Byggahus.se

IKEA - Stämmer priset ?

1. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Har suttit många timmar och ritat kök i IKEA kitchen planner.
    Kommer endast att köpa stommarna från IKEA.

Som bekant kan man ju få en prislapp direkt i programmet för det man har ritat upp.

Det jag undrar är om detta priset är riktigt? Har de utelämnat någon kostnad?

Ingår tex. gångjärn, skenor osv. Stödbenen kan man ju läsa sig till att de ingår men utelämnar de någon kostnad i sammanställningen som tillkommer, frånsett besticklådor och sådant?

Ni som köpt IKEA....vad är er erfarenhet?

2. S
    Medlem Nivå 6
    Hej

Jag vet inte hur det är i deras program, men i IKEA:as priser ingår i katalogen inget mer än själva stommen, både inredning och gångjärn kommer till. Vi fick köpa till stödbenen oxå. Jag vet som sagt inte vad som ingår när man "gör" köket i deras planeringsprogram.

3. Y
    Medlem Nivå 9
    Min erfarenhet är att om man är noga och ser till att verkligen lägga till allt man behöver (täcksidor, krönlister, socklar osv) så stämmer priset rätt bra. I de skåp som visas i programmet ska både gångjärn och exempelvis hyllor (om man valt ett hyllskåp...) ingå. Dämpare är en sån sak som kan tillkomma, jag vet inte exakt vad som är standard just nu... När jag har räknat på Ikea-kök i deras program har jag inte blivit besviken på utfallet kontra programmets uppskattning.

God Jul & Gott Nytt År

4. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Jag har testat att jämföra en st enkel stomme i programmet kontra hemsidan och priset stämmer inte överens. Kan ju vara så att (förhoppningsvis) att det i programmet är inklusive allt.

Det skulle ju vara tråkigt att köra dessa 20 mil till närmsta IKEA och inse att budgeten övertrasseras för att något är utelämnat.
    Inte för att man går bankrupt om man nu blev tvungen att lägga till en tusenlapp extra för att det saknades gångjärn (även om just dessa verkar ingå som yens skriver)

fler erfarenheter??

5. S
    Medlem Nivå 6
    Se till att allt som du / ni har beställt eller behöver verkligen finns hemma.... Vi kollade på nätet innan vi åkte för att hämta kök. Väl där så stämde det inte och det fick bli ett par turer till. Inte så farligt om man har IKEA i närheten. Vid nästa (?) köksbygge, om det blir IKEA så kommer jag att åka och titta på grejorna för att sedan beställa och låta dem leverera hem.

6. F
    Medlem Nivå 6
    I datorprogrammet går ju att kolla på en materialförteckning, där framgår hur många gånggärn t ex som de räknat med. Trots detta stämde inte budgeten för oss, beroende på att vi inte varit tillräckligt noga med sådant som täcksidor. Kökskonsulenten såg vad vi missat och skrev till det. Bra, fast budgeten stämde ju inte längre så bra tre täcksidor (plus div annat) senare...

7. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Materialförteckningen? Menar du sammanställningen med priset uträknat? För där finns väl inte gångjärn med som en separat post? eller har jag totalmissat detta.

8. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Nej gångjärn står inte med, iaf när jag kollar min förteckning över vårt blivande kök.

Dock är dom inräknade i skåp, enligt personal på köksavd. på IKEA Gävle. :)

9. M
    Medlem Nivå 3
    Som sagt, tryck på F8 så får du en sammanställning. Några skillnader mot slutgiltiga priset, även om det är med i listan, kan ex vara täcksidor. Dessa dyker ju upp överallt, och IKEA säljaren kommer säkert trycka på er mer än ni behöver :)

Sen så vill ni säkert ha dämpare till lådor, (dörrar tycker inte jag är viktigt), och dessa ingår inte i datorprogrammet. I IKEA katalogen ingår däremot dämpare till prisförslaget för vissa stommar, av någon anledning.

Hyllplan hämtas separat, men ingår när du ritar i IKEAprogrammet (tror jag). Däremot så är det endast 2 hyllplan per skåp, även om det är 92cm väggskåpsvarianten vilket jag tycker är lite.

Säljaren brukar också föreslå att ni ska köpa en såndär folie som man limmar på under diskbänken/bänskivan men ovanför diskmaskinen. Folien är till för att skydda mot varm ånga. Men den är ju nästan gratis.

Lycka till

10. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Okey, tack alla. Sammantaget så kan man alltså säga att det givna priset stämmer bra överens med verkligheten. Såvida man inte glömmer täcksidor och dyligt. Låddämpning och övrig inredning tillkommer.

gOd JuL

11. M
    Medlem Nivå 1
    All inredning som man ser på bilden i Home planner ingår i priset. Väljer man tex ett skåp där bilden visar trådbackar så ingår trådbackar i priset. Visar bilden två hyllplan ingår även dessa i priset. Gångjärn ingår alltid. Låddämpare ingår oxå i det flest fall förrutom de två billigaste utförandena (applåd och ärlig)Kan dock kompletteras för 60kr/låda.
    Täcksidor, passbitar och ev.krönlist tillkommer.

Min uppfattning är att det stämmer mycket bra med verkligheten.
    Intressant är att luckor och lådor får man vid varuutlämningen medans gångjärn, dämpare, hyllplan, ben etc hämtas på tagsjälvlagret. Det är lätt att missa att plocka allt.
    För övrigt är det Blum som gör gångjärn och lådskenor. Mycket bra kvalitet mao.

12. F
    Medlem Nivå 9
    En liten grej...om man ska ha separat häll (inte hel spis) så är det ju så att många hällar vill ha ett visst fritt utrymme under, vilket gör att det översta lådutdraget inte kan monteras utan man måste sätta en "blind" lådfront överst. Ritprogrammet verkar inte ta hänsyn till det, så därför står jag nu med ett extra 60 cm fullutdrag, den lägre (övre) typen.