som hindrar dörren för att hoppa ur (taket tar ju ändå emot), skruvade bort skjutstoppet och förde in dörren från sidan.
Gjorde det själv tyvärr och fick ett fint skrapmärke i taket så var försiktiga.
Gjorde det själv tyvärr och fick ett fint skrapmärke i taket så var försiktiga.
Det som dem säger stämmer inte, om man sätter på infästningsskruvar till takskenan när man monterar själva stommen. Jag jobbar med pax dagligen.H halloy skrev:
Liknande trådar
-
Höga träd vid tomtgräns skuggar grannen
Juridik -
Hur FTX blir billigt med just nu höga priser 💰📈
Ventilation -
Var kan jag hitta äldre Höganäs klinker?
Byggmaterial & Byggteknik -
Epoq-lådor som passar till Ikeas Faktum-stommar
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Flytta stora högar jord och sten utan att skada gräset?
Grund & Markarbeten