Hej,

Vår 2 plattors IKEA induktionshäll gick sönder och vi ska byta den mot en ny, vilket jag trodde var bara att byta. Jag ser nu att den nya har maxeffekt på 3700w den förra hade 2700w. Säkringen är på 10A som tydligen ska klara 2300w. Säkringen har inte löst ut tidigare men kommer den att klara den nya hällen som är på 3700w?

(Det värsta som kan hända är väll att säkringen löser ut?)

Tack,
Roger

Nej, det kommer inte att fungera om hällen drar 3700W. Vissa har en effektbegränsning för att kunna köras på lägre anslutnings effekt. Annars får man anpassa användningen.

Fairlane
Det finns möjlighet att ställa in effektbegränsning på hällen. Tyvärr finns inte 2,3 kW som alternativ utan närmaste är 2,0 kW och 2,5 kW.

A
Då ska den ställas in på 2 kW. Belastningsströmmen måste vara lika med eller mindre än säkringens märkström.

Fairlane
Ja lite trist bara att tappa 300W, men det är som det är om man inte kan hitta en annan.

Tack för era svar.
Jag antar den trasiga hällen aldrig kördes på max och det är därför som säkringen aldrig löste ut när den användes. Funderade lite på att ta hit en elektriker och ändra till 16a men antar att jag då även måste ändra till 2.5mm2 ledare och det är nog inte pengar jag vill lägga i dagsläget.

Det blir nog att ställa in en lägre effekt.

Roger,

Säkringar löser olika fort beroende på hur stor överlasten är. Normen för dvärgbrytare säger att vid 45% överlast skall den lösa inom en timme. Eftersom man oftast inte har två plattor på högsta effekt speciellt länge så är det i praktiken inga problem att ha en häll på 2700 W ansluten till en säkring på 10A. Det är troligt att det skulle fungera med en häll på 3700W också. Men finns effektbegränsningen så är det ju bara att använda den.

• Gilla
rogero1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.