Byggahus.se

Ikea metods skena med djupare bänkskiva och framflyttade stommar

1. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Hej
    Tänkte göra som rubriken, tänkte höra hur ni fäst skenan tex 10cm längre ut från väggen.

Den bör ju klara en del last, som när man står på alla fyra för att putsa fönstren :)

2. V
    Medlem · Nivå 12
    Du kan väl bara skruva dit två lager med vanliga 45 reglar? Blir iof bara 90 mm men palla bakom med 10mm pallbricka o du har 100mm.

3. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Jo, fast tål infästningen av 45x100 att 100kg står längst ut, plus skåpstommar?
    Det är plankvägg med tretex. Funderar på ev 45x45 stödben under skenan. El/vvs i tomrummet under skivan

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Kvik har stommar som är 68.8 cm djupa, då når dom hela vägen in till väggen!
    Har ni så stort kök att ni inte skulle ha nytta av den extra lådvolymen fullstora stommar ger?

5. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
  6. C
    Medlem · Nivå 14
    Du ska väl ändå ta bort tretexen så du kan gipsa för kakel?
    Isf hade jag funderat på att klyva en 45*145 till 45*100, skruvat den horisontelt mot reglarna i väggen, och stöttat undersidan med 45*70, gersågat så dom passar som konsoler undertill. Allt skruvat med 6*160 eller motsv.

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag skulle satt en heltäckande skiva mot väggen på 10 mm (MDF eller Spån) sen fäst dubbla liggande 45x120 mot den i övre och nedre kant av skåpen och sen fästa skenan i den övre regeln, alternativt skippa skenan eftersom du då har reglarna att skruva i...

8. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    @corre det lutar inte mot kakel, men har en tanke att sätta gips utanpå och spåra för el till fläkt och överskåp i tretexen
    Stöttorna löser mina funderingar kring hållfastheten, det är det enklaste som är bäst :)

@anders07 ja det kanske är lika bra att passa in den regeln och sen skruva direkt. Har tänkt kunna ha någon stomme demonterbar för att kunna serva el och vvs ändå. Fristående ben på den stommen och intilliggande då, kanske även "bakben".
    En mdf skiva blir bra som bakvägg till "lådorna" innanför fönstren också, som är 85cm över nuvarande golvet.

9. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  10. C
    Medlem · Nivå 14
    Råspont bakom, kan inte bli bättre!

11. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Nä det är klockrent, alla nya innerväggar får skiva bakom gipset när man blivit så bortskämd med detta.

Inifrån och ut: Tretex (borttagen), råspont, isolering, tretex igen, vindpapp, brädfodring... och sen tilläggsisolering och tegelfasad på det :)

Nu återstår att välja fortsättningen, vill ju ha ett golv att stå på, men inte göra märken i det under renoveringen.
    Tror jag ska sätta upp gles i taket så det bara är takskivor kvar att sätta upp när det dammat färdigt, eller sätta upp dem också.

Sedan el och vvs så långt man kan, ytskikt väggar och nästan sist golv, före köket ställs dit.

Redigerat 6 jan 2015 21:38
    • Laddar…
  12. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
  13. F
    Medlem Nivå 5
    Om du sätter ben på skåpen där bak så blir det inte stor belastning på skenan.

14. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Ja, det går ju fort att ha dem ihopskruvade och ta ner dem det sista man gör innan socklarna ska dit.

Fast jag tror på att 2st 45x120 håller både allt jag kan fylla stommarna med och min vikt om jag lägger mig raklång :) bara man sätter bruna klossar/konsoler på tex cc 60
    En regel kostar mindre än bränsle till Ikea plus tiden

15. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag skulle i ditt läge definitivt sätta ben även bak på stommarna. IKEA har postorder också.....